Gå til innhold

CO B777 Diversion to Cold Bay Alaska


Dag Johnsen

Anbefalte innlegg

OK... før spekulasjonen starter så skal jeg si hva jeg vet. En CO B777 (N78005) enrt. NRT til IAH raporterte oljetap i #2 motor og deretter tap av oljetrykk. Flight crewet shuttet ned motoren og landet i Cold Bay Alaska som var "nearest suitable airport" i henhold til ETOPS reglene. 010 er på vei fra EWR for å hente passasjerene og to mekanikere er ombord for å se på motoren. Vi vet ikke hva som er feil enda men jeg anntar at vi finner det ut straks de kommer fram. Ny motor og et maintnenace team står klart i EWR om motoren må byttes ut. Jeg skal gi dere mere opplysninger når vi vet mere.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good News...! Var akkurat ferdig men en SatCom telefon fra gutta i CDB (Cold Bay) og flyet er fixet. Vet ikke hvor mye dere vet om olje systemet på en GE90 men vi fant en blokkering av #5 lager (C-sump) oil scavenge tube. Dette er der oljen går tilbake til Lube og Scavenge pumpa fra lageret. Oljen kommer fra tanken, blir pumpet til et Lube Supply Filter og så til olje kjøleren og deretter til Lube Supply systemet som sprøyter olje på lagerene. Deretter blir oljen "sugd" fra sumpen tilbake via Scavenge systemet og retunert til olje tanken. En blokkering av Scavenge Systemet forårsaker at oljen blir pumpet overboard. Denne motoren kom akkurat fra overhaling hos GE og det ser ut til at noe hadde blokkert dette systemet...? Flyet skal maintenance ferry til EWR hvor vi tar av motoren for videre etterforskning. Vi hadde en Atlas Air B747 freighter klar i EWR for å fly en ny motor til ANC (Ancorage). Motoren skulle videre med en C-130 til CDB fordi det ikke var noen avlastningsmuligheter fra B747'en i CDB. Dette kunne ha bli dyrt... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiann Timmy...

Skulle du kunne skrive litt hvilken skole / utdanning du har ?
Ja skal vi se; Barneskole, Ungdomsskole, Gymnas (som det het tidligere), Luftforsvarets Befalskole og Universitet. Studerte Aerospace Engineering her i USA.
Er det bra lønn i yrket ?
Tjener mer enn en B737 First Officer men mindre enn en B777 Captain... "" Man jobber ikke i et flyselskap for trygg arbeidsplass og penger Timmy... men " For the Love of Aviation " OK... spøk til side... lønnnnen i mitt tilfelle er omtrent den samme som de fleste sivilingeniører i et stort firma... ""

 

Hei Fred... hvordan går det med dere? Er DC10 simmen klar til å fyres opp snart? Dere må bli ferdige med denne så dere kan komme for å hente MD80 simulatoren... for den blir vel den neste... "" Jeg har en teori om hva som hente med denne GE90 motoren men vi får se når vi får den av. Flyet står i EWR i kveld for motorbytte og vi finner ut snart om jeg har rett... "" Vi sees i December...?

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag. Mye å gjøre skjønner jeg.

 

... hvordan går det med dere? Er DC10 simmen klar til å fyres opp snart?

 

Vi skal løfte den opp på tre B737 flyjekker imorgen lørdag. Har sjekket prisen på bolting av labbene ned i betongen og det var litt dyrt.

 

De to siste skapene er også på plass så nå begynner den tidkrevende jobben med å kobble alle kablene. Vi har jo alle tegninger og maualer så det burde ikke by på problemer.

 

Dere må bli ferdige med denne så dere kan komme for å hente MD80 simulatoren...

 

"" Count on mee.

 

Snakkes.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...