Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men er disse offentlige og oppdaterte, med andre ord, er de godkjent til bruk i virkelig flygning?

 

Det er intensjonen, men siden Norge (og de fleste andre) bruker A4 format på alle kartene, så er det litt kødden't å ha med i cockpit. Froskene har faktisk A5 size på sine, og de er tilpasset oprativ bruk.

Skrevet

Really? Det må være fordi de ikke vil bruke amerikansk-tyske Jeppesen kart som resten av Europa (og verden) gjør, det da ""

For øvrig så er jo disse kartene som du vet litt annerledes enn M517-serien og ICAO-kartene som jeg nevnte tidligere. Så hverken AIP eller Jeppesen Airfield Manial etc. er vel akkurat noe alternativ til disse.

Skrevet

Det er intensjonen, men siden Norge (og de fleste andre) bruker A4 format på alle kartene, så er det litt kødden't å ha med i cockpit. Froskene har faktisk A5 size på sine, og de er tilpasset oprativ bruk.

 

Alikevel er A4-formatet helt greit å bruke, på VFR-flyging i alle fall.

 

Alternativet med store meter x meter kart, der det er nødvendig å bruke "oppskrift i kartbretteteknikk", strykehjern og nær timers forbredelser så at kartet ligger helt riktig og kan foldes enkelt ut hvis leggen går over en brett, syns jeg er et skikkelig knotete.

 

For ikke å snakke om hvis en enroute skulle måtte sjekke noe ut som står i kartets index eller utenfor brettene mens en prøver å fly samtidig, holde høyde, kurs og det er rimelig turbulent, da forbanner i hvert fall jeg store kart. ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...