Gå til innhold

FLY-type CAT AB....


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter og ser på kart over Trondheim Værnes, og Instrument approach for rwy 27.

Der skal man passere FLR-Flornes i 5000 ft og foreta en "Baseturn" inn på ILS.

For denne Baseturn står det anført følgende:

"CAT AB 066 1,5 min

CAT CD 040 1 min"

Da er spørsmålet mitt:

Hva er CAT AB og CAT CD?

Håper noen kan svare i sommervarmen...:-))

mvh.

Arnt Kalseth

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Arnt Kalseth:

"CAT AB 066 1,5 min

CAT CD 040 1 min"

Da er spørsmålet mitt:

Hva er CAT AB og CAT CD?

CAT A, B, C og D er en måte å hastgihetskategorisere flytyper på. Disse kategoriene brukes ved holding, approach og landing. Hastigheten beregnes bl.a. utifra stall speed og flyets manøvringsegenskaper. CAT A er kategorien for de flyene som kan holde lavest hastighet. Husker at CAT A er >91 kts IAS, og CAT D 141-166 kts IAS eller noe. Litt usikker på hvordan du vet hvilken CAT "ditt" fly er i men...

Det med 1 og 1,5 min er vel "rate of turn". 1 min: svinge 180 grader pr. 1 min, altså normal 3 grader/sec sving. Må innrømme at jeg beveger meg ut på tynn is nå...

Sommervarme?? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh Anders Presterud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Takker for svar begge to.

Så da var det størrelsen på flyet da som er avgjørende.

Sommervarmen ja, har ca 20 grader hver dag her i Oslo jeg, (ihvertfall inne). :-)

mvh.

Arnt Kalseth

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

På ifr flyging er det ALLTID standard rate turn uansett flytype

Out of curiousity; hvis jeg prøver en innflyvning etter kartene i FS2K så funker det som regel bra med å la autopiloten foreta denne standard rate turn'en, men er jeg garantert at dette er korrekt på alle fly? Og uansett, hvordan kan jeg selv fly en standard rate turn, hvor mye skal jeg svinge?

mvh,

Morten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

...men hvordan vet du hvilke fly som tilhoerer de forskjellig CAT? Det bestemmes utifra stall speed og flyets manøvringsegenskaper ikke sant? Saa bare ikke helt for meg en left base paa 066 eller 040 ved en RWY27, men dette bestemmes jo mye av de lokale knauser osv.

Det kan ogsaa brukes andre turner enn rate 1 turn, saa sant det er bestemt/oppgitt eller instruert av LTT, ellers saa skal alltid rate one brukes.

Takker for oppklaring, Tarjei!

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P.,du er slett ikke på tynn is i svaret ditt.

Kategorien (A,B,C.....)er basert på flyets stallspeed på threshold i landingskonfigursjonen x 1,3,kalles Vat.

For cat A er det <91kias,B 91-120,C 121-140,D 141-165,E-166-210.

Disse speedene tar ikke utgangspunkt i flytype med som nevnt Vat

Dette står i PANS-OPS (DOC 8168)som er et meget vesentlig dokument når det gjelder all instrumentflyging.For de som har Jeppesen tilgjengelig kan det være lurt å lese fra PANS-OPS der for å spe på med kunnskap!!

Forøvrig bruker man standard rate turn (3 gr.sec) på alle turner,enten man entrer/flyr holding,flyr racetrack....

vennlig hilsen

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tarjei Lundarvollen:

Njaaa, nå er du vel på bærtur her [image]
[/image]

Med all respekt Tarjei - du må da ikke bare slenge ut slike påstander om at Anders er på bærtur (!!)

Det Anders skriver er temmelig så riktig det !! - hvis du LESER hva han skriver. ( Hvilket også blir bekreftet av Hans Petter )

(Hdg og min. har du faktisk rett i.)

Åge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har fulgt diskusjonsforumet over noe tid har neppe vært forskånet for utsagnene dine Tarjei.

Vi er flere som husker sutringen din etter angivelige ubehagligheter pr. mail.

Måten du profilerer deg på tjener neppe deg selv, eller saken du fremmer. Derfor bør du nok lese korrektur både to og tre ganger før du poster dine innlegg.

-Et resultat av din uvørenhet kan jo være personlig utestenging for kortere eller lengre tid...

 

Lykke til

Bjørn Ramsland

[Endret av Bjørn Ramsland 14-07-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for støtten folkens!

Jeg er absolutt ikke redd for å innrømme feil. Men det bør ikke være hovedgesjeften til folk å finne flest mulig feil i andres innlegg, og deretter utheve sine egne kunnskaper og prestasjoner, ikke det at jeg mistenker noen direkte for det.

Ønsker faktisk ALLE en fortsatt god kveld!

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åge trenger definitivt ikke briller, han fortoner seg for meg som både klarsynt og romslig.

Bjørn har et fornuftig og saklig innlegg hvor innholdet kan belegges og verifiseres.

Derimot tror jeg ikke Tarjei mener alt han skriver like bokstavlig, jeg oppfatter endel av hans innlegg skrevet med et smil om munnen ( eller flabben i Tromsø).

Jeg ser absolutt problemet når eventuelt nye medlemmer stiller spørsmål og får "arrogante" svar, men "vi" andre som har traktert forumet over tid har vel takhøyde nok til å takle dette på en fornuftig måte?

Jeg synes Tarjei sitter med mye "god kunnskap" som kanskje mange av oss har hatt nytte av fra tid til annen og synes det er fint å ha han med i forumet.

Dette var bare noen betraktninger mellom første og andre strøk maling, (puhh) "arbeidslederen" har tatt kveld. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Fortsatt god sommer!

mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...