Gå til innhold

17.mai 1952


john lysebraate

Anbefalte innlegg

Satt jeg tidlig om morgenen på bussen fra Sinsen til Fornebu.Uttaksflyvningen ved flyskolen var over og flykullet skulle ha vært i USA, men Koreakrigen gjorde at Amerikanerne trengte all plass på flyskolene selv.Vi skulle først reise over på høsten.

I mellomtiden hadde jeg tatt job på bensinstasjon og brukte det jeg tjente på å leie fly på Fornebu.På Luftfartsverket hadde jeg fått elevbevis og etter en tur med NAK instruktør fikk jeg leie en PT-26, samme type som vi hadde fløyet på skolen.

Min instruktør på flyskolen likte ikke å fly aerobatics så jeg hadde aldri gjort en loop, noe alle de andre hadde gjort.Dagen før,altså 16.mai,hadde jeg snakket med en av de andre på kullet og forhørt meg om nødvendig speed osv. for å gjøre en loop.Etter det dro jeg avgårde for å forsøke, men mistet motet å ga meg før flyet kom i rygg stilling.Vel tilbake sa jeg at jeg hadde loopet.

Dette plaget meg såpass at tidlig om morgenen dro jeg til Fornebu igjen.Satte kurs mot Ski og med tilstrekkelig høyde og mer enn nok fart ble loopen gjennomført.

Tilbake på Fornebu ble det oppdaget at et av sidevinduene i bakre cockpit var borte.Jeg ante ikke hvordan det hadde gått til, men antar at jeg hadde holdt nok fart til å fullføre en loop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...