Gå til innhold

Concorde, Verdens mest usikre fly!


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

 

Det er ikke først og fremst selve flyene som er usikre eller ikke, men hvordan de blir vedlikeholdt. Jeg kan tenke meg at Concorde er et meget dyrt fly å vedlikeholde siden det gikk ut av produksjon for mer enn 20 år siden, og derfor er det vanskelig og dyrt å få tak i deler. Concorde er heller ikke noen pengemaskin, og derfor er det vanskelig å holde vedlikeholdet oppe på samme nivå som andre fly.

Men Concorde er på ingen måte et usikert fly å fly med. Flyet har jo vært på vingene i 25 år nå, og lagt bak seg en del tusen flytimer, og på hver tur varmes flykroppen opp til rundt 150 grader og flyrkoppen strekker seg 15 cm hver gang det går supersonisk.

At flyet ennå er operativt er ganske imponerende. Det har vært en del mindre uhell, men det er media som har brakt disse fram i lyset i forbindelse med ulykken for en uke siden.

Men at flyet også er påstått at det er verdens sikreste, kommer jo litt an på hvordan man ser det. Det skulle kanskje bare mangle at det ikke har skjedd noen alvorlige ulykker med flyet når det kun finnes 16 av dem i verden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod i Dagbladet for et par dager siden en sammenligning av antall flyvinger/ulykker med concorde og Boeing 737. Resultat. Hadde ulykkesstatistikken for concorde gjalt på 737, hadde et fly styrtet i uka. Concorden har veldig få flyningiger hver dag, mot 737, derfor blir resultatet slik, selv om concorde bare har hatt en alvorlig ulykke.

------------------

Bent Marius Engseth

2476 Atna

engsethn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen rare holdninger ute å går her. Når det gjelder Concorde's oppvarming gjennom flyturen til 150C og at flyet strekker seg med 15cm, er en "naturlig" ting som skjer med flyet ved flyvninger i supersonisk fart. M.a.o. noe flyet er designet for.

Med henvisning til enkelte journalisters "fantastiske" journalistikk og analyser av Concorde ang. ulykker så tar jeg dette med en spade salt! Dette fordi de gang etter gang har vist seg til dels svært inkompetent når det gjelder fly og flyvning.

Concorde er fremdeles et MEGET sikkert fly som jeg ville sett det som en ære å få fly med. Jeg ville ikke hatt redsel eller baktanker med det heller.

Korrekt, flyet er dyrt i drift og vedlikeholdet er i særdeleshet fordyrende. Men det er et fly som svært godt likt i mekanikerkretser og et stort statusobjekt for Air France og British Airways. Det blir derfor tatt svært godt vare på.

I tillegg har et fly bare to flighter om dagen, så blir gjerne ett annet satt inn for å rotere flyene. Motorene til Concorde har dermed bare gått 12.000 timer siden 1960/70 tallet, som tilsvarer ett års bruk på en 747 motor.

Jeg ser det som en større sannsynlighet at et utenforstående objekt har forårsaket skade på Concorde, enn at ett individuelt system på Concorde F-BTSC har sviktet.

 

Journalister og fly er i mine øyne en dårlig kombinasjon. Vent med å trekke sluttninger til vi har noe endelig på bordet. Ikke hør på talentløse folks pulitzer aspirasjoner.

Mvh,

Håkon

-ENBR-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...