Gå til innhold

Fallskjermhopping


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen ""

 

Jeg har lyst å starte med fallskjermhopping, men jeg finner ikke ut hvor gammel man må være.

 

Har sett på et par av de store fallskjermklubbene sine hjemmesider og under kurs, men ingen informasjon om alder!

 

Er det noen her som vet hvor gammel en må være for å starte med fallskjermhopping? Tenker da å starte med toeri og kurs

 

 

Takker for alle svar ""

 

Ha en fortsatt god dag ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gjennom en slik legeskontroll som flygere må?

 

Hvis ja, hvilken klasse er det snakk om du må ha får å bli en fallskjermhopper?

 

Men hvis jeg får godkjennelse fra mine foresatte når jeg er 16 år, da kan jeg starte kurset når jeg blir 16?

 

Hvor kan jeg kjøpe teori bøkene? Kan jeg kjøpe disse nå, så kan jeg som 16åring starte rett på line og tandem?

 

Takk for svar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har "normal" helse trenger du ingen legeattest for å hoppe fallskjerm. Kun en egenerklæring.

 

Fallskjermhopping er tillatt med foresattes skriftelige samtykke fra fylte 16 år. (grunnkurset kan i teorien påbegynnes inntil 3 mnd. før du fyller 16, men du får altså ikke hoppe før dagen er der). Etter fylte 18 år er du forhåpentligvis myndig og bestemmer selv.

Aldersmessig skilles det ikke på om du deltar i tandemhopp, hopper med utløser line (grunnkurs) eller AFF.

 

Det er utarbeidet et teorihefte for grunnkurset og en håndbok som regulerer fallskjermhopping i Norge. Du har neppe noen glede av å gjennomgå dette på forhånd, da store deler av kurset er praktisk-læringsorientert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg har fått den informasjonen jeg trenger "" Tusen takk Olav og Bjørn!

 

Men når er det jeg kan starte med Hangliding? "" Er det de samme kravene for å starte med hangliding som det er for å bli en fallskjermhopper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du sier noe "" Som seilflyger lærer jeg jo ekstremt mye om vær "" Og det er jo veldig nyttig å kunne som flyger!

 

Men jeg synes det bare ser så fantastisk flott ut å løpe ut mot en fjellkant.....og du faller ikke ned """"

 

Men selve idèen med fallskjermhopping er jo merkelig...hoppe ut av et fly som fungerer aldeles utmerket ""

 

Har veldig lyst å starte med alle tre tingene "" Men tenkte å få litt informasjon først, så kan jeg starte å vurdere etter det ""

 

Men du har jo et poeng Arild ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du sier noe "" Som seilflyger lærer jeg jo ekstremt mye om vær "" Og det er jo veldig nyttig å kunne som flyger!

 

Men jeg synes det bare ser så fantastisk flott ut å løpe ut mot en fjellkant.....og du faller ikke ned """"

 

Men selve idèen med fallskjermhopping er jo merkelig...hoppe ut av et fly som fungerer aldeles utmerket ""

 

Har veldig lyst å starte med alle tre tingene "" Men tenkte å få litt informasjon først, så kan jeg starte å vurdere etter det ""

 

Men du har jo et poeng Arild ""

 

Klart at seilflyging så absolutt er et kjempefint alternativt, jeg er helt enig med Arild her, men hanggliding er vel kanskje litt mer "tilgjengelig" for de fleste. Det er jo, for å si det litt enkelt, nesten bare å kjøpe seg en rigg og så finne seg en skråning og sette utfor. Med seilfly må du ha ei flystripe som ikke finnes overalt, et slepefly eller annen innretning som kan få deg opp, samt at du må leie/eie et seilfly.

 

Lykke til uansett hva du velger, Haavard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, paragliding ser flott ut det også!

 

Men er det de samme kravene for fallskjermhopping, paragliding eller hangliding?

 

Det er mest følelsen jeg er ute etter "" Synes det bare ser så flott ut og sveve utover i luften "" Bare du og en tynn "dings" "" over hodet ditt ""

 

Skal jo til alpene...når jeg har vært der før, så har de tatt med paraglidere opp i skianlegget, og hoppet ut, kanskje det blir noe slik på meg til vinteren? ""

 

Men takk for flotte svar alle sammen! Fått masse fin informasjon ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...