Gå til innhold

SAS fly "nødlandet" 2 ganger..


Truls Meek

Anbefalte innlegg

Men aldrig av "vardags" händelser som i detta tillfälle.

 

Dette kan du aldri mene? Er det en hverdagshendelse at et fly må "nødlande 2 ganger pga samme feil? Jeg tviler sterkt på at dette er eller kan kalles en hverdagshendelse. Isåfall skjønner jeg godt at enkelte ikke tørr å fly!

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud Truls!

Måste du alltid tolka det jag skriver på värsta vis. Lade du märke till ""?

Jag talade innan om haverier och katastrofer. Jämfört med de så var det här vardags ja.

 

Slappna av man!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG snakker med to personer. Den ene forteller nøyaktig hva som har hendt uten å overdramatisere noe. At motorkraft var der, men at flyet var mindre støyfullt pga bleed air var skrudd av. En virkelig kjenner.

 

Den andre er mindre vitende og spekulerir i om flyet hadde mistet motorene, og måtte lande som ett seilfly. Masse dramatikk og var livredd. Osv osv...

 

Hvilken plukker VG når det skal på trykk?

 

Obs, hypotetisk da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tarjei! La krisehåndtering først, info etterpå. Å debriefe passasjerer er en fin måte å motvirke flyskrekk på, alt avhenger av kapteinens evner til å forklare seg selvfølgelig.

 

Hvis man bruker VG som målestokk, har jeg vært med en "dramatisk" tur med Widerøe:

 

Skulle fra Tromsø til Vadsø for mange årsiden. Vi hadde nådd marsjhøyde da kapteinen kom på PA anlegget og sa at vi hadde mistet en generator. Sagt litt mer presist, den hadde sluttet å levere strøm. Kapteinen sa videre at vi var blitt omdirigert til Hammerfest for der var det teknikere.

 

Han ordla seg litt klumsete,og en eldre dame to rader lenger bak tok til tårene.

 

Jeg husker ikke ordrett hva han sa, men det kom ut omtrent sånn: "Vi har ikke strøm, vi kan ikke fly uten strøm, så derfor må vi til Hammerfest for å få sjekket dette" Han sa at det var generatoren, men jeg husker ikke om han sa at de hadde to av dem. for strøm hadde vi jo.

 

Den eldre dama trodde strømmen var gått stakkars, og hun antok at dette var dramatisk. Jeg reagerte med: "Fa*n! nå blir det venting i Hammerfest!!" og andre gjorde sikkert det samme, det var vel den eneste dramatiske med hele turen.

 

Historien illustrerer at sleivete kapteiner kan være gøy for erfarne passasjerer, men skaper usikkerhet blant folk som er redd for å fly.

 

En annen episode på bakken i Tromsø: MD-80 kapteinen kom på PA anlegget: "Det er noe feil med høydemåleren! og jeg flyr ikke i Nord-Norge uten å vite hvor høyt jeg er!"

 

Vi lo husker jeg, men vi sto på bakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...