Per-kristian Jensen Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Har noen her sett dette flyet før? [image]http://www.vg.no/bilder/bildarkiv/1095828990.7205.jpg[/image] uansett Les her hva forsvaret kansje har tenkt og kjøpe seg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Ericsson Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Hva skal norge med spionfly egentlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Spionere på svenskene for å se om de har kommet lenger enn pss, selvsagt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten B. Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Tsk .. de skal telle hvor mange som egentlig handler på svinesund ;-) -Morten- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Brestrup Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Hva skal norge med spionfly egentlig? Øke sysselsettingen og kanskje til og med skape flere arbeidsplasser. Ellers regner jeg med at flyet vil bli brukt til å spionere på Nordsjøen, eller kanskje på hva Sjøforsvaret foretar seg. Utenlandske statsoverhoder på Norgesbesøk er også potensielle mål. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Håper inderlig at sarkasme og ironi er sentralt i siste innlegg! (og ett par andre) (Ellers kan det bli interessant når Stortinget finner ute at Ranger fra Ruag er utviklet i Iserael..... ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (Ellers kan det bli interessant når Stortinget finner ute at Ranger fra Ruag er utviklet i Iserael.....) Och i Schweiz... IAI, RUAG och Oerlikon har utvecklat Ranger. Men du är inne på något där. Någon kommer garanterat att göra en stor sak av att IAI är inblandade. Men å andra sidan, F-16 är Amerikansk..! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Har ikke noe imot IAI jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Nordmann Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Det er tragisk at noen på Stortinget synes det er viktigere å boikotte Israel en det er å kjøpe gode fly til Forsvaret. Det kan bli en ganske fæl situasjon som kan koste liv dersom man en dag kommer til å trenge disse flyene, og det viser seg at disse ikke holder mål fordi man valgte et dårligere fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 RAnger er vel på ingen måte noe "spionfly" heller et fly for å få tak i informasjon på "slagmarken". Det er ikke laget for å kunne brukes på "dypet" (langt inn på fientlig territorium) slik som Global Hawk og U-2 kan. Det er få eller ingen som har samme kunnskap og erfaring som Israelerne i å bygge små og middels store UAV'er. Så etter min mening er det et kvalitets stempel at IAI er med på projektet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 btw: Har en i klassen min som har foreldre i forsvaret... Han sier at F-35 JSF vill bråke mindre enn F-16 og sier at BHF ikke vil bli lagt ned dersom forsvaret kjøper F-35 JSF mens AN sier noe helt annet! Noen som kan gi meg et ordentlig svar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Vel.. Det kan nok diskuteres hvorvidt BHF vil bli lagt ned PGA JSF eller ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Noe av det merkligste jeg har hørt.... Nedleggelse av BHF har ingen ting å gjøre med om Norge kjøper F-35 eller ikke.... Problemet blir nok at det ikke blir kjøpt in 48 ny fly, tipper det blir nærmere 25. Da ligger Bodø tynt ann. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Personlig syns jeg antallet på 48 nye fly, er ganske latterlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Så etter min mening er det et kvalitets stempel at IAI er med på projektet. Klart det är! Israelerna kan sina saker! Men du vet ju hur politiker förhåller sig till Israel/Palestina konflikten... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Enig med at om antallet jagerfly i neste innkjøp blir lavere enn 48, da forsvinner BHF. Når det gjelder Stortinget, Israel og innkjøp, så er det nå engang slik at opphavsland alltid har stor betydning. I utgangspunktet er jeg for at forsvaret skal finne det verktøy man tror er best for jobben, men på den annen side er det stortingets jobb å sørge for at vi ikke kjøper utstyr fra land som ikke holder den standard vi ønsker sett fra ett meneskerettighets, moralsk, eller politisk standpunkt. Pr i dag heller jeg mot at Israel er "No-go" selv om de er verdenledende på TUAV markedet. Skal jeg tippe, så tror jeg Sperwer fra Sagem er front runner, da mange av de allierte vi jobber tettest med bruker den. (ISTAR skal jo være med i NRF, og i samme enhet som bl.a Nederland og Danmark, som begge bruker den. Sverige bruker den også) http://www.sfu.ca/casr/101-uav5.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 også sier han at F-16 vil bli beholdt stemmer dette eller vil F-16 bli solgt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.