T. Paulsen Skrevet 22. mars 2004 Skrevet 22. mars 2004 Hei. Jeg bruker FSNAV når jeg flyr, men lurer på et par ting med den. Hvor realistisk er den egentlig? Følger den rutene sånn som i virkeligheten.? Tok meg en tur ifra ENGM til ENZV og lot FSNAV`n gjøre jobben bare for å se.. Det smalt rett i fjellveggen utenfor Stavanger.. Den fulgte ruten fint ut av ENGM og fløy etter ruten den skal, men når jeg nærmet med Stavanger (2 min før app) så merket jeg at flyet var alt for lavt, og det gikk jo som det måtte gå det.. 105 mennesker døde i den værste flyulykken Norge har hatt.. Oiiii. Nå sa det jaggu bank utenfor RW1R på ENGM også. Den landet et stykke før rullebanen startet.. Skjønner egentlig ikke hvorfor den holder på sånn. Farten var ikke lav heller. Den var som den skal være på app. med en 737. Lite fuel hadde jeg også. Likevel lander den FØR rullebanen starter.. Er det også en eller annen mulighet for å kunne se andre på kartet på fsnav når man flyr på vatsim? Har alltid ønsket meg en "radar" så jeg kan se andre når jeg flyr online. Siter
Peter Nørkjær Skrevet 22. mars 2004 Skrevet 22. mars 2004 Jeg bruger også FSnav. Men ikke til det hele. Måden jeg bruger FSnav på er, at jeg plotter min rute ind, sammen med SID/STAR. Ruterne og SID/STAR er jo som i real-life. Når jeg flyver MD-80 (Der ikke har FMC) bruger jeg FSnav's "Fly Flightplan" enroute. Men jeg afgør selv fart, højde og climb. Så efter Take-off slår jeg FSnav til, når jeg er på "ovn navigation" (Ikke mere vectoring). Når igen Approach begynder at give mig vectores, så slår jeg "Fly FP" fra igen. Dette finder jeg mest realistisk. FSnav er meget nyttigt enroute og som kort samling, så du kan se hvordan SID og STARs. Om FSnav vælger den rigtige rute (i calculate auto route) er nok ikke sikkert, men eventuelt kan du gå ind på VACCs side og finde den rigtige rute, hvorefter den kan plottes ind i FSnav. Det er nok mest realistisk. Vedrørenden din "radar" så prøv i FSnav (når du er koblet op til vatsim) at gå ind under Options > Multiplayer connect. /Peter Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 22. mars 2004 Skrevet 22. mars 2004 Når det gjelder airroutes i FSNAV, så er disse ganske identiske med de vi har i real life. Iallefall i Norges tilfelle! Siter
Einar Halvorsen Skrevet 22. mars 2004 Skrevet 22. mars 2004 Hvor realistisk du vi ha rutene bestemmer du selv når du lager ruten din. Alle airways er som i real life, samme for alla navpunkter etc. Når du skal bruke FSNav så må du selv sette høyder, climbspeed etc på de forskjellige punktene, ellers går det galt. Det for mye skriving å forklare dette i detalj her, men FSNav regner selv ut høyder ut fra forhåndsdefinerete parameter lagt inn i SID/STAR i programmet og de flyet du har valgt. F.eks. så ligger alle SID fra ENGM inne med maks 7000ft helt frem til siste WP på siden. Det samme med descend. Du velger selv hvilken høyde du skal ha på et gitt punkt og så sørger FSNav for resten dersom du har krysset av for at den også skal ta seg av høydene dine når du flyr. Når jeg benytter FSNav slik så setter jeg alle høydene i Autopiloten, og ikke i FSNav da har jeg bedre kontroll med høydene og går heller i bakken. FSNav egner seg ikke til Autoland. Dette må du gjøre selv. Du finner en norsk version av manualen på sidene til FSNavigator. Les den. Du kan også se en kort veiledning som jeg har laget: Flightplan i FSNavigator For å se andre på kartet må du starte multiplayer også i FSNav. Da vil andre fly i din nærhet dukke opp. Her er det mulig du må sette en IP når du starter denne MP. IP du da skal sette er den lokale for maskinen din, som er 127.0.0.1 Dersom du ikke ser fly når du starter MP uten å sette IP så er det årsaken til at du ikke ser dem. De andre flyene må være innefor en radius av maks 40 nm for FS2002 eller maks 10 nm for FS2004. Igjen, les manualen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.