Gå til innhold

Debutantproblemer!!


Simen F Røiseland

Anbefalte innlegg

Første innlegget mitt på VATSIM/IVAO:

 

Deburterte på vatsim i dag, fløy ENTC-ENBO uten problemer, men det ble litt værre når jeg nå nettopp skulle fly ENGM-ENZV. Fløy som SAS1311, fikk litt problemer med å skifte frekvens og fikk trusler om 24 timers suspensjon av han som da satt ENGM_V_APP. Dropper å gå ut med navn. Koblet av og skulle prøve en gang til, og skrev inn SAS1311(newbie) i callsign-feltet, men fikk beskjed om at callsignet var for langt. Er det noen andre måter å uttrykke at man er newbie på? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære debutanter

Jeg synes dette startinnlegget er symptomatisk for hvilke holdninger som råder blant noen i onlinemiljøet her hjemme.

 

Simen, jeg ønsker deg hjertelig velkommen i onlinemiljøet, og håper du får mange morsomme timer bak spakene. Dette svaret er ikke noe angrep på deg eller andre i samme situasjon, men det er vel heller ment som et råd og pekefinger til de som har behov for det, både piloter og ATC.

 

VATSIM har et valgspråk som heter "as real as it gets". Dette medfører at vi arbeider så tett opp til virkeligheten som mulig. Dette gjør at det KREVES et visst minimum av forkunnskaper fra både ATC og piloter for å unngå "ulykker" og andre "hårreisende" hendelser.

 

Vi sikrer oss at ATCs kunnskaper er av godkjent standard ved at kontrolleren pålegges å studere prosedyrer og gå opp til eksamener før han får adgang til å kontrollere visse luftrom. Dessverre har vi ikke i det heletatt samme kvalitetskontroll på mange såkalte "piloter" før disse kaster seg inn i de mest restriktive luftrom i Norge. Enkelte ATC kunne også ha hatt godt av å holde seg innen et rolig område inntil man er sikker på prosedyrer.

Jeg synes som forutsetning nummer 1 er at alle som vil drive med dette, skylder felleskapet såpass mye at man kan gidde å sette seg inn i prosedyrer og regler som finnes for området. Dette for å unngå tåpelige ting som ødelegger for alle.

 

Jeg må si jeg reagerte på første innlegg med at det måtte være en forferdelig ATC som truer en nykommer med suspensjon når han vil prøve seg på nettet. Når vi så får nyansert saken, synes jeg det danner seg et helt annet bilde, og dette er vel det jeg mener med hva som er typisk for holdningene her. Man legger hele skylden på forholdet i fanget på en ATC som faktisk gjør jobben sin, nemlig å sørge for sikkerheten innen sitt område. At piloten ikke gidder å sette seg inn i prosedyrer, bruk av voice, bruk av text, korrekt utfylling av flightplan er tydeligvis saken uvesentlig. At man forårsaker en "livsfarlig" situasjon for seg selv og andre ved å handle på egen hånd istedetfor å følge prosedyrer besvares med en "smiley". (Stoooor pekefinger)

 

Mye av dette kan unngås ved å lære seg å krype før man deltar på 100m i OL. Det finnes roligere flyplasser i Norge enn ENGM, hvor man har tid å anledning til å snakke med ATC om momenter vedr onlineflyving og få tips/råd om hvilke prosedyrer man må kunne. Du må gjerne ta turen til vestlandet når jeg er online... "" Dette gjelder som sagt også ATC som gjerne bør slite ut barneskoene på roligere luftrom enn ENGM. Da hadde vi kanskje fått spredt trafikken litt i Norge også.

 

Det er også godt å se at man er mottakelig for tips og råd. Tidligere har man hatt enkelte treningskvelder for nye og gamle piloter, dog med varierende oppmøte. Jeg anbefaler alle å hive seg inn på dette.

 

Når det gjelder dokumenter vedr onlineflygning på VATSIM, har det ikke vært verre enn å kjøre et søk her på flightsim.no med f.eks +vatsim +pilot eller du kan søke på VATSIM Pilot Resource Center.

Når det gjelder andre tips/triks kan du vel gjøre som oss alle andre, les og skriv i forumet.

 

Avslutningsvis vil jeg gjerne understreke at vi bør unngå å gi halvkvedede sannheter på forumet. Skal man kritisere noen (i dette tilfelle ENGM_V_APP) så sørg for at alle sider med historien kommer fram slik at man kan danne seg et bilde av situasjonen, og ikke minst tenk over hva man selv har gjort for å havne i denne situasjonen og hva man burde gjort for å unngå den.

Våre ATC gjør som regel så godt de kan, og man har en stor grad av realisme og profesjonalitet i det man gjør. Slike innlegg virker bare nedbrytende på motivasjonen til ATC.

 

Da får vi bare håpe på mye trafikk i Norge ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...