KOPI FRA CNN NORGE. http://www.cnn.no" TARGET=_blank>www.cnn.no
Her er en artikkel fra CNN om de nye Airbus 3xx " gigant flyet"
Bare vent til det går i havet mitt mellom USA og England og 555 passasjerer "fryktes" omkommet. Da blir det nok et poppulært fly
Airbus starter bygging av gigantfly
23. juni 2000.
Publisert kl. 08:57.
CNN NORGE -- En gigantisk jumobojet med plass til 555 passasjerer skal bygges av franske Airbus for å møte konkuransen fra amerikanske Boeings nye langdistansefly.
Airbus A3XX-100-modellen skapte stor oppsikt under en utstillingpå Berlin-Schönefeld-flyplassen nylig. Foto: EPA
Fredag morgen annonserte European Aeronautics Defence and Space Company (EADS), som eier 80 prosent av Airbus, at planene om å lage A3XX skal gjennomføres.
EADS ble dannet i fjor, som et konsortium av det franske Aerospatiale Matra, tyskre DaimlerChrysler Aerospace og spanska Casa. De siste 20 prosent av Airbus eies av British Aerospace Systems. EADS skal lanseres på børs i Paris og Frankfurt 10. juli.
Prosjektet med gigantflyet møter stor skepsis hos den amerikanske konkurrenten Boeing i Seattle. Boeing tror ikke på at det er noe marked for gigantflyene og vil i stedet videreutvikle sine gode, gamle Boeing-747.
Frontpartiet til Airbus A3XX på flyplassen Blagnac i Toulouse. Foto: EPA
De siste årene har Airbus tatt store markedsandeler fra Boeing. I 1999 ble det bestil 476 nye Airbus, mens Boeing bare fikk bestilling på 391 nye modeller.
EADs regner med at produksjonen av A3XX er i gang i løpet av dette året og at flyet er klart til levering i 2005. Da vil utviklingen ha kostet 12 milliarder dollar (100 milliarder kroner).
- Dette er en historisk dag for Airbus, sa EADS' toppsjef Philippe Camus fredag.
Airbus tror at det blir et stort marked for gigantflyene i et stadig tettere trafikkert luftrom, der det er viktig å presse så mange mennesker som mulig inn i hvert eneste fly. Da planene første gang ble offentliggjort i 1997, var planen å presse inn 990 mennesker i flyet.
- Denne viktige avgjørelsen for A3XX-satsingen er store nyheter for europeisk flyindustri og en bekreftelse av den troen og forpliktelsen som grunnleggerne av Airbus la ned for så mange år siden, sa Camus, ifølge nyhetsbyrået AP.
Interiøret på A3XX skal gjøres i Hamburg, Tyskland, mens selve flykroppen skal settes sammen i Toulouse, Frankrike.
Emirates Airlines er et av åtte store flyselskap som har sagt at de vil kjøpe A3XX. Airbus tror at behovet kan bli så stort som på 1500 slike gigantfly i løpet av de neste 20 årene. I samme periode ventes det at flytrafikken vil bli tredoblet i forhold til i dag, ifølge Airbus.
Slik ser Airbus A3XX ut i lufta, i et datamanipulert bilde, tatt fem år før første flytur. Foto: EPA
A3XX har blitt utviklet etter intervju med 1200 passasjerer som ofte flyr lange distanser. Deres innspill fører til at hvert sete får sitt eget armlene, slikat du slipper å drive albuekrig med naboen.
Gulvarealet er 43 prosent større enn i tidligere modeller. I den øverste etasjen blir det bare seter, mens det i undereetasjen blir plass til både soverom, forretningssenter og barneparkering.
CNN Norges journalist Geir Terje Ruud og nyhetsbyrået AP har skrevet artikkelen.