Anders Forseth Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 slik det også gjøres med transponderkoden Du har sett sammenhengen, men forholdet er faktisk så enkelt, at i 99 av 100 tilfeller, så er de siste tallene i SSR koden de samme som tallene i callsign. Dette kommer av at alle flyginger som er tasket fra CAOC på ATO får SSR kode fra de militære kodebankene. Broom-22 flight, 3 F-16, vil f.eks kanskje ha SSR kodene 2422, 2423, 2424. Tildeling i ATC systemet skjer ved at man fører på RMK/MODE3A 2422, 2423, 2424 i felt 18 på flightplan. Listen med callsign som CAOC3 bruker ligger i Avinors automatiske kodetildelings system, så systmet unlater å tildele koder til flightene. (Avgangsplass går manuellt inn og legger inn kodene fra felt 18) Siter
Kjell Engkrog Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Listen med callsign som CAOC3 bruker ligger i Avinors automatiske kodetildelings system, så systmet unlater å tildele koder til flightene. - Og den lista er laaaaaaaaaaaaaaang! (Gled deg til et visst annet system overtar, det tildeler en annen kode uansett, så du må skifte....) Kjell. Siter
Anders Forseth Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Gled deg til et visst annet system overtar, det tildeler en annen kode uansett, så du må skifte.... Du sikter ikke til "the über famous, high tech norwegian advanced air traffic control system" vel? Du vet, det systemet som skal avlaste oss i alle sammenhenger! Fri og bevare meg, kan dem ikke kaste inn håndkle og kjøpe Eurocat 2000E som alle andre........ Siter
Kjell Engkrog Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Tampen brenner.... Eller kanskje vi skulle holde hos til RaADS + litt videreutviklig av TDM/ASCA? Kjell Siter
Anders Forseth Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Å fri meg fra en viss OS2 drevet box også....... HMI på NAIS er jo anno 1922....... Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 NAIS er gøy :-) hilsen ex-TDMMAN på ENANYXYV (for å fortsette nerde-snakken her) Siter
Kjell Engkrog Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 WIP. Mangler bare go ahead fra Plata, inkl. litt monetas. Er først nå vi får problemer, OS/2 blir desupportert fra neste år. Har aldri hatt behov for support fra IBM i de ti årene vi har brukt OS-et. Drivere og hardware er problemet nå, lages ikke PC som kan kjøre OS/2 lengre. Alternativene da spec-en ble laget var Unix, OS/2 og noe som de drev med borti Seattle som de kalte Chicago... Unix røk ut på pris (80K pr PC), Chicago, vel... det ble hetende Windows 95 da det kom på markedet. Sier ikke mer. Kjell. Siter
Anders Forseth Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Det største problemet med NAIS (bortsett fra hastighet) er at man jobber i forskjellige vinduer hele tiden, og ingen god måte å skifte mellom disse.(For i operative posisjoner må slikt som TDM kjøres maksimert) Skal man f.eks hente ut en METAR, så er det: *minimer TDM *trykke på knapp for METAR req *Skrive inn enn lite intiutiv search string *(Evt velge output type) *Trykke på retrive *Lukke METAR req dialogen *Maksimere TDM ....og vente til noe dukker opp på skriver'n På Aerotechs Sigma-LDP var det *Velg MET "arkfane" *Velg flyplass fra rullegardinmeny *Returner til FPL arkfane Hey presto! ......da var det slutt på nerdinga for i dag..... ...Frustrert FL som måtte reboote (Svenske-knappen reboote) ENDUYOYV 8 ganger (!) sist helg etter en restart, før skiten ville fungere igjen!! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.