Gå til innhold

Norges nye "Spionfly"?


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

(Ellers kan det bli interessant når Stortinget finner ute at Ranger fra Ruag er utviklet i Iserael.....)

 

Och i Schweiz...

IAI, RUAG och Oerlikon har utvecklat Ranger.

 

Men du är inne på något där. Någon kommer garanterat att göra en stor sak av att IAI är inblandade.

 

Men å andra sidan, F-16 är Amerikansk..! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAnger er vel på ingen måte noe "spionfly" heller et fly for å få tak i informasjon på "slagmarken". Det er ikke laget for å kunne brukes på "dypet" (langt inn på fientlig territorium) slik som Global Hawk og U-2 kan.

 

Det er få eller ingen som har samme kunnskap og erfaring som Israelerne i å bygge små og middels store UAV'er. Så etter min mening er det et kvalitets stempel at IAI er med på projektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så etter min mening er det et kvalitets stempel at IAI er med på projektet.

 

Klart det är! Israelerna kan sina saker! Men du vet ju hur politiker förhåller sig till Israel/Palestina konflikten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at om antallet jagerfly i neste innkjøp blir lavere enn 48, da forsvinner BHF.

 

Når det gjelder Stortinget, Israel og innkjøp, så er det nå engang slik at opphavsland alltid har stor betydning.

I utgangspunktet er jeg for at forsvaret skal finne det verktøy man tror er best for jobben, men på den annen side er det stortingets jobb å sørge for at vi ikke kjøper utstyr fra land som ikke holder den standard vi ønsker sett fra ett meneskerettighets, moralsk, eller politisk standpunkt.

Pr i dag heller jeg mot at Israel er "No-go" selv om de er verdenledende på TUAV markedet.

 

Skal jeg tippe, så tror jeg Sperwer fra Sagem er front runner, da mange av de allierte vi jobber tettest med bruker den. (ISTAR skal jo være med i NRF, og i samme enhet som bl.a Nederland og Danmark, som begge bruker den. Sverige bruker den også)

http://www.sfu.ca/casr/101-uav5.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...