Gå til innhold

F16 simmem til forsvaret


Rune Karlsen

Anbefalte innlegg

Ja, det var definitivt en opplevelse for livet! Jeg var utplassert på teknisk avdeling,(Noe som nå har resultert i flyteknisk utdannelse) og fikk lov til å prøve simmen sammen med en veldig grei og erfaren pilot. Instruktøren satt i rommet ved siden av og la inn diverse "bugs"... Det var utrolig kult! ""

 

oh nice, hehe, var på utplassering ved luftambulansen i tromsø, derfor ambulansefag og vidre helikopter lappen:D Skal nok klare å få tatt den en dag, bare fadern holder sitt løfte om å betal 90% av den så. Fikk ikke noen bugs, bare veldig med vind under landing, men de er flinke å hjelpe, tror pilotene der liker å vise hva de kan, de er bra stolte over jobben sin, å det har de all rett til å være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fløyet 'the real sim' på Rygge. ALT i cockpit virker, men våpensystemene er klassifisert så de la sorte lokk over MFD. Den eneste forskjellen jeg ble klar over er setet. Bunnen og ryggen har luftputer for å simulere aksellerasjon og G-krefter. Setet reagerte også på painten på rullebanen ""

 

Luftputer i setet? Det var ikke den gamle simmen du prøvde da? Den nye har ikke dette, i alle fall ikke den nye i Bodø.

 

Jeg var i sommer og prøvde simmen på BHFS, den nye. Stemmer som du sier at alt er simulert i cockpiten, da jeg prøvde, la de ikke noen lokk eller noe over MFD'ene "" Må si at å sette seg bak PC-skjermen etter den turen, var heller et langt tilbakefall :P

 

De bruker nok sim'en for å trene prosedyrer og likenende i. Også teknisk personell får trening og utsjekker i sim'en, feks for å kjøre motorstart ol. må du ha sjekk for det, og dette foregår også i sim'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet den som sto på Bodø Hovedflystasjon når jeg tjenestegjorde i 96/97 .. Jobbet på skvadronen, så vi ble kjent med pilotene der. Veldig morro :-)

Fikk oss også en tur med Seaking'en .. SAR treningsoppdrag .. Vi ble "dumpet" i en flåte av en båt med våtdrakter og så kom Seaking'en og hovret over oss mens det ble firt ned en kar som tok med oss opp .. Hovret over "stedet" til alle var plukket opp og tok en runde rundt kysten av Bodø før vi returnerte til basen. :-)

 

 

 

-Morten-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi

 

Her ser du noen bilder fra F-16 sim`n som forsvaret bruker. Bildene er fra MLU sim`n på Skrydstrup. Den samme som finnes på Ørland og Bodø bortsett fra skjerm config`en.

Den "sim`n" som forsvaret frakter meg seg rundt, tilhører skolesenteret på Kjevik og er en falcon 4.0-greie. De har også en FS2004 Lynx sim som de bruker på disse rekrutteringsmessene (alphasim lynx). ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...