Gå til innhold

Flaps før takeoff?


Andreas Ommundsen

Anbefalte innlegg

Vel.. Kort forklart så kan man jo si at litt flaps gir mer effekt i form av økt løft enn man taper i luftmotstand, så derfor bruker man ofte litt flaps ved takeoff, både med store og små fly.

 

På større fly (som 737 og større) bruker man dessuten slats og andre innretninger i forkanten på vingen som gir vingeprofilen en større buet form, slik at vingen fungerer bedre ved høyere angrepsvinkler.

 

Hadde ikke disse flyene hatt flaps og slike andre hjelpemidler under avgang så ville de trengt lengre rullebane og mye høyere hastighet for å komme i luften...

 

Flapsen gjør altså at flyet kan ta av med en lavere hastighet, og dermed bruke kortere rullebane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet for 767'en (foreløpig 767PIC, men glidende mot LDS767) har mye godt å by på. Her er en god diskusjon som forklarer droop for å øke lift ved T/O.

 

Hilsen Roald

 

En liten PS: Det er altså de innerste balanserorene som senkes en smule for å øke løft ved avgang i tillegg til trailing edge flaps. Ian - mekanikeren fra Qantas - har mye god info om 767'en. Han vil komme sterkt på banen når -400 fra PMDG slippes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takk for den linken Roald.

Det som diskuteres der er at en får aileron droop når en velger flap 5, altså inboard aileron går ned 1/2 gang fra senter posisjon og down posisjon for å bedre roll karakterestikk på 757/767.

Jeg mener bestemt at benevningen droop/slats benyttes også, men nå skal ikke jeg være helt 100% bastant i min påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reid Ståle. Linken gir info om øking av lift. Også for T/O. Jeg siterer Ian:

Aileron droop is only to increase wing lift. Aileron droop on a 767-300 begins somewhere between 0 and 5 units of flap. At 5 units of flap, both Inboard (only) Ailerons should have extended to 10 degrees down. However approaching Flaps 30, the ailerons reduce their droop to about 5 degrees.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Leading Edge Droop", hvor hele forkanten av vingen er hengslet og vippes ned, er såvidt jeg vet kun i bruk på jagerfly..

 

F-16 og F-18 er to eksempler på moderne jagere som har dette:

 

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=67470

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=66391

 

Hensikten er jo den samme som med andre løsninger på vingeforkanten, nemlig å la vingen opererere med en større angrepsvinkel enn vanlig. "Droop" er nok ikke så effektivt som andre løsninger, men så er det jo begrenset hva man klarer å få til med en så tynn vingeprofil som jagerfly har. Er vel også derfor "droop" kun benyttes på jagerfly...

 

 

Forøvrig har vel også A330 "Aileron-droop"..

 

Twin-Otteren hadde vel også det, bare mye mer ekstremt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei Roald.

Jeg skjønner det, men det var ikke det jeg i utgangspunktet lurte på. Mener å huske en reportasje som gikk på Discovery angående en flyulykke på 70 tallet i England hvor kapteinen, som var av den typen som var meget autoritær i cockpit, hvor det ble konstantert at han hadde tatt inn droops (slats) for tidlig slik at flyet gikk i stall.

Piloten som demonstrerte dette sa nemlig "droops or slats as we now normally call it"

Dette var et Hawker Siddeley Trident 1C fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det jeg har en svak husk om er at flaps og slats måtte settes hver for seg i forrige generasjons flytyper. Nå skjer det automatisk. Jeg tror til og med at Steffan Hilmerbys DC-9 hadde denne simulert.

 

Til Kenneth. Jo, F-16 har det og Boeing 767 . Og til og med 737. Hele vingekanten felles fram utenom der motoren bor. Bildet er en bonus "" for å beskrive alle kontrollflater på en 737.

[image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/Leading_edge.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kenneth. Jo, F-16 har det og Boeing 767. Og til og med 737. Hele vingekanten felles fram utenom der motoren bor.

 

Nå må du ikke blande L.E. Slats, L.E. Flaps, og L.E. Droop... Det er nemlig forskjellige ting...

 

Ifølge det jeg finner av info om 767 så er det snakk om "full-span leading-edge slats", ikke L.E. Droop. Det vises nok bare ikke på det bildet...

 

Dette bildet viser vel forskjellen på noen av de "L.E. devices" som er i bruk:

[image]http://aerodyn.org/HighLift/Gifs/lestat.gif[/image]

(Bilde: aerodyn.org)

 

De 737'ene jeg har sett har "Inboard Kruger Flaps" og "Outboard L.E. Slats", ikke L.E. Droop...

 

L.E. Slats:

[image]http://www.b737.org.uk/le_slat.jpg[/image]

 

Kruger-Flaps:

[image]http://www.b737.org.uk/led_200adv.jpg[/image]

(Bilder: 737.org.uk

 

Videre har man altså L.E. Droop, hvor vingeforkanten i sin helhet vippes ned. Den skyves ikke frem som på L.E. Slats, men vippes ned med et hengslepunkt (akkurat som f.eks et balanseror gjør), som man ser på f.eks. F-16.

 

...og så har man L.E. Slot som i praksis er som L.E. Slats, bare den er stasjonær, og holder samme åpning hele tiden. Kan ses på en del saktegående STOL-fly, som f.eks. CH701 STOL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det ofte går i sammenblanding av samme sak. L.E. Slats og slots er high-lift devices på vingens forkant. Slot er som Kenneth sier faste "mellomrom" som ikke kan beveges, mens slats felles ut nesten som en flaps. De aller aller fleste kilder jeg har lest snakker om at det finnes to hovedtyper L.E slats:

1. Krueger slats (Som Roald skriver, på mange flys vingerot, felles "utover")

2. Droop slats (felles ned, som på mange flys outboard leading edge, med eller uten mellomrom (slot) for å "reenergize" den laminære luftstrømmen på toppen av vingen.) Ligner veldig på Kenneths bilde av "L.E. Slats."

Så får mekanikerne flisespikke på flere benevninger ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...