Gjest Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Hei alle sammen Jeg har tenkt på muligheten om å ta meg en flytur til USA, men jeg kan ikke så mye om transatlantiske prosedyrer. Er det noen som har noen linker til sider der det står informasjon til deg jeg trenger å vite for å fly over atlanteren på VATSIM Men hvordan er fraselogien i USA? Er det annerledes enn i Europa? Noen som har linker til dette? Takker for alle svar Ha en fortsatt god kveld/dag Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Have a nice flight with Oceanic regulations. Når det gjelder prossedyrer så kan du jo logge opp mot en voice kanal når en amerikansk ATC er online å lytte til hva som blir sagt. Annbefaler deg å skaffe kart for den aktuelle flyplassen for å forstå bedre hva det er snakk om! Good luck! Siter
Gjest Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Joda, fin link, men er det ikke en bestem fraselogi man skal bruke også? Hva skal jeg si til Oceanic Control? Jeg skal lytte til amerikansk voice ja Men den [****] PCen min har blitt en [****] CP! ( skada med andre ord...) Så det blir en ny formatering (noe som igjen betyr at jeg ikke får hørt på Voice før imorgen ) Men takk for link Ivar, finnes det noen flere? Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Her står det litt om hva og når du skal si forskjellige ting når du flyr Oceanic. http://www.vatsim-uk.org/Oceanic/pilotprocs.asp Siter
Gjest Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Ah, takk Kristoffer! Tror det er akkurat slik side jeg trenger!! Jeg får printe den ut før jeg formaterer Men kom fortsatt med linker, så blir jeg bare sikrere på prosedyrene Siter
Gjest Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Det har ikke kommet flere linker, så jeg regner med at det ikke finnes mer informasjon? Så jeg trenger ikke å lese mer en dette før jeg tar meg en tur til Statene fra Europa på VATSIM? Siter
O85_ Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Fins mye mer;) Du kan jo ta en titt her! De største forandringene er vell at USA bruker Inches of mercury (Altimiter) i stedet for QNH og at TL/TA er annerledes. Mener å huske at TL ligger så høyt som FL180, og at de da bruker fot under denne høyden. Siter
Gjest Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Takk Jonas!! Jeg tror jeg begynner å bli klar for en USA tur snart Noe mer jeg trenger å vite? Takk for alle linkene folkens!! Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Fins mye mer;) Du kan jo ta en titt her! De største forandringene er vell at USA bruker Mb(Millibars) i stedet for QNH og at TL/TA er annerledes. Mener å huske at TL ligger så høyt som FL180, og at de da bruker fot under denne høyden. Millibar = hektopascal = QNH. Vi bruker inches HG i USA, og TL/TA er som du sier FL180/18000 fot. Under dette går det på lokal altimeter setting. Siter
Gjest Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Men i Norge og Europa sier jeg "Quenage" for QNH, hva sier jeg i USA? Millibar xxx eller hektopascal xxx Takk for svar Ole Siter
Stig Sandnes Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 QNH er en forkortelse for lufttrykket, som jeg har lært, og har ingen ting med benevningen å gjøre... Dvs at du fortsatt sier QNH i USA, og forøvrig resten av den aeronautiske verden Siter
O85_ Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Håvard, som jeg redigerte i mitt tidligere innlegg. Man sier "Altimiter" i stedet for QNH. Se og innlegget til Ole. QNH og Altimiter er det samme, bare i forskjellige måle-enheter. Altså QNE (Lokalt trykk) i Europa er 1013 i USA er det 29.92. Siter
Stig Sandnes Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Håvard, som jeg redigerte i mitt tidligere innlegg. Man sier "Altimiter" i stedet for QNH. Se og innlegget til Ole. QNH og Altimiter er det samme, bare i forskjellige måle-enheter. Altså QNE (Lokalt trykk) i Europa er 1013 i USA er det 29.92. QNE? Trodde det var QNH vi gikk ut ifra når det gjelder altimeter, vet at piloter av og til ber om QFE og slikt da, men? Siter
O85_ Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Stig, QNE er standard trykket altså ett annet ord for 1013.. Q-koder har vi så mangt av i luftfartsverdnen, alle med forskjellige betydninger.. F.eks; QNH,QNE,QDM... etc La oss si et fly skal fra FL310 og ned til 15.000 fot, altså igjennom TL, da kan ATC si følgende: American1523 Descend to One-five-thousand, on altimiter 29.87 Siter
Stig Sandnes Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Når du sier det så høres det noe kjent ut ja Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.