Gå til innhold

Airbus lanserer superjumbo!


Johnny Nyhammer

Anbefalte innlegg

Airbus skal lansere verdens største passasjerfly for salg. Selskapet skal også omorganiseres, i et forsøk på å utkonkurrere Boeing.

A3XX superjumbo vil kunne frakte om lag 600 passasjerer. Det er en og en halv gang flere enn det Boeing 747 kan ta

Les mer her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=722389"'>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=722389" TARGET=_blank>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=722389

Mvh

Johnny

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOPI FRA CNN NORGE. http://www.cnn.no" TARGET=_blank>www.cnn.no

Her er en artikkel fra CNN om de nye Airbus 3xx " gigant flyet"

Bare vent til det går i havet mitt mellom USA og England og 555 passasjerer "fryktes" omkommet. Da blir det nok et poppulært fly

 

 

Airbus starter bygging av gigantfly

23. juni 2000.

Publisert kl. 08:57.

CNN NORGE -- En gigantisk jumobojet med plass til 555 passasjerer skal bygges av franske Airbus for å møte konkuransen fra amerikanske Boeings nye langdistansefly.

 

Airbus A3XX-100-modellen skapte stor oppsikt under en utstillingpå Berlin-Schönefeld-flyplassen nylig. Foto: EPA

Fredag morgen annonserte European Aeronautics Defence and Space Company (EADS), som eier 80 prosent av Airbus, at planene om å lage A3XX skal gjennomføres.

EADS ble dannet i fjor, som et konsortium av det franske Aerospatiale Matra, tyskre DaimlerChrysler Aerospace og spanska Casa. De siste 20 prosent av Airbus eies av British Aerospace Systems. EADS skal lanseres på børs i Paris og Frankfurt 10. juli.

Prosjektet med gigantflyet møter stor skepsis hos den amerikanske konkurrenten Boeing i Seattle. Boeing tror ikke på at det er noe marked for gigantflyene og vil i stedet videreutvikle sine gode, gamle Boeing-747.

 

Frontpartiet til Airbus A3XX på flyplassen Blagnac i Toulouse. Foto: EPA

 

De siste årene har Airbus tatt store markedsandeler fra Boeing. I 1999 ble det bestil 476 nye Airbus, mens Boeing bare fikk bestilling på 391 nye modeller.

EADs regner med at produksjonen av A3XX er i gang i løpet av dette året og at flyet er klart til levering i 2005. Da vil utviklingen ha kostet 12 milliarder dollar (100 milliarder kroner).

- Dette er en historisk dag for Airbus, sa EADS' toppsjef Philippe Camus fredag.

Airbus tror at det blir et stort marked for gigantflyene i et stadig tettere trafikkert luftrom, der det er viktig å presse så mange mennesker som mulig inn i hvert eneste fly. Da planene første gang ble offentliggjort i 1997, var planen å presse inn 990 mennesker i flyet.

- Denne viktige avgjørelsen for A3XX-satsingen er store nyheter for europeisk flyindustri og en bekreftelse av den troen og forpliktelsen som grunnleggerne av Airbus la ned for så mange år siden, sa Camus, ifølge nyhetsbyrået AP.

Interiøret på A3XX skal gjøres i Hamburg, Tyskland, mens selve flykroppen skal settes sammen i Toulouse, Frankrike.

Emirates Airlines er et av åtte store flyselskap som har sagt at de vil kjøpe A3XX. Airbus tror at behovet kan bli så stort som på 1500 slike gigantfly i løpet av de neste 20 årene. I samme periode ventes det at flytrafikken vil bli tredoblet i forhold til i dag, ifølge Airbus.

 

Slik ser Airbus A3XX ut i lufta, i et datamanipulert bilde, tatt fem år før første flytur. Foto: EPA

 

A3XX har blitt utviklet etter intervju med 1200 passasjerer som ofte flyr lange distanser. Deres innspill fører til at hvert sete får sitt eget armlene, slikat du slipper å drive albuekrig med naboen.

Gulvarealet er 43 prosent større enn i tidligere modeller. I den øverste etasjen blir det bare seter, mens det i undereetasjen blir plass til både soverom, forretningssenter og barneparkering.

CNN Norges journalist Geir Terje Ruud og nyhetsbyrået AP har skrevet artikkelen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by mwalther:

Hei....men kan de ikke bygge et u-synkelig fly?

titanic hint hint [image]
[/image]

Markus

Tror de må bygge et uknuselig fly samtidlig. Det får en voldsom fart nedover når det styrter, og da må det tåle å råke vannflaten, det blir som å kræsje i en vegg.

------------------

Bent Marius Engseth

2476 Atna

engsethn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Anders V Landro:

Bare vent til det går i havet mitt mellom USA og England og 555 passasjerer "fryktes" omkommet. Da blir det nok et poppulært fly


Hadde flere tenkt som du gjør, Anders, så hadde vi ikke hatt denne hobbyen som vi har. Vær glad for at det er noen som vil risikere pengene på et sånt prosjekt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er nyheten her er at Airbus har _besluttet_ å bygge flyet som skal være i _betaversjon_ i 2005. Frem til nå har de bare snakket om flyet og undersøkt markedet for det.

Dagens Næringsliv hadde for øvrig en interessant kommentar til Airbus A3XX i dag, hvor de stilte spørsmål ved behovet for slike store fly.

Trenden i internasjonal luftfart er nemlig slik at man i stedet for å kjøre få avganger med store fly, går ned i størrelse og kjører flere flighter. Dette skaper et bedre tilbud for brukerne gjennom større fleksibilitet. Videre ble det sagt noe om at mellomstore fly (767 etc) kan fly lenger og lenger (pga. bedre motorer), og at det er lettere og billigere å vedlikehold disse flyene (bl.a. fordi de har 2 motorer i stedet for 4). Det siste momentet som ble trukket frem var at Russland kommer til å åpne mer av sine luftrom, noe som vil gjøre mange flyruter kortere og at behovet for store fly da vil gå ytterligere ned. Når dette skjer vil det kun være ruter direkte fra USA til Australia/New Zealand hvor behovet for store fly ville eksistere. Ikke pga. passasjerkapasiten, men pga. rekkevidden (det er ikke så altfor mye trafikk direkte mellom USA og Australia/New Zealand).

Spennende fly, men jeg har ikke de gode følelsene for det. Tror også Dagens Næringsliv har noen gode poenger.

Fritt for å _ikke_ fly prototypen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Christian

[Edited by birk 25-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror likevel at store fly som A3XX har en framtid til tross for hva Dagens Næringsliv mener. For hvem vet hvor lenge det vil være økonomisk forsvarlig for flyselskapene å ha 30 avganger på en strekning hver dag i stedet for større fly litt sjeldnere. Myndighetene kan fort gripe inn og redusere lufttrafikken gjennom ulike tiltak etterhvert som miljøproblemene får mer og mer oppmerksomhet.

Helt personlig ser jeg ikke for meg at vi i framtiden vil ha lufttrafikken på samme nivå som E6 inn til Oslo en mandags morgen.

Jeg tror faktisk A3XX vil sette en ny standard for passasjertrafikk. Her vil det bli mulig å frakte nesten 600 passasjerer på ên avgang og kun betale landingsavgift ên gang, og kun vil klare seg med en relativt liten besetning. I så måte vil kommentaren i DN være på lik linje med de uttalelsene som kom etter Wright-brødrenes første flytur, der det ble sagt at et fly aldri ville være av noen komersiell verdi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...