Gå til innhold

Syk vind! Feil i metar?


Andreas F. Tollefsen

Anbefalte innlegg

Jeg fløy akkurat en tur fra EKBI til ENGM i en Fokker 100. (Callsign SWR697)

Kom inn på TOR3E og ACARS rapporterte 8 fra 350.

Gusting til 20.

Jeg lå i 4000 fot over SONER og vinden varierte fra 50 til 99 kts. Tenkte at det var noe rart og fortsatte til jeg var Established på 01R. 120 knots var autothrottle hastigheten min og jeg kom meg inn i beamen til glideslopen.

Vinden var fortsatt variabel 50 til 99.

Dette måtte jo testes tenkte jeg og fortsatte ned glideslopen.

Mine gode medhjelper ropte ut høydene mens jeg fortsatte.

På Final var vinden 50 og jeg tenkte at dette går bra.

Før driten drar til med 99 kts og flyet ble løfta i været. Pitca ned og lå på CH yoken mens flyet bare ble løfta opp.

Ingen sjangs.

Nesa gikk opp og opp.

Alt av autopilot og A/T var disengaged. Så selvfølgelig sluttet det å blåse 99 kts og den gikk ned til 50 igjen. Da var GS min 67kts og jeg deisa ned. (CRASH)

 

Bak meg lå Coast Air 161. Siste wind report jeg fikk av han hadde han samme vind i 4000 fot. Vet ikke hvordan det gikk for han men regner med han hadde samme problemene. Hvis ikke er du en gooood pilot ""

Ble en smule forbanna og ga simmen noen visdomsord. Da krasja hele skiten fordi den resatte flighten.

Hehe. Så alt i alt en herlig tur. ""

 

Hva kommer det av at det blåste så hardt. Var det en feil i metaren som gjorde at FS omdannet dette til 50-99 kts?

 

Takk for følget inn VBX161. Håper du hadde en bedre landing enn meg ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også vært borti, men det var ikke noe multiplayer eller vatsim eller no. Flydde BGO-OSL PMDG B737 med fs2004 real weather og på descent til OSL begynte flynasen å vimse fra side til side og opp og ned, akkurat som å fly mikrofly i kuling (gusting). Det som skjedde da var at vinden skifta mellom motvind og medvind i de forskjellige høydene, dette gav seg heldigvis når jeg kom på final og flyet ble satt trygt på asfalten. Jeg syns det var bra gjort at flyet ikke ble knust i fillebiter på descenten ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy akkurat en tur fra EKBI til ENGM i en Fokker 100. (Callsign SWR697)

Kom inn på TOR3E og ACARS rapporterte 8 fra 350.

Gusting til 20.

Jeg lå i 4000 fot over SONER og vinden varierte fra 50 til 99 kts. Tenkte at det var noe rart og fortsatte til jeg var Established på 01R. 120 knots var autothrottle hastigheten min og jeg kom meg inn i beamen til glideslopen.

Vinden var fortsatt variabel 50 til 99.

Dette måtte jo testes tenkte jeg og fortsatte ned glideslopen.

Mine gode medhjelper ropte ut høydene mens jeg fortsatte.

På Final var vinden 50 og jeg tenkte at dette går bra.

Før driten drar til med 99 kts og flyet ble løfta i været. Pitca ned og lå på CH yoken mens flyet bare ble løfta opp.

Ingen sjangs.

Nesa gikk opp og opp.

Alt av autopilot og A/T var disengaged. Så selvfølgelig sluttet det å blåse 99 kts og den gikk ned til 50 igjen. Da var GS min 67kts og jeg deisa ned. (CRASH)

 

Bak meg lå Coast Air 161. Siste wind report jeg fikk av han hadde han samme vind i 4000 fot. Vet ikke hvordan det gikk for han men regner med han hadde samme problemene. Hvis ikke er du en gooood pilot ""

Ble en smule forbanna og ga simmen noen visdomsord. Da krasja hele skiten fordi den resatte flighten.

Hehe. Så alt i alt en herlig tur. ""

 

Hva kommer det av at det blåste så hardt. Var det en feil i metaren som gjorde at FS omdannet dette til 50-99 kts?

 

Takk for følget inn VBX161. Håper du hadde en bedre landing enn meg ""

 

He-he!! Du snakker om " A stormy evning on ENGM"! ""Har aldri opplevd maken til vind på Gardermoen.Leste av ACARS med gjevne mellomrom som jeg pleier under en tur.ENGM:350/8...350/8 hele turen fra Værnes. Fikk beskjed fra SWR697 at han meldte om sterk ground vind på bakken..Hmm? "" Best å sette auto-brake på 3 slik at jeg fikk stoppet 757'en så raskt så mulig..Vel, est on loc rwy 01R.Vinden varierte noe vanvittig som Andreas sier,økte approach speed fra 140 til 150.

Jeg landet sånn høvelig bra..(ikke den beste)

 

Er det noen her som har noen anelse hva dette kan skyldes?

ACARS stemte overhode ikke med virkeligheten.. ""

 

Takk for følget inn SWR897 "" Var var vel kansje litt heldigere enn du.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...