Gå til innhold

Wind shear


Martin Meyer

Anbefalte innlegg

Hmm eg er ingen ekspert.. men windshear førekjem vel som oftast under landing. Etter slik eg forstår det så er det slik at vinden kjem bakfrå og dette gjer at dersom du ligg veldig nerme stall farten så kan du risikere at du steilar ut og går i bakken. Eller er eg heilt på jordet no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er DNMI (Meteorologisk Institutts) definisjon av turbulens og vindskjær. Se spesielt siste avsnitt:

 

TURBULENS

Et norsk ord på dette fenomenet er ”lufturo”. Turbulens oppstår når luftstrømmen brytes, slik at vindhastigheten og/eller retningen endres hurtig over korte avstander. Det skilles mellom 3 hovedtyper turbulens:

 

Mekanisk turbulens: Luftstrømmen brytes opp av hindringer (fjell) og friksjon mot terrenget i kraftig vind.

 

Termisk turbulens: Opp- og nedgående luftstrømmer om hverandre, f.eks. i forbindelse med byger (se også termikk).

 

Vindskjær: Kraftige endringer i vindretning og/eller -styrke som ikke skyldes mekanisk - eller termisk turbulens. Vindskjær er mest vanlig nær jetstrømmer, fronter, temperaturinversjoner og i forbindelse med føringer i terrenget.

 

Jeg har kjent den siste - temperaturendringer og terreng under innflyging så det huskes...

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ICAO definerer wind shear som de tidligere nevnte vindforandringer som resulterer i en hastighetsforandring på mere enn 10 knop.

De har også laget en tabell som skal være et felles system for å si noe om intensiteten i wind shear.

 

Her beskrives severe wind shear med at hastigheten raskt varierer med 15 knop og vertikal hastighet forandrer seg med 500'/min.

 

CFM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...