Gå til innhold

Winglets?


Anbefalte innlegg

quote:

Originally posted by Hans Nikolai Førde:

Jeg har ett spørsmål: Hvilken funksjon har de derre wingletsene på enden av vingene på noen fly?

Dem reduserer vingetippvirvlene som flyet lager.

Vingetippvirvler oppstår fordi trykket over vingen er lavt (vakum som "suger flyet oppover") mens trykket under vingen er høyt (presser flyet oppover). Denne trykkforskjellen prøver jo og utligne seg hele tiden og det eneste stedet denne utligningen kan skje er ved vingetippene (vi bare konstaterer det uten og gå noe dypere inn i hvorfor [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ). På f.eks. 747-400 har man derfor laget "winglets" som reduserer virvlene som kommer ifra vingetippene, hvor stor reduksjonen av vingetipp virvlene er med winglets vet vet jeg ikke (men jeg har sett 747 som har fløyet uten, jeg har til og med sett bilde av en 747 som bare fløy med en winglet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg Boeing er dette effekten:

quote:

A Next-Generation 737-800 equipped with the new winglet will be able to fly farther, burn 3 percent to 5 percent less fuel, or carry up to 6,000 pounds more payload. Other benefits include a reduction in noise near airports, lower engine-maintenance costs, and improved takeoff performance at high-altitude airports and in hot climate conditions.

Og jeg er enig - det ser jo ikke dårlig ut [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves enn meget avansert design for at winglets skal lønne seg. Vinkelen krever ekstra vekt av braketter osv....

I tillegg vil økt luftmotstand spise opp gevinsten. Det blir tross alt turbulens av winglets også.

I praksis så vil det lønne seg å bygge winglets rett ut - dvs forlenge vingespennet. Enklere -billigere og mer effektivt og resultatet vil være det samme.

Hensikten blir da å få effekten av lengre vingespenn med et kortere vingespenn. (?!)(min konklusjon)

Det er ingen tvil om at utseende på 737 solgt til privatpersoner har mye å si.

Konstruktøren (egentlig fra Kristiansand) av winglets på Boeingfabrikken har regnet ut gevinsten av winglets for lenge siden, men fikk ikke gjennomslag for ideen før business 737 utgaven kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...