Gå til innhold

SAS-fly for tungt til å lande i Bodø...


Gjest

Anbefalte innlegg

SAS er virkelig i slaget om dagen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

------

På grunn av overvekten måtte flyet gå til Evenes i Harstad for å lettes for passasjerer og drivstoff. MD-80-maskinen var for tung for å lande i Bodø fordi det kom nedbør som ikke var meldt før det tok av fra Oslo ved 22-tiden søndag kveld.

På grunn av overvekten måtte flyet gå til Evenes i Harstad for å lettes for passasjerer og drivstoff. MD-80-maskinen var for tung for å lande i Bodø fordi det kom nedbør som ikke var meldt før det tok av fra Oslo ved 22-tiden søndag kveld.

-----------------

Hele artikkelen finner du hos Nettavisen: http://www.nettavisen.no/innenriks/106588.html"'>http://www.nettavisen.no/innenriks/106588.html" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/innenriks/106588.html

Det er selvfølgelig ingen dramatikk i dette, men det virker rart at de ikke tok hensyn til kortere rullebane og at været kan skifte i løpet av et par timer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei birk!

Det gir dårlig økonomi å fly rundt med halvfulle fly fordi det kan oppstå værforhold som ikke engang er meldt. Hvor mange fulle fly har landet i Bodø på tørr bane i det siste? Det blir dumt å la hundrevis av passasjerer stå igjen i Oslo når forholdene ikke tilsier at det er noe problem å lande med full vekt.

Bodø, i tillegg til å være kort, er også veeeldig glatt når det er vann på banen. Hadde han landet overvekt (etter forholdene) med maks bremsing og reversering, stoppet etter å ha brukt hele banen, takset inn og parkert, da ville dette ikke vært noen sak for media. Når han så følger boka og tar den sikre utveien, da blir det en "sak" av det.

Mitt tips er at dette ikke blir den siste overflyvningen på Bodø så lenge arbeidene foregår.

Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang overflyging av Bodø:er dette noe nytt da?

Dette med å overfly og fly videre til alternate skjer hver sommer når de asfalterer/reparerer rullebaner og er normale prosedyrer når forutsentingene endres (foreks.værforhold,bremseeffekt ol.)Dette med at denne episoden kan vitne om dårlig planlegging og forberedelse er feil og vitner heller om mangel på kjennskap til operativt flymiljø.

Hans Petter Stue

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Aslak som satte ting i litt perspektig [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

...og takk til Hans Petter som kunne bekrefte min _dårlige_ kjennskap til det operative flymiljøet, uten at det hjalp meg noe. Jeg kan for øvrig ikke garantere at slike ting også i fremtiden vil dukke opp både fra meg og fra andre dumme folk.

[Edited by birk 05-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at rullebanen i Bodø får nytt dekke er at den er veldig glatt når det er våt bane. Det er jo ikke noe mere dramatikk i at flyet måtte gå til Evenes pga. våt bane enn det er på vinteren når det er glatt bane! Men det skal jo sies at media har store tendenser til å slå slike ting voldsomt opp og overdramatisere det i mangel på andre ting å rapportere om.

------------------

Mvh

Tom

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...