Gå til innhold

FMC – Hvorfor?


Ilan Sharoni

Anbefalte innlegg

Da foreslår jeg at du bare lar det ligge, og således sparer deg for et magesår. Se på det hele som et "PFM" system... Pure F**** Magic, og tenk heller "stakkars folk som sliter med det der". Works for me!

 

 

Hvis ikke: Good luck in your quest!

 

Ha en fortsatt hyggelig aften, Ilan. Beklager at jeg ikke er til mer hjelp.

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Ilan,

 

Problemet her er at DU vil bytte ut "noe", men du vet ikke selv HVA eller HVORFOR...!!!? Du har også vist at din kunnskap om FMS og hvilken sentral rolle CDU'n/FMC'n har i det hele er meget begrenset.

Det du tydligvis heller ikke vet er at både FMC software og hardware har hatt

utallige oppgraderinger siden prototypen i 1984. Det blir GARANTERT flere,

så du kan ta det helt med ro ""

 

FMC Updates siden 1984

 

Lykke til med kalkulatoren... .

 

MM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du som yrkespilot er fornøyd med grensesnittet kunne vært et svar dersom du hadde vist til en besluttingsprosess som har gitt avgjørende vekt til det som aktive piloter mener.
Både Boeing og Airbus legger vekt på hva piloter mener når de designer nye fly, og de har antagelig både en slags bred fokusgruppe og piloter involvert i designteamet. Det er f.eks. piloter som ville ha at 777 skulle styres med yoke, selv om den teknisk sett like gjerne kunne hatt en sidestick.

 

Når det gjelder CDU har du allerede sagt at du mener at et tastatur behøves. Skjermen er praktisk fordi den er plassert like i nærheten av tastaturet, altså i nærheten av pilotens blikk i det han taster. Siden tastingen bare involverer tegn trengs ikke et stort grafisk display, bare noe som bekrefter at inntastingen er rett og havner på rett plass, og ruten kan uansett sjekkes på ND. Legg også merke til at dette displayet oppdaterer seg kontinuerlig mens man redigerer flightplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Øyvind. Har du lenke til informasjon om designet av 777’en?

 

Utmerket forslag Torbjørn, men det fungerer ikke for meg med denne saken:

Som du kanskje har lagt merke til, jeg har kjøpt og betalt for en sim av denne greien med mine egne penger, og jeg kommer til å sysle med den i min fritid - helt frivillig. Nei, jeg tror ikke at det er stakkarelig å få betalt for det, selv om løsningen kunne vært bedre.

 

Det er et kjent menneskelig egenskap at man er villig til å utsette seg selv til en risiko som er 1000 ganger større en risikoen man godtar å bli utsatt for av andre. Ens grense derimot til å sette andre i fare er begrenset utelukkende av personlig gevinst eller tap.

Dvs at de som sitter bak i flyet er tusen ganger mer bekymret enn deg som sitter foran for det som de som sitter på kontorene fusker på. Og de har grunnlag til det. Du som yrkespilot bør kanskje være takknemlig for publikumhysteri og urettferdig mediedekning: det finnes bare få andre arbeidsplasser som er like trygge som din.

 

Det enkle er ofte det beste, vet du!

Ja, det vet jeg faktisk, men så enkelt er det ikke.

Å opprettholde dagens løsning er kanskje enklere for utstyrprodusenten, enklere for flyprodusenten, enklere under bestillingsprosessen av nye fly, enklere for de som bruker det og enklere ved vedlikehold (og sikkert for andre ting og). Men hva med enhetens primæroppgave som er toveis kommunikasjon mellom systemet og piloten?

Man kan rope så mye man vil at tekst på hvit over svart er best, og jeg kan bruke hele vinteren til å forklare hvorfor ikke. Den eneste måte å få et riktig svar er å teste.

Og før man setter i gang må man veie et evt. behov for forbedring mot merarbeidet (og kostnadene) i alle de andre ledd.

I en perfekt verden ville en slik prosess vært en selvfølge. Dessverre er det ikke slik, selv hvor man har nok av både behov og ressurser, som f.eks. i oljeindustrien.

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som yrkespilot bør kanskje være takknemlig for publikumhysteri og urettferdig mediedekning: det finnes bare få andre arbeidsplasser som er like trygge som din.

 

Det må være den dummeste kommentaren i FlightSim.no's historie!

 

Du har tydeligvis ikke fått med deg noe som helst av hva som har foregått i denne bransjen de siste årene...

 

Men kos deg med PMDG'en du heller...

(jeg må få sagt at dette er et fantastisk produkt, selv det er Boeing "" . Synd at det ikke finnes Airbus-addons i samme klasse.)

 

Ha en god kveld!

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som yrkespilot bør kanskje være takknemlig for publikumhysteri og urettferdig mediedekning: det finnes bare få andre arbeidsplasser som er like trygge som din.

 

Jeg går da ut ifra at Ilan her mener fysisk trygge, som i "liten sjans for å bli drept" (selv om det også etterhvert går nedover med alle idiotene som finnes rundt omkring og som skal gå få løs på folk med øks osv uten at det skal få særlige konsekvenser) og ikke trygge som i "sjansen for å miste arbeidet er liten". Eller tar jeg feil nå Ilan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...