Gå til innhold

Utskiftig av fly..


Truls Meek

Anbefalte innlegg

I de siste dager har Braathens solgt unna noen fly. Dette gjelder bl.a LN-BRA og LN-BRC. LN-BRC hadde sin siste tur i forrige uke, hvor dem er solgt vet ikke jeg. Litt rart at Braathens solger vekk 2 av side fly som er ny malt med de nye fargene..Hvorfor ikke selge LN-BUC og LN-BUD..de ser utsom noen vrak..Nå har de flydd i lang tid med hvit snute..hvorfor ikke male de i samme farge som resten av flyet?? Nå har vel Braathens fly i all verdens farger snart...Husker godt den tiden Braathens hadde mange B737-200 og Fokker F27 og F28..Da hadde iallefall alle maskinene samme farge, og kan ikke huske at noen maskiner fløy ,med noen "reservedel" noen gang!

[Endret av Truls Meek 07-10-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Truls Meek:

Litt rart at Braathens solger vekk 2 av side fly som er ny malt med de nye fargene..Hvorfor ikke selge LN-BUC..den ser utsom et vrak..Nå har den flydd i snart et halvt år med hvit snute..hvorfor ikke male den i samme farge som restn av flyet??

Kanskje det er enklere å få en god pris for et fly som ser og kanskjer er i bedre form enn et vrak..?.. :) Braathens trenger pengene uansett. Hadde de ikke et av verdens dårligste belegg? Mener å ha lest det i en repotasje nylig.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har et poeng, selv om jeg ikke er helt sikker...Har hørt at Braathens sliter veldig, men om det er grunnen til at dem selger unna fly som ser bra ut vet ikke jeg. Dem leier jo inn LN-TUX fra Sverige, den har litt midre kapasitet enn hva Braathens 737-500 har. LN-TUX tar 117 passasjerer.Rart at dem selger unna, for så å leie inn mindre fly. Min mening er at Braathens bør kvitte seg med fly som ser ut som skrap først..Ln-BUC ser ut som skrap..kan jo nevne at denne maskinen skjelden brukes på utenlandsflygninger..kanskje Braathens ikke vil vise den frem utenland??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

...Litt rart at Braathens solger vekk 2 av side fly som er ny malt med de nye fargene..Hvorfor ikke selge LN-BUC..den ser utsom et vrak..Nå har den flydd i snart et halvt år med hvit snute..hvorfor ikke male den i samme farge som restn av flyet??

Jaja, Truls - tiden går fort, og ny maling er ikke alt...

Hvis du tar deg tid til å se alderen på disse flyene, er BRE (en -400) levert til Braathens 18. mai 1990, og har produksjonsnummer 24 643. BRA har nummer 24 270, altså et eldre fly.

BUC er levert fra Boeing 15. september 1994 (26 304), og har nettopp rundet 6 år.

Seriøse flykjøpere ser på andre ting enn malingen, Tore. Alder på airframe og timer/cykler er mer viktig enn en hvit snute. Fakta foran synsing, gutter [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Øystein Eker har tidligere forklart når flyene males om - ved "tungt" vedlikehold. Dette kan tyde på at BUC ikke ennå er kommet til dette punktet.

Hilsen Roald

Og et lite PS til at BUC ikke brukes på utland - dette har med vekt å gjøre. Den er registrert med laveste T/O-vekt av Braathens -500 fly; 53 070 kg. Den tyngste -500 hos Braathens har max T/O-vekt 60 781 kg.

[Endret av Roald Hansen 01-10-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at det ikke brukes på utenlandsflygninger, men skjelden. Heldigvis finnes det noen fly i de gamle Braathens fargene igjen enda. Egentlig skulle jeg tro at det lar seg gjøre å male denne hvite snuten utenfor hovedvedlikeholdene som foregår med lange tiders mellomrom. Skulle tro at flyene var Braathens ansikt utad, og da synes jeg dette er et trist syn, men flysikkerheten er selvfølgelig på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NYTT FLAGG DESIGN - XX

NORDLYS-DESIGN - X

GAMMELT FLAGG-DESIGN

737-400

1 BRE -X

2. BRI -XX

3. BRP -XX

4. BRQ -X

5. BUF

737-500

2. BRD -X

3. BRF -X

4. BRH -X

5. BRJ -X

6. BRK Rudder hvit

7. BRM D.sjekk – lakkeres nå

8. BRN

9. BRO -XX

10. BRR -X

11. BRS -X

12. BRU -XX

13. BRV -XX

14. BRX -XX

15. BUC

16. BUD

17. BUE J

18. BUG -X

19. TUX -XX Fases ut Hvitt skrog

737-700

1. TUA -X

2. TUB -X

3. TUC -X

4. TUD -X

5. TUE -XX

6. TUF -XX

7. TUG -X

8. TUH -XX

9. TUI -XX

..............................

BUC har eldst hel -lakk fra 94. Så den har gått gjennom C-check uten hel-lakk. Det hender at lakkering må skyves litt ut. Hvis det er mange C-checker tett ved hverandre. Det er omfattende å lakkere. Ror må balanseres på nytt. Operations tåler at max 1-2 fly er ute av drift av gangen pga inspeksjon/lakk.

Det er ikke alltid Operations får det som de vil når det gjelder fly på utland/charter. Det hender de må disponere slik at fly som ikke er optimal for operasjonen må settes inn. Derfor vil man oppdage disponeringer som nevnt ovenfor.

Hvit snute kan man se på fly som har truffet fugl. Da må man skifte radardome. Går gjerne med hvit til den originale snuta er reparert.

[Endret av Øystein Eker 03-10-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...