Gå til innhold

B-17 i Setesdal!!!!


Jon Wold

Anbefalte innlegg

Tenkte den overskrifta fikk oppmerksomhet ja!

Og nei, det er ikke tull, eller dvs det er det jeg prøver å finne ut av!

Les videre....

Min morfar,til tider kjent for å overdrive en smule, fortalte meg en historie når jeg var liten om at han som 20-åring i Byglandsfjord i Setesdal under krigen så på at to Messerschmidt BF-109 skjøt ned et B-17 bombefly over bygda, og det krasjet i oppe på fjellet, og startet en skogbrann. Den Nazi-vennlige lensmannen beordret min Morfar og hans kamerater til å hjelpe til å slukke brannen. Hans påstander går i korte trekk ut på at han slo i bordet og sa "den brannen som DERE har startet for dere f... meg slukke sjøl!

Han ble beordret arrestert, men rømte til Oslo med hjelp av sine venner, og tilbrakte resten av krigen i dekning der.

Det er mange år siden jeg ble fortalt dette, men nå nylig leste jeg en bok av John Weal om BF-109 piloter. (Kjent som en av de fremste eksperter på Luftwaffe under krigen, han har skrevet utallige bøker om emnet.)

Der stod hele historien beskrevet i detalj. Flyet som ble skutt ned var en av to britiske (ja faktisk!) B-17 som var sendt for å bombe tyske skip i Oslofjorden.

Det står beskrevet i detalj, som fortalt av tyske logg'er, at flyet faktisk gikk ned i skogen ved Bygland.

Det var det første B-17 luftwaffe skøt ned, og tyske eksperter kom i hopetall for å undersøke vraket, og intervjuet de tyske pilotene (De kom fra fra Sola ved Stavanger) for å redegjøre for B-17's forsvar, som var oppskrytt til å være bestykket med så mye maskingevær at det ettersigende var umulig å skyte ned.

Mitt spørsmål er:

Ligger det et B-17 vrak i skogen rett ved Byglandsfjord?!?!?!?!?

Jeg grøsser av spenning bare ved tanken.

Jeg tror jeg må ta meg en tur, noen ivrige bærplukkere som er villige til å ta med seg kameraet og bli med på skogtur i Setesdal?

Jeg vil svært gjerne høre fra andre som kan sitte med informasjon om saken. Jeg kan liksom vanskelig forestille meg at noen "tok med seg" flyet ned fra skogen!

jwold@chello.no

------------------

JON WOLD

http://cfs2.dogfighter.com"'>http://cfs2.dogfighter.com" TARGET=_blank>http://cfs2.dogfighter.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele historien kan du lese i en bok som heter Luftkrigens Minnesmerker av Stein Vyrje,gitt ut på Aschehoug forlag i 1991.

Der er det også noen bilder av vraket (ikke store delene igjen).

Flyet var en RAF B-17C, og tok av fra Kinloss i en formasjon av 4 fly for å bombe "Admiral Scheer" som lå i Oslo.2 fly ble skutt ned,de andre returnerte til Skottland.

Hilsen

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS!

Dette er en interresang sak, men jeg mener det er forbudt å forsyne seg av sånne ting man finner!! En venn av meg, Kyrre, et eller annet!! Han jobber i Evenes(ENEV) tårnet, han driver litt med sånne ting, sa at dersom det er oppført en eier, eller at det er freda, så er det strenget forbutt å røre!! Det var det jeg mener han sa, men det går jo ann at du kan ringe ENEV tårn, og få tak i Kyrre, Bare si at Christer sa at du skulle ta kontakt!!!

Håper det kan være til hjelp

lykke til!!

Mvh Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå, jeg snakker ikke om å rappe ting, jeg mener åssen i alle dager skulle jeg klart å selpe med meg en motor ned fra skauen, jeg som knapt nok klarer å slepe meg opp trappa i 5 etg. i leiligheten min....

Neida, jeg snakker om at det ville vært innmari kuult å gå på leting etter deler eller vinger eller hva det måtte være, tenk å snuble over et gammalt B-17 vrak på skautur! Men det skulle få ligget der man fant det.

Det er i hvertfall bedre enn en søndagstur i Østmarka [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

JON WOLD

http://cfs2.dogfighter.com"'>http://cfs2.dogfighter.com" TARGET=_blank>http://cfs2.dogfighter.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Norge er (var) et av de landene i verden der det finnes flest vrak igjen fra siste verdenskrig.Hvor mange husker jeg ikke,men det var virkelig mange.Tyskland hadde en god del flyplasser,for det meste langs kysten,og her var det mye fly og aktivitet.Selvsagt var det en del havari både på grunn av tekninsk,flyger feil,og selvsagt kamp,men også på grunn av vær.Man hadde ikke helt de samme mulighetene for å fly approacher(selv om det fantes).Jeg har hatt interessen for denne delen av krigshistorien i mange år,og har også vært så heldig å få fly rundt i største delen av Norge selv,og derved også kunne kikke etter vrak.Av de vrak som har lagt på land og er intakte, så har de fleste blitt hentet ned.Disse finnes lagret rundt om,Gardermoen,Bodø og Sola.Noen er byttet med andre museumsfly i utlandet osv.De aller fleste "vrak",som denne B-17C som er omtalt her finnes bare som små rester/fragmenter,og tro meg,de er ikke verd noen "ekspedisjon" for å finne.Dersom du ikke vet hvilken flytype som ligger der,kan du ikke si det ut fra vrakdelene(som oftest).Men av og til kan en være heldig,for et par uker siden fløy jeg fra Kirkenes til Banak low level VFR,og plutselig fløy vi over en JU-88 med vinger osv.intakt.Her i området rundt Banak er det forøvrig veldig mye rester av havarerte fly.

Der en fremdeles kan finne hele fly er foreks. i vann,som i Jonsvannet i Trondheim der det virkelig finnes mye fly,men også andre steder som på Vestlandet og i Nord Norge.

MEN.Dersom en kommer over vrak og vrakdeler skal en være veldig forsiktig med å sikre seg suvenirer.Jeg tror ikke det finnes noen lov som forbyr dette med å ta noe,til det må vel objekte være mer enn 100 år,med det foregår hele tiden arbeid fra Luftfartsmuseene sin side med å sikre det som finnes igjen for ettertiden.Dette er viktig arbeid,og det foregår i kapp med tidens tann!En annen side av saken er at der hvor mange av vrakrestene ligger,har gjerne noen omkommet,og av repekt for disse bør en la området være i fred.

hilsen

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Hans Petter, Hvis vi skal ha noen glede av dette, MÅ det få ligge i fred. Det finnes nok ingen nye vrak å finne på skauen eller i fjellet, for det meste er nemlig registrert, og hver enkelt del (nesten ihvertfall) er katalogisert. De eneste vrakene som er sånn noenlunde vel bevart er dem som ligger på Finnmarka, gjerne litt opp i høyden - da klimaet her forsinker korrosjon av aluminium. Og dem i Ferskvann kan jo være spennende også!

Når gutta som driver og restaurerer fly trenger deler, så vet dem hvor de kan hente dem! - Men jeg mener bestemt på at dette er statens eiendom!

Si fra hvis dere finne noen nye vrak da!! - HeHe...

Rune R.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...