Gå til innhold

Noen Twin Otter-spørsmål pluss link til video


Sindre Kuløu

Anbefalte innlegg

Hei!

Stor fan av Twin Otter - synd den ikke er i bruk i Norge lengre..

 

Har noen spørsmål ang. Twin Otter - håper noen kan svare (kanskje tidligere Twin Otter-piloter...?)

 

1) Har ikke Twin Otter noe skille mellom Flight Idle og Ground Idle? På "gasshåndtakene" (i taket) er det i min Lago-modell ikke noe skille mellom disse - kun et "idle"-merke. Men er det slik i virkeligheten også?

 

2) Hva er friction-controls? Ved siden av "gasshåndtakene" er det to skruer. Hva gjør disse?

 

Har dere sett denne? En video av T/O med en Twin Otter på en av verdens rareste flystriper - Lukla i Nepal.

http://www.bazlinton.com/images/Lukla_2001.mpg """"

 

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skille mellom flight og ground idle kan jeg ikke svare på, men friction control eller friction adjust finnes på mange fly og brukes for å stille inn hvor lett evt. tungt håndtaket det er snakk om skal gå, altså friksjon "" Noen ganger er det greit at håndtaket skal være så lett som mulig å bevege, mens andre ganger er det best at det skal litt til å flytte på det. I turbulens kan det være greit at det skal litt til å flytte på throttle.

 

CFM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje presisere litt. På noen videoer og bilder jeg har sett ser det ut som om Power Lever på en Twin Otter ikke har forskjell mellom Ground idle og Flight Idle. Vil det si at pilotene kan sette vinkelen på propellen til null grader mens de er i lufta? Trodde dette var relativt farlig, da propellen ikke gir noe som helst fart framover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje presisere litt. På noen videoer og bilder jeg har sett ser det ut som om Power Lever på en Twin Otter ikke har forskjell mellom Ground idle og Flight Idle. Vil det si at pilotene kan sette vinkelen på propellen til null grader mens de er i lufta? Trodde dette var relativt farlig, da propellen ikke gir noe som helst fart framover..

 

Noen som kan hjelpe meg med denne "" ? Sitter fremdeles og lurer på hvordan dette kan ha seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Stor fan av Twin Otter - synd den ikke er i bruk i Norge lengre..

 

Har noen spørsmål ang. Twin Otter - håper noen kan svare (kanskje tidligere Twin Otter-piloter...?)

 

1) Har ikke Twin Otter noe skille mellom Flight Idle og Ground Idle? På "gasshåndtakene" (i taket) er det i min Lago-modell ikke noe skille mellom disse - kun et "idle"-merke. Men er det slik i virkeligheten også?

 

Ja, du måtte dra ned to triggere, men det er veldig lenge siden han fløy så sikkert kan jeg ikke si.

 

2) Hva er friction-controls? Ved siden av "gasshåndtakene" er det to skruer. Hva gjør disse?

 

Har dere sett denne? En video av T/O med en Twin Otter på en av verdens rareste flystriper - Lukla i Nepal.

http://www.bazlinton.com/images/Lukla_2001.mpg """"

 

Håper på svar.

 

Fatter'n var styrmann på Twin Otter i Widerøe (kaptein Dash8 i dag) i rundt ni år, og her er svarene hans;

 

To triggere må dras ned for å få den i ground idle, etter det fatter'n husker. Det er lenge siden han fløy den, så det kan hende det ikke er helt rett. ""

 

Ang. friction controls så er jo det motstand, og på dem kan du skru hvor stor "motstand" det skal være når du eks. skal sette fram/tilbake condition levers, eller hvor fort du kan føre powerlevers framover.

 

Håper dette kan hjelpe deg litt "" Jeg har tidligere gjort opprør mot han fordi han kasta en Twin Otter manual... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter'n var styrmann på Twin Otter i Widerøe (kaptein Dash8 i dag) i rundt ni år, og her er svarene hans;

 

To triggere må dras ned for å få den i ground idle, etter det fatter'n husker. Det er lenge siden han fløy den, så det kan hende det ikke er helt rett. ""

 

Ang. friction controls så er jo det motstand, og på dem kan du skru hvor stor "motstand" det skal være når du eks. skal sette fram/tilbake condition levers, eller hvor fort du kan føre powerlevers framover.

 

Håper dette kan hjelpe deg litt "" Jeg har tidligere gjort opprør mot han fordi han kasta en Twin Otter manual... ""

 

Ok, det høres jo logisk ut. Vil det si at ground idle er et merke/"detent" midt på selve throttle? Og at reverse er alt bakover etter dette merket?

 

Litt uklart kanskje, men dere skjønner sikkert hva jeg mener ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...