Gå til innhold

Connection error - trenger litt hjelp!


Torkel Christensen

Anbefalte innlegg

Holder på med Vatsim for første gang, og har litt trøbbel med å kople meg opp.

Dette gjør jeg:

Starter SBrelay

starter fs9 - multiplayer (callsign LN-TAC) - så join

Modules - Host SB

starter squawkbox

Endrer callsignet mitt til LN-TAC og filer en såkalt "newbie" F.P , ldg patterns på Kastrup.

I.f.m med "connect" går inn på server 137.56.42.18 VS-EUROPE-C (har forøvrig prøvd flere servere uten å lykkes)

I roger Wilco server boksen står det "rw.avsim.net"

Jeg skriver inn Vatsim id og passord og callsignet stemmer.

Jeg trykker connect og da oppstår problemet:

AVC popper opp og det kommer en feilmelding,

"Your callsign was not found! You must log in on an VATSIM server before joining a voice channel"

 

Hva gjør jeg galt?

Takker for alle svar,

 

MVH

Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du samme callsign i AVC som i SB? Mulig det er her feilen ligger... Sørg også for at du har en fungerende server i AVC-oppsettet. Får av og til denne feilmeldingen selv, men velger da en ATC fra listen i SB og da fungerer det vanligvis.

 

Slik du forklarer det så er du oppkoplet mot VATSIM. Det er AVC som er problemet ditt. Oppkoplingen er, etter hva jeg kan se, helt etter boka "". Dersom du etter et par minutter går inn på ServInfo, så skal du kunne se deg selv der.

 

Bare en liten tanke; hvilken versjon av FSUIPC bruker du? Anbefaler ikke at du bruker versjon 3.x uregistrert. Da vil du se deg selv en helt annen plass i Servinfo. Bruk da heller en av de siste freewareversjonene (2.x). Dersom du har betalt for FSUIPC er ver. 3.x å foretrekke.

 

Dette har sikkert ikke noe med problemet ditt å gjøre, men bare for sikkerhets skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du samme callsign i AVC som i SB? Mulig det er her feilen ligger... Sørg også for at du har en fungerende server i AVC-oppsettet. Får av og til denne feilmeldingen selv, men velger da en ATC fra listen i SB og da fungerer det vanligvis.

 

Slik du forklarer det så er du oppkoplet mot VATSIM. Det er AVC som er problemet ditt. Oppkoplingen er, etter hva jeg kan se, helt etter boka "". Dersom du etter et par minutter går inn på ServInfo, så skal du kunne se deg selv der.

 

Bare en liten tanke; hvilken versjon av FSUIPC bruker du? Anbefaler ikke at du bruker versjon 3.x uregistrert. Da vil du se deg selv en helt annen plass i Servinfo. Bruk da heller en av de siste freewareversjonene (2.x). Dersom du har betalt for FSUIPC er ver. 3.x å foretrekke.

 

Dette har sikkert ikke noe med problemet ditt å gjøre, men bare for sikkerhets skyld...

 

 

Ja, samme callsign i AVC som i SB.

Når du sier at "jeg må sørge for å ha en fungerende server i AVC oppsettet", er det server/room ved "connection", eller VATSIM autentication Server?

 

Skal det forresten alltid stå "rw.avsim.net/UNICOM"

i server/room boksen? Ser ikke helt sammenhengen mellom connection siden og pilot info siden i AVC..

Når jeg går inn på ServInfo kan jeg ikke se megselv der, så det tyder nok på at jeg ikke er oppkoplet mot Vatsim.

 

Når connecter til PC/SB server, må man vel velge den samme server adr. som er "lagt til" i AVC, eller er jeg helt på jordet nå?

 

T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, har ikke programvaren foran meg så dette blir litt etter hodet.

Når du sier at "jeg må sørge for å ha en fungerende server i AVC oppsettet", er det server/room ved "connection", eller VATSIM autentication Server?

VATSIM server ja. Det var det jeg mente.

Skal det forresten alltid stå "rw.avsim.net/UNICOM"

i server/room boksen?

Nei, når du kopler deg til ATC vil callsignet til den du kopler deg opp mot stå der. F.eks. rw.avsim.net/ENGM_V_APP

Ser ikke helt sammenhengen mellom connection siden og pilot info siden i AVC..

Ikke noen umiddelbar sammenheng. Connectionsiden viser hvilken server du kopler deg opp mot og pilotinfo viser ditt callsign, brukernavn og passord.

Når jeg går inn på ServInfo kan jeg ikke se megselv der, så det tyder nok på at jeg ikke er oppkoplet mot Vatsim.

Vær obs på at ServInfo trenger litt tid på å oppdatere seg. Du må også huske å velge riktig flagg/land for å få opp alle flight i dette området. Du vil ikke se deg selv på EKCH dersom du har valgt Norge (med mindre FP ikke viser at du har en norsk flyplass som destination).

Når connecter til PC/SB server, må man vel velge den samme server adr. som er "lagt til" i AVC, eller er jeg helt på jordet nå?

Alle VATSIM-serverne er koplet sammen i et nettverk så det er det samme hvilken du velger. Tror ikke du må ha samme server i SB som i AVC.

 

Du ble sikkert ikke noe klokere av dette, men jeg må få sjekket først på hjemmemaskinen for å være helt sikker på at det jeg skriver er riktig... ""

 

Er det ikke noen andre som bidra med noe mer fornuftig? Vi trenger jo flere piloter ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg ikke får koplet opp på PC/SB server.

Tydeligvis feil pilot-registration number og passord.

bruker vatsim ID og passord der. (samme som når logger inn på Vatsim-sidene - funker da!)

Selv når jeg lar pilot reg nr og password være "blanke" og connecter, får jeg samme popup,

"Your callsign was not found! You must log on an Vatsim server before joining a voice channel"

Pilot reg nr og Vatsim id er to forskjellige koder da eller hur?

MVH

Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt at jeg startet med å svare deg da jeg ikke kan så mye om disse problemene, men får prøve litt til da "".

Du har fått en pilotid (PID) og en logginkode som du skal bruke ved pålogging (bare tall). Prøv å logge på uten å hake av for at du vil bruke voiceserver (er det ikke RW det står da?). Se om du får logget deg på da. Og du får altså ikke bilde i SB som "ønsker deg velkommen", dvs. noe tekstinfo i SB-ruta?

 

Og det er SquawkBox og ikke ProController du bruker? Og FS2004?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Nå kan det se ut som jeg har fått logget meg på, i allefall på AVC. Har hatt komunikasjon med en dude i USA ""

Det var passordet som var feil, brukte passord med bokstaver,slik som på Vatsim, men det riktige var altså det med nummer.

Er et vindu i SB som lyder;

"(private) server: onto any of the VATSIM.net servers. REV 01.10.02.2342"

Leser instruksjonen på vatsim.net, 103d vedr. squawkbox, men blir egentlig ikke så veldig klok på hva man skal gjøre etter at man har logget seg på.

Står nå på KEWR og skal ta ldg runder. (har filet plan)

AVC står i rw.avsim.net/UNICOM. Prøvde å kalle opp, men fikk beskj at jeg var i UNICOM og at jeg ikke kunne snakke med dem. Hvordan får jeg endret til EWR_TWR.

Vatsim serveren står riktig innstilt, nemlig på USA-SE.

Sjekker serverne opp mot servinfo b.t.w.

Takker for gode råd så langt.

Er keen på å file plan, kommunisere på voice og sist men ikke minst fly!!

 

Anyone?

 

MVH

T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyreklikk i SB-vinduet og let deg fram til "ATC Directory". Der får du listet opp kontrollere innenfor rekkevidde. Når du dobbelklikker på den aktuelle enhet vil du motta atis i SB-konsollen og AVC skal koble seg til (hvis du har merket av for "Use Roger Wilco for communication" osv. i connect-vinduet).

 

Du trenger forøvrig ikke å koble deg til en USA-server selv om du flyr i USA. Det er en fordel å koble til en server i nærheten (f.eks. UK eller Europe-C).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok flott Torkel. må bare si en ting her.AVC og SB er helt to forskjellige ting i denne sammen settinga.Det eneste som må være rett i mellom SB og AVC er callsign.Thats it! Om du huker av for "use Roger Wilco" i SB betyr at AVC kommer automatisk opp når du connecter VATSIM.Det betyr ingenting om server room i SB er blank eller ikke,det er jo netopp du som skal conecte som Børge beskriver her.For å file plan ta en titt her:

 

http://virtualcoastair.org/learning/oppkobling.htm

(Den er for FS2002, men det er samme prinsippet i FS9)

 

Ta også en titt på Scandinavian VACC sine sider under Pilot training.Link her:

 

http://www.vaccsca.org/site/pilottraining/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da fungerer ting meget bedre, men et par spm;

Var på Gatwick ground frekvens, og fikk beskjed om å kontakte unicom etter t/o.Trykket på ATC dierctory i SB host, og dobbeltklikker på unicom. Ingenting skjer, fortsatt på Gatwick ground. Får skifte over på en rekke andre frekvenser, kommer bare ikke inn på unicom .For å komme meg inn dit, måtte jeg manuelt skifte over til unicom i AVC (disconnecte og så connecte.) Fryktelig tungvint.

 

En annen ting, -Det var tett med trafikk på Gatwick på radioen, men ingen fly og se...Det er vel meninga at trafikken skal være synlig?

MVH

Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiheihei, jeg sa ikke at det var løsningen på problemet, Ole-Jørgen. Tenkte bare han kunne slenge seg inn i debatten rundt temaet.

 

"Jo flere tråder, desto mer forvirring" - Kan være greit å samle det på ett sted, slik at det blir lettere for andre å finne løsningen hvis den skulle dukke opp. Agreed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...