Gå til innhold

Kortbane flyplassene/klarering


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

<zitat>Jeg mener å huske at AFIS kun gir "runway clear", opplyser om vær og slikt, mens take-off-klareringen blir gitt av kontrollsentralen (center) i området.</zitat>

 

 

Iflg. det jeg husker av pappas leksjoner rapporterer AFIS om trafikk, runway clear (flyene avtaler selv hvem som skal lande først etc.) væroppdateringer, og gir klareringer.

AFIS kan ikke gi takeoffklarering, kun runway free. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at AFIS kun gir "runway clear", opplyser om vær og slikt, mens take-off-klareringen blir gitt av kontrollsentralen (center) i området.

 

Men korriger meg for all del hvis jeg tar feil ""

 

Håkon

 

Sist eg fauk frå Sørstokken Stord, så sa fykjaren fylgjande:

Lima November-Romeo Alpha Foxtrot taxiing to three zerofor takeoff for VFR over Bømlo.

 

Fekk då som svar: Lima Alpha Foxtrot runway free, cleared for takeoff å ha ein skikkelig flott tur Karl... ""

 

Så tok me då av og Karl svinga flyet inn på vestleg kurs like etter takeoff

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AFIS har ikke lov til å si "cleared take off, touch and go, to land" etc. De skal bruke fraseologien "runway free", hvilket stort sett betyr at de ikke har noen kjent trafikk på rullebanen.

 

Når det gjelder ruteklareringer, ("Widerøes 123 is cleared to ENxx via xxxxxxx departure, flight plan route, squawk xxxx") formidles disse fra enheten som eier det kontrollerte luftrommet som ligger over AFIS-plassen/luftrommet som flyet senere kommer til å entre, via AFIS-betjenten og til flygeren. F.eks.: "Widerøes 123 is cleared by Stavanger Control to ENxx ..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammerfest skal om kun kort tid få innflygingskontroll/TMA tjeneste fra Bodø ATCC, i tillegg til at Kirkenes TMA skal utvides slik at flere plasser får kontrollert luftrom helt ned til TIZ øvre grense.

AFIS er en uting, og ikke annerkjent av ICAO. Eurocontrol sitt standpunkt er at alle flyplasser med passasjertrafikk IFR skal være kontrollert med minimum klasse E luftrom.

Selv om kollegene innen AFIS gjør en god jobb, er tjenesten en uting, da det flere eksempler på at piloter har trodd de har hatt større beskyttelse enn de faktisk har. Dette har ført til stygge episoder. Mange europeiske forsikringsselskaper utenom norden vil IKKE forsikre flyselskaper som flyr på slike plasser, det er rett og slett for stor risiko.

Jeg kan trygt si at det er 100% flaks at vi ikke har hatt flere stygge mid airs på kortbanenettet.

Bare så synd at det ikke er stemning for å gjøre sikkerheten bedre i disse dager. Hammerfest, Brønnøysund og Molde er flyplasser som alle MÅ bli kontrollert, om vi skal aspirere til holde nogenlunde samme nivå som resten av europa. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg ta et eksempel ifra en Kjevik tur jeg hadde med 310'n IFR ifra Notodden til Kjevik for en tid tilbake.

 

Jeg har selvfølgelig sendt flygeplan på forhånd, og vært oppe i tårnet og snakket med dem, fått notam osv og gitt dem litt mere utfyllende opplysninger om flygingen enn det som står på flygeplanen (hvordan jeg vil utføre utflygingen,l om jeg trenger lang rullebane osv). Et paradoks er vel sannsynligvis at jeg denne gangen fikk lang rullebanen for siste gang noensinne på Notodden, men det er en annen sak.

 

Min første oppkalling til tårnet blir:

 

"Notodden information, Lima November November Papa Xray, god morgen".

 

Svaret blir "Lima Papa Xray god morgen" og det kommer værinformasjon på dette tidspunkt, det eneste jeg trenger å lese tilbake her er QNH. Etter dette kommer beskjed om at "short runway free for taxi" eller "call when ready for taxi".

 

Når jeg er klar sier jeg "lima papa xray entering runway", vanligvis får jeg til svar "long runway free for taxi".

 

Omtrent på dette tidspunktet løfter AFIS'en på telefonrøret som automatisk kobler opp en direktelinje til Oslo ctr. AFIS'en får nå min rute og utflygingsklarering. Når denne er i boks sier han til meg "call when ready to copy clearence". Når jeg er klar sier jeg "ready to copy clearence" og den var noe sånt som:

 

"lima papa xray you are cleared by oslo controll to destination kjevik FL080 direct Birkeland, bravo november, squawk 0435" (jeg husker ikke squawk koden i farta).

 

Når jeg er klar for avgang sier jeg "lima papa xray ready for take off".

 

AFIS'en svarer: Lima papa xray winds xxx/xx, long runway free

 

En stund etter avgang sier AFIS'en: Lima papa xray, contact farris on 134.05, ha en god tur!

 

Omtrent slik forløper kommunikasjonen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"lima papa xray ready for take off".

 

Slik skal det være ja! Bare én liten ting, mest for å spikke fliser... Jeg mener at frasen/ordene "take-off" kun skal brukes i sammenheng med at man får en klarering for take-off, eller at man leser tilbake en slik klarering. Når man skal fortelle at man er klar for avgang bør ordet "departure" brukes, i henhold til BSL G. Feks: "Ready for departure, L-PX". Dette litt for å "helliggjøre" ordene "take-off" og forminske sjangsen for at feks et annet fly oppfatter de ordene og kanskje får det for seg at det var en avgangsklarering ment for han. Det viser seg ofte at det lett lar seg gjøre å høre meget feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet det at ATCC ikke har god nok radardekning ned til "TMA-nivå" på de enkelte småplassene, eller har de rett og slett for mye å gjøre til å ta seg av detaljstyring?

 

Egentlig ikke, Luftfartstilsynet bestemmer heretter hva slags tjeneste man skal ha i hvilket luftrom. Mer kontrollert luftrom fører før eller senere til større bemanningsbehov, og det koster penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...