Gå til innhold

Ajour med AIP'en ?


Lars Roksund

Anbefalte innlegg

Hei Alle !!

Jeg er vel den eneste som har slurvet med å oppdatere AIP'en etterhvert som SUP'er og oppdateringer har ankommet. Vel - jeg har nå sittet til sammen 9 timer og rettet opp hele greia.(Ringpermer er kjekke å ha - det hender du får et napp i finger'n av og til, men du blir vant med det... hehe) Hadde liggende fra høsten -98 og frem til nå. Endelig kan jeg stole på at det hele er up-to-date igjen.

Eneste måte å være sikker på at alt er med, er å starte forfra med den eldste oppdatering. De er heldigvis kronologiske innenfor hvert år. Det blir mange ark å sette inn for deretter å ta dem ut igjen. Dette gjentar seg temmelig ofte !! - Jeg ligger nå "forran skjema" med de siste endringer som trer i kraft pr. 15. juni. (Ingen viktige endringer som angår de flyplasser jeg normalt frekventerer).

For de av dere (hvis det er noen flere enn meg da) som ikke har gjort unna oppdateringene, vil jeg anbefale å sette igang så snart som mulig ! - Det er en j... jobb hvis du ligger langt etter....

Hilsen Lars

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har et lite spørsmål ang. AIPn. Det er nå 1 år siden jeg bestilte hele pakka med SUP, 400 kr. Da får jeg jo oppdatering i et år etter det. Men koster det ikke da 400 nye kroner for 1 nytt år? Går det isåfall an å bestille et helt nytt AIP til den samme prisen? Har vært litt slurvete med oppdateringa, og noen ark har gått rett i søpla som ikke skulle ha vært der :o

 

------------------

MVH Thomas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en tøff jobb med så "lang" oppdatering, ja. Det lønner seg også å kildesortere søpla...

For dere som ennå ikke har oppdatert (og fått inn AIP SUP 10/00) er det "kortbaneplass" i Bodø fram til 27. august.

Banedekket renoveres, og første delen av arbeidet er startet. Dette foregår på østre del av banen, og THR RWY 26 er litt øst for Echo. I vest er terskelen til 08 flyttet 198 meter vestover. Dette betyr at banelengden nå bare er 1 571 meter, mot normalt 2 992.

For maskiner som krever lengre landings- eller avgangbane, er parallellbanen på sørsiden (Y) tatt i bruk. (Den som Fokker-50'en fra SAS Commuter landet på.) Denne midlertidige banen har 1 800 meters lengde, og har PLASI glidebaneindikator fra begge retninger. Denne vil være tilgjengelig hele anleggsperioden.

Senere på sommeren - planlagt fra 1. juli - skal vestre delen av banen få samme behandling. Da blir banelengden 1 541 meter.

Vi krysser fingre og håper på over minima (G/S er ute i hele perioden), slik at trafikken kan avvikles på rute.

Jeg landet på 08 fredag ettermiddag, og landingen var langt vest, og "kontant". Det samme var nedbremsingen. Umiddelbar TR, og kanskje MED på ABS, Aslak?

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fly til Tromsø med mellomlanding i Bodø på mandag, gleder meg til landingen da. Regner med vi lander på taksebanen, flyr med Braathens.

Hvordan blir det med de tunge sydenflya fra Bodø denne sommeren? De er vel som regel stappfulle med kofferter og (fulle) nordmenn og sikkert for tunge til 1800 meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at for landing vil "kortversjon" av hovedbanen bli foretrukket, iallfall ved bra sikt. Da vil flygerne kunne ligge litt under PAPI, og treffe midlertidig terskel uten "vaste of concrete". Avgang for kortere turer - f eks til Tromsø - betyr mindre fuelvekt og sannsynligvis kortversjon, hvis du da ikke gjør deg veldig tung [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] På fredags morgen var det faktisk kort 08 for SK341. (Fra Bodø til Gardermoen.)

Vi kan jo håpe, Kjell Arild, kanskje får jeg en "Yankee-opplevelse" onsdag?

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 21-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...