Gå til innhold

Merkelige tall på fly


Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til av mange flytyper som jeg så på som ganske enkle har i grunn nokså utspekulerte tall og nummer. F.eks: Dash-8-100 serien. Her har jeg sett både Dash-8-102 og 103. et annet eksempel er 737-505 og 405 osvosv.

Noen som kan forklare meg hva som gjør at disse tallene kommer, og hva som er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker, men vet i allefall at flyselskap har forskjellige koder. F.eks kan Braathens ha 737-505, og det er da en 737-500 , mens 05 er koden for Braathens, deres innredning i flyet osv...! MEGET spinkelt forklart ""

Håper det hjalp litt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim har rett når det gjelder Boeing. De har kundenummer som de legger til modellnummeret, slik at 737-405 er en 400-serie som er bestilt av Braathens, mens en 737-436 er en 400 som er bestilt av British Airways. Nummeret angir hvem første kunde til flyet var, og følger flyet hele tiden. For eksempel de 700-ene som Braathens solgte til Virgin Blue i Australia er fremdeles 737-705.

 

Når det gjelder Airbus er forholdet annerledes, har fått forklart at de to siste sifrene angir motortype.

 

Er ikke sikker på hvordan Bombardier gjør det mht Dash 8.

 

Mvh,

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...