Gjest Skrevet 1. april 2005 Skrevet 1. april 2005 Hei skal en tur nordover senere på året, og lurer på hva sjansene til å få sitte i cockpiten er? Jeg har lest at man kan sende en mail til selskate og spørre, men vet ikke hvem jeg skal spørre. Reiser med sas braathens og widerøe. Siter
Ken Andersen Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Hei du. Så lenge du ikke er ansatt i selskapet, er det nesten umulig å få sitte i cocpit lengre (så sant du ikke kjenner noen flygere eller lignende i selskapet du reiser med). I alle fall i Widerøe krever de at enn skal ha hatt et cocpit kurs for å reise klapp i cocpit (gjelder ansatte). Men de reiser skjeldent på klapp de også. Men hvorvidt dette gjøres i praksis med passasjerer vet jeg ikke. Men skjelldent det er klapp i cocpit lengre. Men det er bare til å spørre, man får jo ikke noe mer en et ja eller nei. God tur. Siter
Geir G Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Tja, du skal ikke si at det er umulig i Wideøe. Det er det "snilleste" flyselskapet sånn sett... Det klappsetekurset har jeg vært på (hvis vi snakker om samme kurs), pilotene viser hvordan du skal åpne døren og ta opp setet. Gjort på 2 min Prøv å få snakke med pilotene, si at du er VELDIG flyinterresert. Du må prøve si alt du kan om Dash 8 på få sekunder GG Siter
Ken Andersen Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 I min tid i widerøe, har jeg nesten aldri sett noen reiser på klapp. Om dette er tilfeldig eller ikke, det vet jeg ikke. Men det er til syvende å siste PIC som bestemmer, og de plerier da å være greie! Hehe men sant det, Widerøe er det snilleste selskapet. Det cocpit kurset du refererer til er ikke det kurset jeg tenkte, tok mye lengre tid en noen min. Men det er som med alt annent i denne virksomheten, man planlegger aldri langt fram, og ting forandrer seg hele tiden. KA Siter
Gjest Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Kan dere forklare litt mer om det kurset? Hvor tar du det? Siter
Ken Andersen Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Kurset fikk jeg av Widerøe fordi jeg trenger det for å utføre jobben min. Om andre utover selskapets ansatte for det, vet jeg dessvere ikke. Men du skal ikke behøve dette kurset, får å sitte på klapp i Cocpit hvis Capteinen sier det er gerit. He's the boss. Men jeg vet at på noen ruter krever de det av de ansatte (gjeleder flere selskaper) Og noen ruter tar de ikke klapp i cocpit i det hele tatt. Enkleste er å vel spøre flygrene. Det sitter jo der fra og drekker kaffin sin dem... Hehe Ken Siter
Werner Rafteseth Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Har selv tatt "klapp"-kurs hos SAS, møtte pilotene en time før avgang, og satt meg i cockpit. De viste meg litt om hvor jeg skulle få opp og ned setet, hvordan oksygenmaska fungerte, hvor jeg skulle løpe vis noe skjedde osv. Thats it egentlig, gjort på 5 minutter. Så lærte de meg litt mer om systemene til 737-500 Fikk mulighet til dette pga. en bekjent i SAS Braathens flight ops. Har aldri, aldri fått sitte på klapp uten å kontakte ham først. Siter
Ken Andersen Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Stemmer det du sier der Werner. Er blit vanskelig å reise klapp, spesielt etter 9/11. Driver med H.M. jeg da, så jeg hadde noen dager der inne jeg... Men ganske lærerikt å lære om alle systemen som er der inne, samt alt DET MAN ikke kan se som ligger bak og i gulv o.l.!!! Kurset ble avholdt på sommeren med sola rett inn. Ingen hyggelig opplevelse gitt. man forstår horfor de drikker mye vann og bruker sol brliller.. Ikke bar for å se kul ut.. hehe. Selv om noen tror de er guds gave til aviation. Siter
Endre Thomassen Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Desember 2004 hadde jeg arbeidsuke på flesland hos SAS Ground Service, og da fikk jeg kjøre klappsete tur retur Kjevik med F 50. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Det klappsetekurset har jeg vært på (hvis vi snakker om samme kurs), pilotene viser hvordan du skal åpne døren og ta opp setet. Gjort på 2 min Dette er jo ikke noe kurs, kun en lovpålagt sikkerhetsbriefing som skal gies til ALLE ombord i et fly, enten det er småfly eller større fly. Riktignok forteller du ikke passasjerene i kabinen hvordan du kommer deg ut av cockpit osv, men det er fordi dem ikke sitter i cockcpit. Men dem får jo høre hvordan man kommer seg ut av kabinen. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Nest etter "jeg takker for meg inntil jeg kommer tilbake" så er vel dette det mest spurte spørsmålet! Ta et søk i forumbasen så er jeg helt, helt, helt, HELT sikker på at du finner det du leter etter. Lykke til! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.