Thomas Olsen Skrevet 27. juni 2004 Skrevet 27. juni 2004 Noen som vet hvordan jeg regner om altimeter til QNH? Hva forholdet mellom de to er? Takker for eventuelle svar Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 27. juni 2004 Skrevet 27. juni 2004 Ikke helt sikker på hva du mener her, men tror det blir dekket her. Som jeg forresten fant etter et lite søk på google. http://flyinfrance.free.fr/Aspc/Baro.htm Siter
Thomas Olsen Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Skrevet 27. juni 2004 Det jeg mener er at QNH 1013 = Altimeter 2992... Så hva blir da Altimeter 3007 i QNH? Osv... Siter
Petter Aspelund Skrevet 27. juni 2004 Skrevet 27. juni 2004 Fant ikke en tabell i farten, men her er i allefall en kalkulator du kan bruke: Omregning av trykk Siter
Gjest Skrevet 27. juni 2004 Skrevet 27. juni 2004 Litt begrepforvirring ute og går her. Altimeter er vel, såvidt jeg vet, bare instrumentet som indikerer din høyde. QNH er det lokale lufttrykket ved havflatenivå på en flyplass. Lufttrykket kan måles i forskjellige enheter, deriblandt hektopascal (hPa) og tommer kvikksølv (inHg). 1013 hPa = 29.92 inHg Gang tommer kvikksølv med 33.8639 for å få hektopascal. Hvis du derimot skal ha inHg fra hPa, ganger du hPa med 0.02953. QNH blir vanligvis oppgitt som hPa her i Norge. Fullstendig åpen for korreksjoner. EDIT: Tarjei kom med en mye lettere måte. Takker Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 27. juni 2004 Skrevet 27. juni 2004 Det jeg mener er at QNH 1013 = Altimeter 2992... Så hva blir da Altimeter 3007 i QNH? Osv... Ah så du mener milibar om til inches of mercury.. Ikke det du sier altså Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 28. juni 2004 Skrevet 28. juni 2004 Er jo ikke værre enn å dele på standardtrykk i samme måleenhet og gange med standardtrykk i den nye måleenheten. Eks.: 29.78 tommer til hPa: 29.78 / 29.92 = 0.99532 x 1013 = 1008.26 1008 hPa til tommer: 1008 / 1013 = 0.99506 x 29.92 = 29.77 og litt over. Blir noenlunde nøyaktig ihvertfall Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 28. juni 2004 Skrevet 28. juni 2004 Jeg har skrevet ut tabellen (Altimeter Conversion Table) som man finner under Pilots - Aids hos VACC Norway Svært mange fly har bare trykket oppgitt i tommer og da er det greit å ha en slik tabell så slipper man å drive med omregning til millibar. En annen tabell som kan være kjekk å ha er transition level i forhold til trykk. Du finner den på samme sted. Jeg har begge i samme "laminat" så blir de ikke borte (en lamineringsmaskin kan brukes til så mangt.... ) Takker for eventuelle svar Er det noen som har opplevd å ikke få svar? Her står vi i kø for å hjelpe og komme med mer eller mindre fantasifulle løsninger . Siter
Thomas Olsen Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Skrevet 28. juni 2004 Takker Tarjei og Ole-Jørgen! Nå skal det bli litt lettere å regne det om her, ja Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.