Gå til innhold

Transatlantiske prosedyrer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen ""

 

Jeg har tenkt på muligheten om å ta meg en flytur til USA, men jeg kan ikke så mye om transatlantiske prosedyrer. Er det noen som har noen linker til sider der det står informasjon til deg jeg trenger å vite for å fly over atlanteren på VATSIM ""

 

Men hvordan er fraselogien i USA? Er det annerledes enn i Europa? Noen som har linker til dette?

 

 

Takker for alle svar ""

Ha en fortsatt god kveld/dag ""

Skrevet

Joda, fin link, men er det ikke en bestem fraselogi man skal bruke også? Hva skal jeg si til Oceanic Control?

 

Jeg skal lytte til amerikansk voice ja ""

 

Men den [****] PCen min har blitt en [****] CP! ( skada med andre ord...:P)

 

Så det blir en ny formatering "" (noe som igjen betyr at jeg ikke får hørt på Voice før imorgen "")

 

Men takk for link Ivar, finnes det noen flere? ""

Skrevet

Ah, takk Kristoffer! "" Tror det er akkurat slik side jeg trenger!! "" Jeg får printe den ut før jeg formaterer ""

 

Men kom fortsatt med linker, så blir jeg bare sikrere på prosedyrene ""

Skrevet

Det har ikke kommet flere linker, så jeg regner med at det ikke finnes mer informasjon?

 

Så jeg trenger ikke å lese mer en dette før jeg tar meg en tur til Statene fra Europa på VATSIM? ""

Skrevet

Fins mye mer;)

 

Du kan jo ta en titt her!

 

De største forandringene er vell at USA bruker Inches of mercury (Altimiter) i stedet for QNH og at TL/TA er annerledes. Mener å huske at TL ligger så høyt som FL180, og at de da bruker fot under denne høyden.

 

 

Skrevet

Takk Jonas!! ""

 

Jeg tror jeg begynner å bli klar for en USA tur snart ""

 

Noe mer jeg trenger å vite?

 

Takk for alle linkene folkens!! ""

Skrevet
Fins mye mer;)

 

Du kan jo ta en titt her!

 

De største forandringene er vell at USA bruker Mb(Millibars) i stedet for QNH og at TL/TA er annerledes. Mener å huske at TL ligger så høyt som FL180, og at de da bruker fot under denne høyden.

Millibar = hektopascal = QNH.

Vi bruker inches HG i USA, og TL/TA er som du sier FL180/18000 fot. Under dette går det på lokal altimeter setting.

Skrevet

Men i Norge og Europa sier jeg "Quenage" for QNH, hva sier jeg i USA?

 

Millibar xxx

eller

hektopascal xxx

 

Takk for svar Ole ""

Skrevet

Håvard, som jeg redigerte i mitt tidligere innlegg. Man sier "Altimiter" i stedet for QNH. Se og innlegget til Ole.

 

QNH og Altimiter er det samme, bare i forskjellige måle-enheter. Altså QNE (Lokalt trykk) i Europa er 1013 i USA er det 29.92.

Skrevet
Håvard, som jeg redigerte i mitt tidligere innlegg. Man sier "Altimiter" i stedet for QNH. Se og innlegget til Ole.

 

QNH og Altimiter er det samme, bare i forskjellige måle-enheter. Altså QNE (Lokalt trykk) i Europa er 1013 i USA er det 29.92.

 

QNE? Trodde det var QNH vi gikk ut ifra når det gjelder altimeter, vet at piloter av og til ber om QFE og slikt da, men? ""

Skrevet

Stig,

 

QNE er standard trykket altså ett annet ord for 1013..

 

Q-koder har vi så mangt av i luftfartsverdnen, alle med forskjellige betydninger.. F.eks; QNH,QNE,QDM... etc

 

La oss si et fly skal fra FL310 og ned til 15.000 fot, altså igjennom TL, da kan ATC si følgende:

 

American1523 Descend to One-five-thousand, on altimiter 29.87

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...