Stig Harald Ådland Skrevet 14. juni 2000 Skrevet 14. juni 2000 Hvis eg skal fly SID ut fra Gardermoen rwy 19L via OPA og videre til GOLMO, går greit, men når eg har passert OPA ndb så står det i mine kart "QDR 021* OPA", OK eg skal altså følge radial 21 ut fra OPA, men hvordan ser eg at eg ligger på den (VOR -> no problem), ved å titte på RMI får eg jo ikkje nøyaktig hvilken retning NDBen ligger i, noen som kan forklare meg hvordan det skal gjøres? Hva står QDR for forresten? ------------------ Hilsen LimaNovember-SierraTangoHotel Siter
Bjørn Ramsland Skrevet 15. juni 2000 Skrevet 15. juni 2000 Heisann For meg høres det nesten ut som om du flyr prosedyrene manuelt, og det er forsåvidt greit. (hva med å legge deg HDG 021 ut av Oppaker vha autopiloten.) Selv om det i starten var en pest&plage, så klarte jeg etter mye strev å lære meg FMSen i SquawkBox. Etter dette går alt så mye bedre... Send meg gjerne en mail, så kan vi ta et lynkurs online. Med vennlig hilsen Bjørn Ramsland rams@online.no [Edited by Bjørn Ramsland 15-06-2000.] Siter
Åge Olsen Skrevet 15. juni 2000 Skrevet 15. juni 2000 quote: Originally posted by Stig Harald Ådland: Hva står QDR for forresten? QDR: Magnetic bearing / Magnetisk peiling QDM: Magnetic heading (zero wind) / Magnetisk kurs (uten vind) Flere forkortelser her Stig: http://home.sol.no/~ageolse/forkortelser.html"'>http://home.sol.no/~ageolse/forkortelser.html" TARGET=_blank>http://home.sol.no/~ageolse/forkortelser.html ------------------ Åge Olsen, Molde atcc@molde.online.no http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 15. juni 2000 Skrevet 15. juni 2000 Det er ikke værre enn at du skal fly "radial" 021 ut fra oppaker, i vindstille er jo dette enkelt og greit hdg021, med vind er operasjonen ganske mye mere komplisert enn som så, men poenget er at du skal fly "radial" 021 outbound, søk litt i tidligere innlegg av Roar Sandøy så finner du en meget god forklaring på bruk av NDB for holdings (og da med vindkorreksjoner), nå skal det også sies at instrumentet hvor du leser av NDB nåla i FS (og andre simulatorer for den saks skyld) ikke er så nøyaktige at du egentlig kan gjøre dette nøyaktig, men du kan ihvertfall lese hvordan det skal gjøres [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen [Edited by Tarjei Lundarvollen 15-06-2000.] Siter
Roar Eli Sandøy Skrevet 15. juni 2000 Skrevet 15. juni 2000 Liten kjapp huskeregel, heading og bearing kan være _veldig_ vanskelig å huske når en trenger det. Det relateres til hvor du er i forhold til ndben, om du skal fly Mot den (QDM) for å få korrekt kurs, eller Fra den (QDR) for å få korrekt kurs. QDR - QD-rygg, det vil si den kurs du skal fly med ndben i ryggen QDM - QD-mage, det vil si den kurs du skal fly med ndben i magen. Veldig kjapp og grei, og såpass banal at selv jeg klarer å huske det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] I det aktuelle eksemplet under skal du ved passering av OPA ndb fly slik at ndb nåla di peker mot kurs 021+180=201 på ndben din(ndben bak deg, i ryggen), og kursen vil iallefal initielt være 021, den vil du eventuelt måtte korrigere etterhvert som du flyr, for å holde ndb nåla på kurs 201 hele tiden. Skal du få det til bra, må du ha et panel som viser det fullgodt, mange paneler har ndber som er way for liten til operativt bruk. Har du gps/fms så er svaret enda enklere, du bare setter kurs mot GOLMO etter OPA, og de fleste korrigerer for winds, slik at du også får korrekt track. Innlegget om holdings og litt annet, er få finne her http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/000917.html"'>http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/000917.html" TARGET=_blank>http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/000917.html ------------------ Roar Sandøy http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway http://home.sol.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies" [Edited by roarsand 15-06-2000.] [Edited by roarsand 15-06-2000.] Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 16. juni 2000 Forfatter Skrevet 16. juni 2000 Så eg må altså skaffe meg FMS, hmmm koster vel rundt 20 000+- det, he he, kanskje det hadde vært en idé å vinne litt i lotto og kjøpe inne en masse instrumenter og bygge et skikkelig 757 panel rundt monitoren, hadde vært noe det he, he [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]. Då spør eg gjen: kan noen si meg hvor eg kan laste ned et godt FMS program? , har ikkje kredittkort (er bare 17 ennå) så kjøpe noe kan eg ikkje. ------------------ Hilsen LimaNovember-SierraTangoHotel Siter
Roar Eli Sandøy Skrevet 16. juni 2000 Skrevet 16. juni 2000 SB (squawkbox, som brukes for online gøy mot flygeledere) - fungere også aldeles utmerket offline, der en bare bruker FMS-delen. Det er iallefall det beste gratis programmet jeg har prøvd, som dekker mine behov. Største fordelen er nesten at Prabal Gosh lanserer nye datafiler stort sett hver måned - så du finner omtrent alt som er av navigasjonhjelpemidler der. Tar bittelitt tid å lære å bruke SB fms - her er link til en engelsk side som er sabla fin: http://www.thecousins.com/Michael/KIND/fms.htm"'>http://www.thecousins.com/Michael/KIND/fms.htm" TARGET=_blank>http://www.thecousins.com/Michael/KIND/fms.htm Så vil du ha et program som er passe avansert, gratis, og som har oppdaterte datafiler, så er SB veldig masse program, iallefall for penga du betaler for det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Alt du trenger finnes her i filbiblioteket til dag om jeg ikke tar helt feil - under ProController. ------------------ Roar Sandøy http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway http://home.sol.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies" Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 20. juni 2000 Forfatter Skrevet 20. juni 2000 Har studert litt på dette programmet no, har lagt til noen fixes (KOTEX og NORPO som manglet) så då kan eg det og, men hvordan lager eg SID/STAR? ------------------ Hilsen LimaNovember-SierraTangoHotel Siter
Roar Eli Sandøy Skrevet 20. juni 2000 Skrevet 20. juni 2000 leksjon 2 med sb fms [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Du bør og få fatt i oppdaterte datafiler til fmsen - oppdatere filer lansereres nå omtrent hver mnd av prabal gosh, og de kan finnes også her i filbiblioteket til dag, eller direkte via hjemmesiden til prabal gosh http://members.home.net/prabal.ghosh/default.html,"'>http://members.home.net/prabal.ghosh/default.html," TARGET=_blank>http://members.home.net/prabal.ghosh/default.html, den siden var nede nå så det ut som, men du finner det i filbiblioteket her til fs.no under ProController. Du programmerer SB fms slik, les et tidligere innlegg på fss forum om det, link http://www.flightsim.no/cgi-bin/diskusjon/fsstartup/index.cgi?read=39"'>http://www.flightsim.no/cgi-bin/diskusjon/fsstartup/index.cgi?read=39" TARGET=_blank>http://www.flightsim.no/cgi-bin/diskusjon/fsstartup/index.cgi?read=39 Ellers så anbefaler jeg at du installerer fsnavigator, og laster ned fixfiler som er basert på prabal gosh sine filer, de kan finnes her på fs.no under http://www.flightsim.no/file/Tilleggsprogrammer/Navigasjon/"'>http://www.flightsim.no/file/Tilleggsprogrammer/Navigasjon/" TARGET=_blank>http://www.flightsim.no/file/Tilleggsprogrammer/Navigasjon/ både for fsnav og waypointdata. Litt rotete svart, men håper dette bringer deg videre, sb fms + det jeg har nevnt over går som hånd i hanske, og gir et veldig bra resultat i fssim [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] ------------------ Roar Sandøy http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway http://home.sol.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies" Siter
JRE Skrevet 21. juni 2000 Skrevet 21. juni 2000 Bruk av NDB kan til tider være ganske krevende om man ikke har autopilot funksjoner til dette. Det må også presiseres at en NDB approach er en ikke presisjons approach. Du må ligge innenfor +- 5 grader. Jeg tror heller ikke FS2000 / FLY! Har programmert inn svakhetene på den heller. (Kystavbøyning/elektisitet osv). På kontrollflygingen til CPL/IR Multi jeg hadde for LFV måtte jeg fly en NDB rw22 på ENCN hvor jeg fikk 1 motor ute av funksjon pluss redusert panel. (Mistet RMI'n(Gyro) og satt igjen med magnetkompass.) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] JRE Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.