Gå til innhold

raiostyrt fly.


Anbefalte innlegg

Jeg siter her og lurer om hva er det letteste å fly av helikopter og fly (radio styrt). Og om det er noe som hvet om noen rimelige fly?? PS. helst bensin!!

 

Ikke kjøp deg en trainer..De er faktisk mye enklere å fly et 3D fly.Der er de kun rorutslag som skiller de fra en trainer.De vil si at du kan bare øke rorutslag etter som du blir bedre til å fly.Send meg en mail på LAR-RII@ONLINE.NO Så skal jeg anbefale noen billige å bra fly til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du aller helst egentlig vil fly helikopter (som meg) så tror jeg det viktigste er at man har MASSE mer tolmodighet da man må "gå saktere frem" og det tar mye lenger tid før man får til noe.

 

Jeg kjøpte nettopp følgende pakke for 3.650,- (som jeg syntes var overraskende billig):

Kyosho EP CALIBER M24 SCHWEIZER 300C

Standard helikopter med standard fjernkontroll, fast pitch (ikke vridbare blader på rotor, kan ikke 3D/akro flyging eller autohovere(?)/"nødlande"), innebygget gyro og flys ellers som alle andre helikoptre.

 

Pakken har to enormt store minus:

* Det er elektrisk og gir derfor kort flytid om gangen ( ca 6 min)

* Laderen som følger med er veldig enkel og bruker 10-12 timer på å lade opp batteriet igjen (jeg har kjøpt hurtiglader som gjør at det tar to timer).

 

I tillegg har jeg kjøpt et ekstra batteri slik at jeg får fly litt mer om gangen. Har også hørt om andre batterier som gir opp mot 40 min flytid - men disse har høyere spenning (og kan gi mer strøm) enn standard batteriene så jeg er litt skeptisk.

 

Det jeg liker veldig godt med det er:

* Det er lite og lett og bruker ikke bensing. Mao når jeg vil ut å fly tar jeg helikopter og fjernstyring i en hånd og går ut og flyr (ikke bensinkanne, glødeplugger, evt starter, gløder m/batt osv..)

* Selv om jeg ikke er kommet langt (klarer å "hovre" innenfor 3x3x3 meter) så synes jeg det var lett å komme igang med. Har flydd ca 8-10 ganger med det. Av "erfaring" har jeg for noen år siden krasjet et bensindrevet helikopter, i 30 klassen, ørten ganger før jeg gikk lei og solgte det. ""

* Det lille helikopteret tåler overraskende mye. Omtrent hver gang jeg har flydd det har jeg veltet og slått rotoren i bakken en eller flere ganger. Har også hatt to-tre større styrt. Har alikevell frem til i dag ikke byttet rotorene - og det ser ikke ut til at det har gått noe ut over flyegenskapene selv om de ser ut til å ha fått pusset av et par millimeter i endene.

 

Har til nå brukt 700,- i reservedeler - men foreløpig har jeg bare brukt halvparten av disse reservedelene. Om du kjøper kan du like smart kjøpte tannhjul til motoren med en gang da disse nesten er for forbruk å regne (plastikk).

 

Erfarne flygere tror jeg ville ha lurt på om det er finnes "kit" for å oppgradere helikopteret med bedre lager og collective pitch. Det finnes ikke - og inntrykket jeg har fått av andre er at det ikke er sannsynlig at det kommer for dette helikopteret. Jeg er ikke så opptatt av dette da det for meg var en billig måte å prøve meg på ny. Om jeg får til mer og får lyst på mer vil jeg heller bruke mer penger da... (klok av skade)

 

Om du aller helst vil fly helikopter - så ville jeg ha begynt på det direkte (jeg har ikke flydd fly selv) - men man må være innstillt på at det tar lenger tid å få til "noe", og det vil koste mer i reperasjoner en god periode (som jeg lærte på den dyre måten første gang jeg prøvde helikopter)

 

Det er sikkert også smart å finne en klubb og noen erfarne som kanskje kan gi gode råd (fjernkontrollen som følger med har "trainer" kobling ser det ut som, men jeg har ikke prøvd den). Selv har jeg ikke gjort dette da jeg bare holder på for moroskyld i ny og ne og ikke har seriøse planer foreløpig.

 

Ellers er jeg også sikker på at alle som har flydd vil anbefale pc simulator med radio kobling da man raskere og sikkert billigere kan bli "stikke-vannt" på den måten. (Om du kontakter meg igjen om 2 uker så kan jeg sikkert svare deg på om fjernkontrollen som følger med nevnte heli kan brukes mot PC. Skal gjøre noen uttestinger).

 

Det var et langt innlegg med alt jeg kom på. Om noen lurer på noe mer er det bare til å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...