Gå til innhold

Tur nordover...


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei skal en tur nordover senere på året, og lurer på hva sjansene til å få sitte i cockpiten er? Jeg har lest at man kan sende en mail til selskate og spørre, men vet ikke hvem jeg skal spørre. Reiser med sas braathens og widerøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du. Så lenge du ikke er ansatt i selskapet, er det nesten umulig å få sitte i cocpit lengre (så sant du ikke kjenner noen flygere eller lignende i selskapet du reiser med). I alle fall i Widerøe krever de at enn skal ha hatt et cocpit kurs for å reise klapp i cocpit (gjelder ansatte). Men de reiser skjeldent på klapp de også. Men hvorvidt dette gjøres i praksis med passasjerer vet jeg ikke. Men skjelldent det er klapp i cocpit lengre. Men det er bare til å spørre, man får jo ikke noe mer en et ja eller nei.

 

God tur. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du skal ikke si at det er umulig i Wideøe. Det er det "snilleste" flyselskapet sånn sett...

 

Det klappsetekurset har jeg vært på (hvis vi snakker om samme kurs), pilotene viser hvordan du skal åpne døren og ta opp setet. Gjort på 2 min ""

 

Prøv å få snakke med pilotene, si at du er VELDIG flyinterresert. Du må prøve si alt du kan om Dash 8 på få sekunder ""

 

GG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tid i widerøe, har jeg nesten aldri sett noen reiser på klapp. Om dette er tilfeldig eller ikke, det vet jeg ikke. Men det er til syvende å siste PIC som bestemmer, og de plerier da å være greie! ""

 

Hehe men sant det, Widerøe er det snilleste selskapet. ""

 

Det cocpit kurset du refererer til er ikke det kurset jeg tenkte, tok mye lengre tid en noen min.

 

Men det er som med alt annent i denne virksomheten, man planlegger aldri langt fram, og ting forandrer seg hele tiden.

 

KA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurset fikk jeg av Widerøe fordi jeg trenger det for å utføre jobben min. Om andre utover selskapets ansatte for det, vet jeg dessvere ikke.

 

Men du skal ikke behøve dette kurset, får å sitte på klapp i Cocpit hvis Capteinen sier det er gerit. He's the boss.

 

Men jeg vet at på noen ruter krever de det av de ansatte (gjeleder flere selskaper) Og noen ruter tar de ikke klapp i cocpit i det hele tatt.

 

Enkleste er å vel spøre flygrene. Det sitter jo der fra og drekker kaffin sin dem... Hehe ""

 

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tatt "klapp"-kurs hos SAS, møtte pilotene en time før avgang, og satt meg i cockpit. De viste meg litt om hvor jeg skulle få opp og ned setet, hvordan oksygenmaska fungerte, hvor jeg skulle løpe vis noe skjedde osv. Thats it egentlig, gjort på 5 minutter. Så lærte de meg litt mer om systemene til 737-500 ""

 

Fikk mulighet til dette pga. en bekjent i SAS Braathens flight ops. Har aldri, aldri fått sitte på klapp uten å kontakte ham først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det du sier der Werner.

Er blit vanskelig å reise klapp, spesielt etter 9/11.

 

 

Driver med H.M. jeg da, så jeg hadde noen dager der inne jeg... "" Men ganske lærerikt å lære om alle systemen som er der inne, samt alt DET MAN ikke kan se som ligger bak og i gulv o.l.!!! Kurset ble avholdt på sommeren med sola rett inn. Ingen hyggelig opplevelse gitt. man forstår horfor de drikker mye vann og bruker sol brliller.. Ikke bar for å se kul ut.. hehe. Selv om noen tror de er guds gave til aviation. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klappsetekurset har jeg vært på (hvis vi snakker om samme kurs), pilotene viser hvordan du skal åpne døren og ta opp setet. Gjort på 2 min ""

 

Dette er jo ikke noe kurs, kun en lovpålagt sikkerhetsbriefing som skal gies til ALLE ombord i et fly, enten det er småfly eller større fly. Riktignok forteller du ikke passasjerene i kabinen hvordan du kommer deg ut av cockpit osv, men det er fordi dem ikke sitter i cockcpit. Men dem får jo høre hvordan man kommer seg ut av kabinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...