Gå til innhold

Lovlig med Flyradio?


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

Vi har vel hatt denne diskusjonen et par ganger før, men vi får vel ta det en gang til [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

I gårdagens utgave (14.09.00) av Aftenposten finnes det en artikkel "Lovlig med politiradio" der det kommer fram at det siden i sommer har vært lovlig med scannere.

Dette var et tips jeg fikk, men jeg har ikke Aftenposten for hånden her og jeg håper derfor at andre som har avisen kan skrive litt mer om denne artikkelen her.

 

------------------

Dag Johansen

 

[Endret av Dag Johansen 15-09-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har ikke sett den artikkelen, men jeg la ut en slik radio (scanner, eller politiradio på godt norsk) for salg på en norsk auksjonsside, annonsen ble fjernet med den begrunnelse at dette var ulovlig. Jeg protesterte høylydt på det (hehe, tenk hva dere vil) og ringte post & teletilsynet. Fikk snakke med ei hyggelig dame som kunne fortelle at bare radioen er CE merket så kan dem ikke nekte deg å kjøpe eller selge sånt (bruken er noe annet og den er regulert av samferdselsdepartementet elns).

Det betyr at alle kan kjøpe seg en slik radio her i landet (eller selge for den saks skyld), men du har ikke lov til å bruke den så sant du ikke har konsesjon på de frekvensene du lytter til [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

[Endret av Tarjei Lundarvollen 15-09-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å følge litt opp det Tarjei her (helt korrekt) sier:

R&TTE-forskriften ble vedtatt å gjelde fra og med juli i år. Denne forskriften åpner bl.a for fri omsetning av radiomottakere.

På den annen side så gjelder fortsatt Teleloven, og den forteller oss at vi trenger tillatelse for å benytte alt radioutstyr (med unntak for kringkastningsutstyr).

Det er altså tillatt å omsette og inneha radiomottakere, men det er ikke tillatt å benytte de til annet enn det du har tillatelse til (dvs. du kan lytte til kringkasting, kortbølgetrafikk, amatørradiotrafikk, men ikke fly, politi etc.)

--Magne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være formanende på noen måte, men til opplysning:

For dere som vil gjøre ting helt etter boka, så er det fortsatt særavgift på radiomottakere i Norge (regner med at det også gjelder scannere??), og jeg tror faktisk at det også er miljøgebyr på dette. Det betyr at dersom dere skal ta dette med inn i landet helt lovlig, så skal dere i prinsippet betale disse gebyrene ved inførsel. En god nyhet i denne forbinelse, er at særavgiften forsvinner fra 1. desember [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

mvh

Tommy Martinsen

tommy@oslo.online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg f.eks har scanneren min i bilen, en UBC220 og blir stoppet av politiet så kan de ikke ta den fra meg, så lenge jeg ikke bruker den??? (Den er selfølgelig CE merket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tommy Martinsen:

Ikke for å være formanende på noen måte, men til opplysning:

For dere som vil gjøre ting helt etter boka, så er det fortsatt særavgift på radiomottakere i Norge (regner med at det også gjelder scannere??),

Det er en særavgift for alle radiomottakere som kan ta i mot kringkastingssignaler, noe jeg vil anta at det fleste scannere gjør. Avgiften er for tiden kr. 20,- (evt. kr. 14,- litt avhengig av hvilken definisjon man benytter)

Et kompliserende ledd her (jeg er ikke jurist) er at særavgift ved innførsel skal betales etter samme retningslinjer som for toll. Nå er det vel slik at det er tollfrihet i EØS-området, men om det samtidig betyr at det er særavgiftsfritak vites ikke :-)

quote:

og jeg tror faktisk at det også er miljøgebyr på dette. Det betyr at dersom dere skal ta dette med inn i landet helt lovlig, så skal dere i prinsippet betale disse gebyrene ved inførsel.


Miljøgebyret er ikke lovpålagt, men snarere noe bransjen har bestemt seg for i samarbeid med departementet etter at MD vedtok en forskrift som ga alle forhandlere av elektronisk utstyr pålegg om å ta hånd om returmateriell. Man slipper derfor å betale dette på utstyr innført fra utlandet.

--Magne

"hobbyjurist" som setter pris på å bli korrigert dersom dette var feil tolket :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Magne Mæhre:

Nå er det vel slik at det er tollfrihet i EØS-området, men om det samtidig betyr at det er særavgiftsfritak vites ikke :-)


Dessverre. Særavgift er et særnorsk fenomen, og det er ikke noe fritak selv om varen stammer eller inføres fra et EØS-land. Men vi bør vel ikke dvele for mye ved dette. Som sagt forsvinner avgiften snart.

Og. Magne, takk for opklaring rundt miljøgebyr.

------------------

mvh

Tommy Martinsen

tommy@oslo.online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...