Gå til innhold

hvorfor engelsk??


Jonas Nordhaug

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Jeg tror kanskje svaret er så enkelt,for å ungå misforståelser, det kunne jo hende at noen av cabin-crewet ikke kan norsk. Jeg tipper den meldingen/komandoen du sikter til er i henhold til en eller standard. Dessuten er vel engelsk standard språk innen luftfart, det kunne nok bli mye rart hvis alle snakket hvert sitt språk.

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en cockpit snakker flygerene som oftest engelsk når dem snakker om flygingens utførelse, sjekklister osv. Dette er fordi engelsk er standard innen flyging.

Jeg har selv endel flytimer nå (driver og tar PPL/A) og når jeg tar departure/failure briefing (som taes før hver eneste flyging) så tar jeg den som oftest på engelsk, sjekklistene leser jeg på engelsk og det meste av kommunikasjon mellom meg / atc og meg / instruktør som har med flygingens utførelse og gjøre tar vi på engelsk (men dersom vi tar en preflight briefing og snakker litt om hva vi skal gjøre i timen så snakker vi seff norsk). Det hender også at kommunikasjon atc / meg foregår på norsk (som oftest når vi snakker "ustandard", dvs tårnet har noen spesielle informasjoner, lurer på noe spesielt (f.eks. når vi har tenkt og returnere til lufthavnen etter flygingen, dersom vi lurer på været, dersom tårnet lurer på hvor mange som er ombord i flyet osv osv).

Poenget er at alle berørte parter skal forstå hva som blir sagt, klareringer som oslo kontroll gir til f.eks. et SAS fly er som oftest av interesse for alle andre fly i samme sektor og siden sjansen for at det er flygere i samme området som ikke forstår norsk bør dette foregå på engelsk, dersom oslo kontroll derimot spør samme SAS flyet om hvem som sitter i cockpit så er ikke dette særlig interessant for andre fly og kommunikasjonen kan derfor gå på norsk.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk er for øvrig ikke påkrevet i lufttrafikken i Norge. Dersom du spør ATC på norsk skal ATC svare deg på norsk, og omvendt skal du svare på norsk dersom ATC spør på norsk. Det er selvfølgelig med å heve sikkerheten så lenge alle snakker engelsk og alle kan forstå hverandre.

Man kan faktisk ta PPL-A sertifikat kun på norsk, men du får da ikke lov å fly i utlandet med sertifkatet.

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at de ikke leser sikkerhetsgreien på engelsk da. Braathens gjør ihvertfall ikke det.

Alt det andre, som f.eks. da kapteinen snakker til passasjerene, innledning osv. sies også på engelsk, men den kanskje viktigste delen, sikkerhetsgreien kommer bare på norsk.

------------------

Morten Steen

http://www.airpics.com" TARGET=_blank>AirPics.Com

http://www.aerofind.com" TARGET=_blank>AeroFind.Com

http://www.3dindex.com" TARGET=_blank>3DIndex.Com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tarjei Lundarvollen:

Poenget er at alle berørte parter skal forstå hva som blir sagt, klareringer som oslo kontroll gir til f.eks. et SAS fly er som oftest av interesse for alle andre fly i samme sektor og siden sjansen for at det er flygere i samme området som ikke forstår norsk bør dette foregå på engelsk, dersom oslo kontroll derimot spør samme SAS flyet om hvem som sitter i cockpit så er ikke dette særlig interessant for andre fly og kommunikasjonen kan derfor gå på norsk.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

...og DER har vi noe å lære på SB/PC folkens...

Noen ( et fåtall, men dog) virker som de får hjerteinfarkt når en ATC eller PILOT sier noe på norsk.

Som Tarjei sier, dersom det ikke berører annen trafikk/går utover sikkerhet etc...er det FULLT lovlig å snakke norsk. Dette gjøres også temmelig mye i virkeligheten, også til rutefly.

Dette skal jo være "as real as...."

ikke ta sånn på vei folkens fordi om noen snakker norsk.

Alt med måte, naturligvis.

Beklager avsporingen her - men skitt au, det er jo pinse. God pinse forresten !! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by M.Steen:

Merkelig at de ikke leser sikkerhetsgreien på engelsk da. Braathens gjør ihvertfall ikke det.


Gjør de virkelig ikke det? Har flydd med Braathens endel ganger, og husker at de gjentar fest setebeltet o.s.v på engelsk, men jeg kan faktisk ikke huske om de har gjentatt sikkerhets instruksene på eng.

Det er temmelig idiotisk at de forteller at "på venstre side kan dere se....blablabla" på begge språk, mens sikkerhetsinstruksene bare går på Norsk...

Kom forresten på nå at jeg kan huske å ha hørt Braathens lese sikkerhets instrukser på eng. likevel.

Men om de gjør det hver gang vet jeg ikke. Noen andre som vet noe??

 

---------------------

Hilsen Jonas Nordhaug

http://on.to/fs2000"'>http://on.to/fs2000" TARGET=_blank>http://on.to/fs2000

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braathens gjorde vel alltid det før...

Nå hører du på engelsk, før de starter sikkerhetsbriefingen,noe sånnt som: "Da annonseringen vil bli gjort kun på norsk, henviser vi til sikkerhetsbrosjyren i setelommen", mens flyvertinnen viser fram denne. Dette, samt resten av briefingen er på tape - ihvertfall på F50.

Jeg har også hørt den samme stemmen på 737, så den kasetten er tydeligvis ombord i mange fly.

En søt stemme fra Bergen forøvrig... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hvorfor de nå har "forenklet" dette - ja si det du...

Jeg sitter bare og venter på at denne kasetten skal slå seg vrang, og begynne å spille av i dobbel hastighet...det kunne blitt gøy det.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

[Edited by Åge Olsen 11-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Åge Olsen:

Braathens gjorde vel alltid det før...

Nå hører du på engelsk, før de starter sikkerhetsbriefingen,noe sånnt som: "Da annonseringen vil bli gjort kun på norsk, henviser vi til sikkerhetsbrosjyren i setelommen", mens flyvertinnen viser fram denne.


Ehem.. Det de sier er faktisk "Since the demonstration will be given during the Norwegian announcement only, we refer you to the safety folder ... and kindly ask you to watch closely"

Det som skjer er at de demonstrerer alle sikkhetsrutinene (hvordan ha på vesten og slikt) samtidig som de leser opp på norsk. Etterpå gjentas teksten på engelsk *uten* at de demonstrerer.

--Magne (som har altfor mange Wings-poeng :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det, ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Takk for det, Magne! Jeg var nemlig sikker på at jeg hadde hørt sikkerhetsinstruksene på engelsk, men jeg kan ikke huske å ha sett demonstrasjonen av redingsvester og oksygenmasker to ganger på rad. det ville jo blitt i meste (unødvendigste) laget [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Det er jo også ganske praktisk at kapteinen sier korte fraser som "Cabin crew, take your seats" o.s.v på eng, så ikke passasjerene bryr seg om dette. Ville høres dumt ut med "kabinpersonale, sett dere ned" Da kunne kanskje folk begynne å lure?

Takk for svar folkens!! Jeg er blitt klokere [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

--------------------

Vennlig hilsen Jonas

http://on.to/fs2000"'>http://on.to/fs2000" TARGET=_blank>http://on.to/fs2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetsinnstruksen er stort sett ikke på kassett på Boeingen til Braathens. Grunnen til at den er det på Fokker 50'en er selvsagt at det er bare en CA på denne maskinen og at CA'en ikke kan demonstrere sikkerhetsprosedyrene samtidig som hun snakker. I Boeingen er det stort sett tre CA'er (regel 1 CA pr 50 pax). En leser og to viser.

DANIEL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...