Gå til innhold

gmax-nøtter og Bergen Scenery


Thomas Sørensen

Anbefalte innlegg

Har begynt å få litt dreisen på gmax etter hvert. Har laget Ulriksmasten, Fjell Radar (Epcotkule) på Sotra og Brann stadion. På sistnevnte har jeg jobbet hardt med texturer (tribuner, reklameskilter, resultattavle med mer).

 

Jeg har lagt alle bgl-filene i ...\\addon scenery\\Bergen\\scenery og alle bmp-filene som bgl-ene er avhengig (external dependecies) av i ...\\addon scenery\\Bergen\\texture

 

Med texurene der jeg har lappet rett på, som med asfalt, sement osv blir det greit i FS9, men der jeg har "mappet" (altså hentet utsnitt av en rekke biter i samme bmp-filer) vises ingenting i FS9.

 

Noen som vet?? Vær så snill, har jobbet lenge med texturene.

 

Videre lurer jeg på om det er noen som har/vet om bra Scenery for Bergen (utenom Flesland). Så noen bilder som Andrew Thomsen hadde lagt ut i forumet her tidligere i år, men skjønte det var til FlyII.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 3DSMax (storebror til GMax), bruker jeg UUW mapperen til å plassere texturene. Jeg detacher flaten som skal mappes, plasserer texturen med enten "planar" eller "box" mapping.

 

Når alle flatene er mappet attacher jeg flatene igjen...og sveiser alle vertices før jeg eksporterer modellen. Slik får jeg kun en multitextur for hele modellen...og en modell uten for mange/unødige vertices.

 

Til FS9 har jeg hittil (med GMax) bare eksportert en enkel testmodell med kun en textur...og kan foreløpig ikke svare på dette med multitextur ""

 

ByTheWay: Skulle gjerne eksportert noen av Fly II modellene mine til FS9...er dette mulig å gjøre fra 3DSMax...eller må modellene importeres til GMax? Jeg kommer ikke til å lage dem på nytt i GMax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ByTheWay: Skulle gjerne eksportert noen av Fly II modellene mine til FS9...er dette mulig å gjøre fra 3DSMax...eller må modellene importeres til GMax? Jeg kommer ikke til å lage dem på nytt i GMax.

 

Er det du som har laget de som det var bilde av?? De var dritfin. "" Håper du kan få de over på FS9-format. Skjønner også at du ikke vil gjøre jobben om igjen. FlyII er helt ukjent for meg, så jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt. Jeg er i oppstartfasen på min "modellerer-karriere".

 

Har du andre tips til fett scenery rundt Bergen? Finnes det en måte å definere hvor autogen-bygninger med mer skal settes opp og ikke settes opp? Det er jo litt teit med Ulriksmasten innimellom en haug med høyblokker!! Finnes det enkle verktøy som kan endre topografien? Noen som vet?

 

Mens jeg er i siget? Er det noen som vet hvordan en får lykter til å lyse i mørket på objekter en lager i gmax, for eksempel lysende røde lys på toppen av master mm?? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for positiv kritikk Thomas...og jeg ønsker deg lykke til videre.

 

Det ser ut til at vi er like langt...jeg vet like lite som deg ang. autogen bygninger, hvordan fjerne dem...og hvordan f.eks fjerne "Varoddbrua" ved Kristiansand...holder på med min egen GMax modell som snart skal inn der. Må vel en søketur på nettet og finne meg noen torturials ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrew: bruk file, import og velg 3ds fila som du skal ha inn - så lagrer du den i gmax som gmax fil.

 

Thomas: texturer i gmax versjon 1.2 se svaret her: http://www.flightsim.no/forum/showflat.php?Cat=&Number=209495&page=3&view=collapsed&sb=5&o=7&fpart=1

 

dette er bare en metode, den første beskriver ett eksempel hvor alle texturene til ett objekt ligger i en og samme texturefil, den andre beskriver ett eksempel på multitexture, altså flere forskjellige texturefiler som skal brukes på ett objekt. Lag deg en kube eller lignende i gmax - følg oppskrifta slavisk mht texturering - så plutselig sitter det.... ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene begge to. Jeg har nå fått det greit til "". Nå gjelder det bare å øve, øve, øve. Skal se om jeg publiserer noen at objektene når jeg har finpusset litt mer på dem.

 

Det er merkelig hvordan det bare er bmp'er på 256x256, 512x512 eller 1024x1024 som fungerer som texturer, selv om det fungerer greit med andre formater i gmax, så virker det som om det ikke lar seg overføre til FS9.

 

Håper du, Andrew, får til å overføre ditt til FS9, hadde vært artig å sett nærmere på det!!

 

Torgeir, takk for steg-for-steg instruksjonen, den har jeg ikke prøvd, men har funnet noenlunde ut av det på egen hånd. Viste seg å stemme bra med det du pekte til.

 

Noen som har flere tips, eller svar på andre ubesvarte spørsmål lenger oppe, så skriv inn!! Spesielt dette med lysende lykter/lamper er interessant. Dumt å lage broer uten lykter på tårnene... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas...jeg har drevet med Max i 2 år. Føler meg på hjemmebane når det gjelder selve Max...så kom gjerne med flere spørsmål Max-spesifikt ""

 

Brua du ser på bildet er fra FS9! Det er min gamle Askøybro som jeg bare slengte inn der for å ha noe som lignet. Varoddbrua tar litt lengre tid...gittere og slikt er noe dritt...men lar seg fint konstruere likevel...gitterne er papirtynne, ingen mesh her, det er bortkastet, fordi da får man det dobbelte antall vertices av det man egentlig trenger til formålet "" Tror faktisk jeg gir pokker i 3D gittere og lager det heller som en textur.

 

Når det gjelder sizen på texturene så stemmer det at du kan bruke hva som helst size i Max. Men til både Fly II og FS er det lik flate x lik flate som gjelder...med standardverdier 64, 256, 512, 1024, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager teksturer selv, vises de bare i FS når jeg lagrer i 256-farger i paint. Lager dem først i jpg i Photodraw, åpner jpegen i Paint og lagrer som bmp til slutt. Er paint ok, eller finnes det andre prgrm som lagrer i f eks 65000 farger eller millioner av farger?

 

Har du Sotrabroen til FS9? Gidder ikke lage den hvis du om et par dager sier at du har den og at jeg kan ...eh.. få den. Hadde tenkt å begynne på den nå. Brann Stadion ble ok ok, som et første prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paint er svært begrenset...jeg ville glemt den. Bruk Paintshop Pro eller helst Photoshop...den synes jeg er svært bra...spesielt når det gjelder tga bilder og Alphakanaler.

 

"Sotrabroen" du ser i Bergenssceneryet mitt er egentlig en lett modifisert Varoddbro...begge er de fra samme tidsperiode og begge har gitterkonstruksjon under veibanen. Men Sotrabroen har lavere tårn, og annerledes tverrbuer.

 

Jeg har ennå ikke importert Sotrabroen, så la oss snakke videre om dette til neste år ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har flere tips, eller svar på andre ubesvarte spørsmål lenger oppe, så skriv inn!! Spesielt dette med lysende lykter/lamper er interessant. Dumt å lage broer uten lykter på tårnene... ""

 

Anyone: Skulle gjerne visst dette her. I tillegg hvordan en skal få andre teksturer (f eks med lys på) til å komme på i den mørke delen av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sizen på texturene så stemmer det at du kan bruke hva som helst size i Max. Men til både Fly II og FS er det lik flate x lik flate som gjelder...med standardverdier 64, 256, 512, 1024, osv.

I FS treng ikkje texturane å vere like høge som breide.

Dei må gå opp i 8 (8, 2*8=16, 4*8=32, 8*8=64, 16*8=128, 32*8=256, 64*8=512 osb).

256*1024 kan også brukast for lange, lave bygningar, eller 1024*256 for høge tynne bygningar.

 

Anyone: Skulle gjerne visst dette her. I tillegg hvordan en skal få andre teksturer (f eks med lys på) til å komme på i den mørke delen av døgnet.

Belysning i Gmax kan gjerast på forskjellige måtar etter som kva ein er ute etter å oppnå.

For å få lys på Gmax objekt må ein bruke lystexturar.

For å få "lyspærer" må ein bruke forskjellige materialnamn.

Dette er litt for omfattande til å gå inn på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt for omfattande til å gå inn på her.

 

"" Ok, takk for svaret ditt, det var greit og jeg skjønner at det kan bli mye å gå gjennom, men vet du et sted dette er forklart? Har funnet mye, men det er en jungel der ute, og det meste er til andre versjoner av gmax (jeg bruker 1.2), eller det er ikke tatt hensyn til at greiene skal over i FS9 og fungere der. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt ein jungel av program/tutorials, men det kan vere litt enklare om du har eit litt meir konkret problem ""

Det fins ein del meget gode engelske forum som eg har brukt med stort hell.

 

Elles er det vel prøve/feile metoden dei fleste brukar når det gjeld sceneryproduksjon """"

Når Microsoft kjem med nye SDKar kan det hende at nokre av hemmeligheitene blir avslørt (vente i spenning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...