Gå til innhold

Ord, utrykk og funksjoner


Olve Askim

Anbefalte innlegg

Jeg har kun hatt FS9 i ca fire måneder (samt at jeg fløy litt i FS2 for herrens år siden på Amiga med store kart på skrivebordet).

Jeg føler jeg har litt peil; jeg klarer å navigere et fly fra A til B med VOR, autopilot og hele pakka. Har hatt min første ILS-autolanding nylig og diverse, men det er tydeligvis fremdeles mye jeg ikke aner noe om.

Jeg bremser feks med manuell brems etter landing (jeg vet det er en funksjon hvor motorene brøler og vrenger seg, men aner ikke hvilken). Hva er SID/STARS? Jeg er helt fjern når det kommer til alt rundt drivstoff. Autothrottle? Osv?

Jeg har skaffa meg PMDG, men manualen byr på utallige fremmedord/forkortelser. Hjelper ikke stort gitt.

Finnes det en side på nettet som forklarer alt dette enkelt og greit?

Kanskje det ikke er så nøye siden jeg vanligvis kommer meg helskinnet ned?

Uansett hadde det vært bra å vite så jeg slipper å skippe halve sjekklista fordi jeg enten ikke vet hva det dreier seg om eller hvor knappen er. Vil gjerne ha det så ekte som mulig - og vite hva jeg gjør.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...føler faktisk at jeg kan svare på noe av dette, dog ikke alt.

-Reverse thrust:brems etter landing er tast F2

-SID/STAR: Kart som viser standard mønster på inn og ut flyging av flyplasser. siD-Departure,stAR-Arrival

-Autothrottle:funksjon på autopilotpanelet for innstilling av speed(det skjønte du sikkert)

 

Anyway, dette og mye mye mer har jeg lært de siste ukene av å lese og søke på forumet her. I de aktuelle trådene finner du mange linker til lærerike sider.

LES LES LES LES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale læredelen i selve FS 2004, der også mange av disse tingene godt forklart (mer enn jeg ofte får inntrykk av at en del kanskje er klar over).

 

En del funksjoner og prosedyrer der også med muligheten til å trene det man har lært i praksis (i simulatoren) etter man har tilegnet seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...