Gå til innhold

Rapport fra Flyshow i Bardufoss


Kjell Arild

Anbefalte innlegg

I hele helgen har det vært arrangementer til minne om krigshandlingene i Narvik for 60 år siden her i Bardufoss, og i den anledning satte forsvaret opp et flyshow og materielldemo her på flyplassen i går (Lørdag). Det meste av det som 6.divisjon har av utstyr ble plassert sammen men fly og veterankjøretøy.

De fleste flyene var statiske, men det var også noen oppvisninger med fly i lufta. Bl.a med Lynx som foretok masse flotte manøvre, og F-16 som hadde en interessant oppvisning, hvor den bl.a. fløy over rullebanen på grensen til stall med nesen høyt i været, og deretter fløy i nesten lydhastiget over rwy og føk rett opp til flere 10-talls tusen fot, hvor den slapp flares slik at vi som stod på bakken klarte å holde følge. Ellers hadde den masse fine akrobatiske manøvre lavt over rullebanen. Vi fikk også sett en Orion som tok noen fly-bys og en Hercules som slapp et 50-talls fallskjermhoppere. På bakken hadde vi F-16, to Harriere, en Tornado, F-5A, F-86K, Twin Otter, Bell 412 SP, Bell UH-1, Hercules og Sea King. NAC hadde også noen av sine fly utstilt. Ellers hadde forsvaret demo av Leopard stridsvogn, og de hadde en Leo-motor plassert utenfor stridsvogna som de drev og rusa.. Rista bra! Dessverre deltok jeg selv på parade på flyplassen, fikk derfor ikke tatt med meg kamera. Men får nok muligheten igjen senere.

Hilsen fra Kjell Arild Bersås..

..Som dimmer i slutten av denne måneden!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått deg tidsmaskin Anders? I tilfelle vil jeg også prøve... I ettertid har jeg forøvrig lært meg til at det heter Bardufoss.

DASH-8'en fra Australia var på Værnes for noen år siden også, overnattet i hangar 5, med halen stikkende ut mellom portene! Samme type oppdrag da også, registrering av sjødybder eller noe i den duren...]

[ 10-03-2002: Endret av: Kjell Arild Bersås ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...