Gå til innhold

SAS slår til igjen på service....


TOS

Anbefalte innlegg

Jaudå... snakka nettopp med min far. Han har vert i Milano dei siste dagane og sett på en jobb for Bømmeløy Mekaniske Verksted. Han skulle etter planen kome heim i kveld/natt. Men det sette SAS ein elegant stoppar for. Flyet hans (SAS flight) frå München til Oslo var forseinka med ein time. Han landa såleis på Gardermoen 22:30 ca ikveld. SK 1399 som skulle til Haugesund stod då på Gate og det var 20 minutt til Departure. Dei hadde på førehand gitt beskjed til SAS i München at dei måtte rekke dette flyet. Det skulel gå fint sa dei der. Dei skulel gi beskjed om at flyet måtte haldast igjen nokre minutt så de rakk det. Dei kom til Gardermoen, sprang som ein gjeng halvgalne idiotar og sjekka inn og sprang til gate. Det dei då såg, var at flyet fekk pushback. Dei var to minutt forseinka og dette pga at SAS tydeligvis ikkje ville samarbeide. For på Gardermoen fek kdei beskjeden som lyder: "Vi kan ikke holde igjen flyene pga noen passasjerer som er for sent ute"... hadde skjønt det veldig bra om det var min fars feil at dei var seint ute. Men når det er SAS sin flygning som er sein så BURDE dei kunna halda igjen flyet i 5 minutt så folk som betalar dyredommar for å reise med dei, faktisk kjem seg heim til den tida dei skal. Han har pga dette truleg gått glipp av ein kontrakt på ca 2 millionar NOK for bedriften for han rekk ikkje møtet i morgon klokka 10:30 kor han skulle møte folk for å avtale ein ny jobb.

 

Mitt spørsmål er då... KOR i HELSIK*EN er SAS med kundeservicen dei skryt over???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med dæ Torstein! Dette er SAS i et nøtteskall. Det er typpisk SAS å gjøre slikt! Har reist med Braathens Kristiansund-Oslo og videre til Bodø! Flyet ifra Kristiansund var forsinka å landa i Oslo når flyet videre til Bodø skulle gå! Å de vent på oss. Det samme gjadt et annet Braathensfly til Værnes; de venta å på de som kom med det flyet ifra Kristiansund.

 

Si det igjen. La oss få behold Braathens å få ut SAS en gang for alle. SAS kan ikke sevice i det heletatt! Det eneste ledelsen der bryr sæ med æ å ta ut størst mulig utbytte å ha høyest mulig lønsøkning. Så må de annasatte på gulvet å reisende svi for toppledelsens grådighet.

 

Steinar Grindstein ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjonssvikt var det ikkje. Dei innrømma at dei hadde fått forespørselen frå München, men dei sa rett ut at det var ikkje aktuellt for det var ikkje vanleg praksis....korleis i HELVET*TE skal det går her i verden om INGEN kan strekkje seg EIN tomme frå "vanlig" praksis for å vere litt service ytande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Øyvind! I 2002 tok SAS Toppledelse ut meiere i personlig utbyte å i økte lønninger til seg selv en det de sparer på 3 år på nedleggelsen av Tekninsk avdeling på Gardermoen. Det er moralskt forkastelig å drive forrettning på den måten! Slike egoister av noen sjeffer skulle ha vert sendt til sebir på livstid ""

 

For i det heletatt få SAS på rett økonomisk kjør gir det ikke rom for å holde igjen fly da det koster penger. Så å si at ikke ledelsen har hatt betydning i denne situasjonen tviller æ litt på! Hadde ikke ledelsen i SAS vert så grådig, kunne de kansje ha spart noen av de arbeidsplassene de nå legger ned, og de kunne tilatt seg å yte en service som er på et bra nivå.

 

Steinar Grindstein ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om man skal forsinke f.eks 100 passasjerer for å blidgjøre f.eks. 2...

 

...og hvis de kom til gaten i tide til å se flyet pushe ut, så er det normalt sett 10 minutter siden boarding var ferdig.

 

Et par minutter ekstra for å få de sent ankomne på plass, og man ville hatt en 15 minutters delay på en flight som tar 50 minutter...

Da ville SAS istedet hatt f.eks 100 misfornøyde passasjerer istedet for 2...

 

Så enkel er mattematikken igrunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulel gå fint sa dei der. Dei skulel gi beskjed om at flyet måtte haldast igjen nokre minutt så de rakk det. Dei kom til Gardermoen, sprang som ein gjeng halvgalne idiotar og sjekka inn og sprang til gate. Det dei då såg, var at flyet fekk pushback.

Det at folkene i München sa noe annet enn folkene på Gardermoen tyder jo på at det ikke finnes helt klare retningslinjer i SAS for om fly skal holdes tilbake og at avgjørelsen dermed influeres av dagshumøret til kapteinen og de ansvarlige på flyplassen.

 

Jeg reagerer også på at folkene ikke var sjekket inn da de kom til Gardermoen. Man holder ikke tilbake en flight for noen som ikke er sjekket inn.

 

Jeg synes også at det er usaklig av Steinar å blande inn nedleggelsen av teknisk avdeling i denne saken. Det kunne riktignok sammen med sjefsbonusene danne grunnlag for en mer generell SAS-kritikk (som vel er på sin plass) men jeg synes ikke det virker relevant i denne konkrete saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativft sikker på at de passasjerene i det flyet som hadde blitt holdt igjen ville ha hadd forståelse får det om de har hatt et snev av medmeneskelighet!

 

Steinar Grindstein

 

 

Vel.. Det sier litt om hvor lite du vet...

 

"Hvorfor skal vi vente?"

"Det er ikke vårt problem!"

 

Har selv opplevd at man har holdt igjen min connection pga. sen ankomst, og det var hverken medmennesklighet eller forståelse å lese i ansiktene til folk der man tuslet nedover midtgangen... ...og vi var 20-30 stk. da, så da blir det en del folk å booke om om man ikke rekker flyet... Derfor ble det nok holdt igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall irriterende når du sitter å venter i flyet i en halv time på en eneste dame som enda ikke har kommet. Og når folkene på Gardermoen endelig finner henne sitter hun i baren og drikker og er for full for å bli med flyet. Da må de begynne å ta ut bagasje for å finne det som tilhører henne før flyet kan begynne bevege seg.

Når man er en av passasjerene så tenker man ikke mye "stakkars dame som ikke får være med", man tenker heller "det er ikke vårt problem, det er hennes feil at hun ikke kan passe på å møte opp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind! hvorfor er det ikke relevant? Uansett hvordan man snur å vender på det så er det et resultatt av efektiviseringa SAS er igjenom for å bedre lønnsomheten. Et fly som står på bakken tjener man ikke penger på! Så enkelt er det.

 

Så lite æ veit! Klart at det er SAS sitt problem når ikke de får med sine egene pasasjerer ifra et av sine egene fly som er forsinket.

 

Da dette omtalte flyet kom ifra utlandet må det ha vert snakk om en forsinkelse som er mere en 15 min. Årsakken til forsinkelsen er ikke nevnt i denne tråden.

 

Steinar Grindstein ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind! hvorfor er det ikke relevant? Uansett hvordan man snur å vender på det så er det et resultatt av efektiviseringa SAS er igjenom for å bedre lønnsomheten. Et fly som står på bakken tjener man ikke penger på! Så enkelt er det.

Nei, det er faktisk ikke så enkelt. Man tjener ikke penger når et fly står på bakken fordi man ikke har klart å selge nok billetter. Et fullt fly som venter noen minutter på betalende passasjerer gir derimot like mye penger som om det ikke hadde vært forsinket. Og hvis passasjerer blir stående igjen når siste flyet for kvelden har gått må jo SAS også sørge for innkvartering hvis det hele var deres feil, og dermed taper de faktisk penger på affæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lite æ veit! Klart at det er SAS sitt problem når ikke de får med sine egene pasasjerer ifra et av sine egene fly som er forsinket.

 

...og det har jeg ikke sagt noe på.. Det ER SAS sitt problem ja, men om man skal forsinke enda et fly for å tilfredstille passasjerene som er forsinket i utgangspunktet, så er det ikke lenger bare SAS sitt problem, men også passasjerene som i utgangspunktet var i rute...

 

Da dette omtalte flyet kom ifra utlandet må det ha vert snakk om en forsinkelse som er mere en 15 min. Årsakken til forsinkelsen er ikke nevnt i denne tråden.

 

Steinar Grindstein ""

 

Det første flyet var nok forsinket mer enn 15 minutter ja, og som oftest er forsinkelsene av en slik art at den er uungåelig. Det er med andre ord ikke noe man kan gjøre med det.

 

...men prøv å forklare et fly fullt av passasjerer som står klar til å gå at "vi skal sitte her å vente i 15-20 minutter på et par passasjerer fra en forsinket maskin..."

 

Sånt gjør man sjelden..

Jo flinkere man er til å begrense unødvendige forsinkelser, jo bedre er man likt av passasjerene. DET er livets harde hverdag... Å forsinke en hel haug med fly som følge av at ett fly er forsinket er utrolig dårlig butikk...

 

...og flyselskapene er der for pengenes skyld, de leker ikke.. Det må da selv du innse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da klar over at de ikke leker butikk!! Skjønt man kan jo lure når det gjelder SAS enkelte ganger da ""

 

Kenneth! Hvor mye forsinket ville dette flyet blitt forsinka ifra Gardemoen om de hadde venta på de sjelene som kom ifra utlandet?

 

Jeg har selv vært i situasjoner der jeg må ha ventet på andre passasjerer som har kommet med fly som er forsinka. Jeg persjonlig har ingenting imot å vente kansje 10 min for at de som er sent ute skal komme seg med siste flyet til den destinasjonen. Riktignok kan noen mislike det! Men hva er viktigst? Prinsippet om ikke å vente i noen min en å la noe komme tolv timer senere heim?

 

Steinar Grindstein ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dette som skjedde far din er beklagelig, og det er SAS sin oppgave og ansvar å transportere passasjerene frem til bestemmelsestedet. Hvis ikke de klarer dette så er de forpliktet til å komme med en kompensasjon i en eller annen form for tort og svie.

 

Men jeg kan fortelle om en episode med SAS jeg hadde med en flight fra Linate til København i 1999. Jeg jobba i et prosjekt som det var en del reising med og denne aktuelle hendelsen begynte med at jeg mistet passet på flyplassen i Milano (Linate) på vei ned til Vibo Laterme. Vel fremme på flyplassen i Vibo oppdaget jeg at passet var borte og ba representanten fra Nuovo Pignone om han kunne ta kontakt med Caribineri på Linate flyplassen for å sjekke om de var i besittelse av det. Tilbakemeldingen jeg fikk var at det hadde de, så det var da bare for meg å kontakte dem på hjemveien.

Jeg fløy AlItalia tur/retur Milano-Vibo, og SAS Milano-København.

Da AlItalia flyet landet på hjemveien hadde jeg kun 15 minutter på meg til connecting flight Milano-København med SAS og for å gjøre en lang historie kort så venta SAS flyet på meg i 10 minutt slik at jeg kom meg hjem ihvertfall den dagen.

 

Kan til slutt nevne at de i reisefølget ga beskjed ved SAS gaten at det ville komme en pesende nordmann om ikke så lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har selv sett på Flesland at noen oljearbeidere kom løpende til gate'n hbvor ett SAS-fly til Oslo stod, noen sekunder etter den var "lukket", som ghadde avtalt med SAS at flyet skulle holdes igjen (siste fly). Vel, det ble ett par stygge ord, osv.... Men, detrare var at flyet stod ved gate i MINST 10 minutter mens de kranglet!! Kunne de ikke bare få kommet med da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...sprang som ein gjeng halvgalne idiotar og sjekka inn og sprang til gate.

 

DER var problemet, de sprang bare sånn halveis. Hade de løpt som noen helgale idioter, så hade de nok kommet med flyet ""

 

Fra spøk til revolver, revolver til hagle, hagle til bazooka.

Jeg har hørt et par slike "insidenter" før, hvor bedrifter ikke kommet fram i møte og mistet kontrakter.

 

Det jeg tenker da er:

Når man har en kontrakt på gang, verdt mange mill i dette tillfelle, hvorfor skal man på liv å død absolutt:

 

1: ...pusle sammen flighten så man må LØPE på flyplassen for å rekke connecting flight ? Flyet var jo faktisk "bare" en time forsinket, så hade man booket connecting flight med litt bedre margin så hade det gått fint.

 

2: ...i det hele tatt reise ned samme dagen ? (ok, det var sent dagen før men, u got my point)

Dra ned en dag før å bo på hotell i den byen hvor kontrakten skal skrives på.

 

""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en gang på det gylne nittitallet da det var en gjeng buekorpsgutter fra Bergen som skulle på USA-tur. Av en eller annen grunn var det trøbbel med flyet fra til København og de ble stående på Flesland. Problemet løste seg da New York-flyet mellomlandet på Flesland for å plukke dem plukke dem opp.

 

Lurer på om dette hadde skjedd i dagens SAS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til revolver, revolver til hagle, hagle til bazooka.

Jeg har hørt et par slike "insidenter" før, hvor bedrifter ikke kommet fram i møte og mistet kontrakter.

 

Det jeg tenker da er:

Når man har en kontrakt på gang, verdt mange mill i dette tillfelle, hvorfor skal man på liv å død absolutt:

 

1: ...pusle sammen flighten så man må LØPE på flyplassen for å rekke connecting flight ? Flyet var jo faktisk "bare" en time forsinket, så hade man booket connecting flight med litt bedre margin så hade det gått fint.

 

2: ...i det hele tatt reise ned samme dagen ? (ok, det var sent dagen før men, u got my point)

Dra ned en dag før å bo på hotell i den byen hvor kontrakten skal skrives på.

 

""""

 

 

Det er ikke alltid praktiask gjennomførbart i jobbsammenheng å dra ned tidligere og ha "god" tid... Holder man på med en jobb der man skal dra i land store kontrakter samt tjene mest mulig penger på det så har man alltid dårlig tid og det blir mye stress. Da kan man ikke dra ned en dag tidligere og ligge på hotellet og sløve.. Det koster å bo på hotell også.. ""

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kontrakten skulle faktisk skrivast under her heime i norge.

Det var SAS som ordna heile reisa med bilettar og det heile. Min far sa berre: Dei og dei personane skal reise då og då. Skaff oss bilettar. Og det ghjorde dei... men dei ordna ikkje med at dei kom med flighten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, detrare var at flyet stod ved gate i MINST 10 minutter mens de kranglet!! Kunne de ikke bare få kommet med da??

 

Finnes faktisk ikke rart i det hele tatt... Boarding stanses ti minutter før block-off, og da må de planlagte vektene oppdateres med de aktuelle tallene, loadsheet sendes til cockpit, cockpit må sjekke tallene, legge de aktuelle tallene inn i flyets datamaskin for beregning av avgangshastigheter, osv..

 

Samtidig så klargjøres flyet for avgang utvendig. Luker og paneler lukkes og sjekkes, External Power kobles ifra, Chocks fjernes fra hjulene, og cockpit går igjennom sine sjekklister, ogber om tillatelse til start og push.

 

Alt dette skjer iløpet av de ti siste minuttene før avgang, og forsinkelser som følge av sene passasjerer, sent innsjekket bagasje, bagasje som avleveres ved gaten, osv. har gode muligheter for å forsinke et fly. ...og om man i tillegg opererer med CTOT så kan forsinkelsene plutselig gå fra minutter til timer...

 

Kommer man for sent til gate, så får man bare akseptere et nei for et nei. At flyet ennå står der er faktisk helt uvesentlig så lange gate'en er stengt. Da tar man ikke lenger imot passasjerer, uansett..

...og man kommer iallefall ingen vei ved å begynne å krangle..

 

Mengden hjelp og service man får i en slik situasjon er omvendt proposjonal med mengden kjeft man bruker... Ha det i bakhodet... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...