Gå til innhold

Flight pattern - Alltid?


Thorbjørn Andersen

Anbefalte innlegg

Hei Thorbjørn!

Jepp, standard innflygingsmønster.

Alle flyplasser bruker dette, men det avhenger selvsagt litt på trafikken som kommer inn.

Foretar du en "ILS-Approach", så "fanger" du strålen noen n.m. ute, og følger glidebanen direkte inn. (Som regel)

Er du ute og koseflyr i Cessna'n, så blir du enten bedt om å foreta "left base turns" fra ATC, eller "right base turns".

Dette vil da avgjøre hvilken retning rundt flyplassen du flyr.

Hvis du har en sånn kjekk "gammel" radio (ahem.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ) som du kan få inn ATC, så vil du høre noe slikt som..:

"Lima-Sierra-Alfa on left base.." "(ATC)Lima-Sierra-Alfa, cleared to land on rwy 18.." "Cleared to land, rwy 18, Lima-Sierra-Alfa.."

Håper dette var forståelig.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen,

Kay-Thomas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det varierer mye. Det jeg har lest stemmer ikke så godt med virkeligheten, for å si det slik. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Jeg har nå vært på en.. Omtrent 10-15 landinger i småfly der jeg har fulgt med på hva som skjer, og ikke en gang har vi brukt 'standard pattern'.

På ukontrollerte flyplasser med liten trafikk blir det helst til at man lytter/snakker på frekvensen til flyplassen, og dersom det ikke er annen trafikk i området gjør man ganske enkelt en 'short final', ie. flyr rett inn på lettest måte, uten å ta hensyn til standard pattern.

Da vi landed på Torp forige tirsdag spurte ATC om vi kunne gjøre en 'short final', så da bar det rett inn da og.

Da vi gjorde en touch'n'go på Rygge og siden landet på Kjeller igjen var det heller ingen trafikk, så det var ikke akkurat noen 'prosedyrelandinger' der heller. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Men jeg har en mistanke om at dersom det er litt trafikk i området slår man inn på den mer formelle stien, uten at jeg selv har vært med på det.

Mvh,

Helge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Helge Jordal:

Da vi gjorde en touch'n'go på Rygge og siden landet på Kjeller igjen var det heller ingen trafikk, så det var ikke akkurat noen 'prosedyrelandinger' der heller.

Innflygingen vår til Kjeller var etter det innflygingsmønsteret som står på kartet, så det var faktisk en 'prosedyrelanding' [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Christian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangen jeg har fløyet standard innflyging med downwind, base og final er når vi trener landingsrunder. Tårnet i skien ber oss som oftest gå direkte til base og rapportere det.

Når jeg tenker etter har vi kanskje blitt bedt om å rapportere downwind en gang, men det er ihvertfall uhyre sjelden. Alt avhenger av hvor du kommer fra og hvilken bane som er ibruk. Kommer du sånn til at du kan gå direkte til finale gjør du som oftest det (og blir klarert for det dersom lufthavnen er kontrollert) dersom du kjenner plassen og har vært der før, kommer du derimot til en ny flyplass som du ikke kjenner er det smartest og ta full pakke (landing pattern) for og få en oversikt.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen, flyelev GFK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg kan vel snakke ut fra egen erfaring når det gjelder vfr-innflyging og landing til en flyplass.

"Min" flyplass er Trondheim lufthavn Værnes, som er kontrollert. Standarden er at alle skal entre landingsrunden og fly den som angitt i AIP'en, men det er tårnet som til syvende og sist bestemmer hvordan og når vi får entre den.

Rundt Værnes ligger det rapporteringspunkter (Tautra, Steinvik, Okkelberg, Julset, Hommelvik og Jonsvatnet). Når vi passerer disse, rapporterer vi over radioen hvor vi er, hvor høyt vi befinner oss, og ikke minst hva vi har tenkt å gjøre, f.eks "Værnes, lima tango golf, Steinvik 2000 ft, inbound for landing". Steinvik ligger et stykke fra flyplassen, men allerede her (og gjerne før hvis en velger å rapportere tidligere), får tårnet et inntrykk av hvordan trafikkbildet vil arte seg. Her vil du få en kvittering på meldingen din (samt oppgitt rullebane i bruk, lufttrykk (QNH), hva du skal gjøre, og informasjon om annen trafikk i nærheten av deg). Er trafikken liten, kan du få klarering til å lande med en gang. Flyr man inn mot plassen, får man som regel klarering til å entre, eller blir bedt om å rapportere, downwind, base eller final. Om selve landingsrunden blir "standard" med alle leggene (upwind, crosswind, downwind, base og til slutt final, avhenger av hvordan du kommer inn i forhold til banen som er i bruk.

En gang rapporterte jeg Okkelberg og ble bedt om å holde meg der inntil videre i stedet for å få fly i landingsrunden. Jeg sirklet over kirka der i over 10 minutter (trodde at de hadde glemt meg), og så ble jeg klarert direkte til landing på 27.

Ved ukontrollerte eller ubemannede flyplasser, er flygeren ansvarlig for å ikke rote til trafikkbildet. Det betyr at vedkommende selv må tilpasse seg annen trafikk ved å bruke øynene og radioen. Flyr man standard landingsrunder (som man skal gjøre i nærheten av en flyplass, med mindre at en ikke blir bedt om noe annet), er man overfor hverandre meget forutsigbare. Det resulterer i bedre flyt i trafikken og uteblivelse av sammenstøt.

[Edited by Torkild Larsen 10-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...