Gå til innhold

Bruk av kort på nettet.


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er nå ganske vanskelig for oss i FS-miljøet å unngå kjøp på nettet (hvis man ikke er 100% freewarefantast). Men mange er (med rette) skeptisk til å benytte kortet elektronisk. Her er en fremgangsmåte som kan minske risikoen med at man blir frastjålet penger:

 

Gå til en bank, og skaff deg en ny konto i tillegg til den du allerede har. Du ber om å få VISA til denne kontoen. Du har ingen penger på den nye kontoen, heller ingen kreditt.

 

Når du skal handle på internett, så overfører du det eksakte beløpet fra din lønnskonto til den nye kontoen. Til dette benytter du nettbank eller telefon. Du oppgir således det VISA-nummeret som du har på det nye kortet. Dette kortet oppbevarer du hjemme på en sikker plass (ikke i lommeboka).

 

Siden det er et eksakt beløp på denne kontoen, så blir kontoen i praksis tom etter at transaksjonen er fullført.

 

Hvis en skurk snuser opp nummeret på VISA-kortet, så er det ingen penger å stjele. Kontoen er jo tom bortsett fra det minuttet det tar fra du overfører pengene til kjøpet er gjennomført. Siden VISA er et debet-kort så er det ingenting å hente.

 

Hvis det er noen penger på denne kontoen, og de blir stjålet, så vil du ikke komme i samme kattepine som om du benyttet lønnskontoen. Benytter du VISA på lønnskontoen, og du må sperre denne, så har du en del praktiske problem.

 

Ved å benytte en egen konto til internetkjøp, så er det enklere å holde oversikten. Eventuell svindel vil oppdages i og med at det er færre transaksjoner og at du har elektronisk kvittering på alt du kjøper (ta alltid vare på kvitteringene. Ta backup av disse regelmessig. De må ofte benyttes til oppgraderinger og for å skaffe nye elektroniske lisensnøkler).

 

Med denne fremgangsmåten så kan det hende at du ikke behøver VISA på din lønnskonto lenger (kun minibank). Risikoen for svindel er da mindre ved at en tyv ikke har noe VISA-kort å misbruke hvis vedkommende stjeler lommeboka di. VISA-kortet har du jo hjemme.

 

Når det gjelder nettkjøp, så foretar du ingen juridisk signering (så langt). Banken tar støyten hvis noen misbruker kortet ditt. Men det er allikevel ubehagelig og plagsomt å få kontoen sin tappet. Noen skurker tømmer kontoen, mens andre tar små beløp og satser på at det ikke blir oppdaget. Selv har jeg fått tappet kontoen min en gang, men jeg fikk pengene tilbake. Det var allikevel ingen morsom episode. Etter dette har jeg benyttet et eget kort til kjøp over nette.

 

Til slutt: Husk brannmur og virusbeskytt PC’en din.

 

Klok av skade

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man vel betale dobbel avgift på kort siden man må ha 2 stk!

Hvis du vil spare penger, så trenger du ikke VISA på kortet som er knyttet til lønnskontoen (som jeg skriver, så vil du også faren for misbruk være mindre på et kort uten VISA i tilfelle tyveri). Da betaler du kun VISA-gebyr for netthandel-kortet ditt.

 

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...