Gå til innhold

FMS


Ole-Jørgen Søberg

Anbefalte innlegg

Jeg har behov for å lære meg og bruke FMS og da er den som følger med SB grei å ha, så slipper man å lære seg forskjellige utgaver som følger med flyene. Problemet er at for å lære må man prøve, og for å prøve må man starte SB med en MP session. Spørsmålet mitt er om det er greit å fly litt på egen hånd dersom man ikke har "connected" SB? De andre flyene vil vel kunne se meg og lure på hva slags galning det er som flyr rundt på egen hånd ""

Selvfølgelig må man følge med slik at man ikke kommer i veien for noen og ATC vil ikke kunne se meg. Kanskje det finnes en annen måte å lære seg bruken av FMS-en som følger med SB i tillegg til å lese brukerveiledningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint. Det var betryggende å vite. Vet ikke om jeg er på feilt forum, men siden jeg har startet her....:

Et par spørsmål; stiller høyden seg automatisk inn når man programmerer en SID eller STAR, eller er dette noe som må settes manuelt? Det er jo flere SID eller STAR som har f.eks. "når du passerer 2000', sving venstre for å intercepte radial xx for xxx VOR".

Jeg vil programmere f.eks. FAG 2A fra GM til Fagernes, men hdg rikker seg ikke (den står fast der jeg satte den før jeg startet programmeringen). Hvis jeg derimot progammerer de enkelte fixene i SID-en går alt greit. Er det noen som har tips? Har Master couple og LNAV on, og velger også NAV i FMS. Mener jeg gjør alt "etter boka"... ""

Kanskje det ikke går an å programmere SID og STAR i denne FMS-en selv de ligger i databasen (FMS-en finner de jo)? Er det noe jeg kan gjøre (registrere SB eller finnes det en bra FMS å kjøpe på nettet og som kan brukes til alle fly)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...