Aleksander Berge Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Hei! Noen av dere som har litt info når det gjelder klarering fra kortbaneflyplassene. Da tenker jeg på clearance, take-off, landing. Skjer dette i tårnet på flyplassen, eller er det bare AFIS på flyplassen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Chr. Hansen Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 klarering skjer vel fra AFIS-mannen (evt kvinnen) som sitter i tårnet på den aktuelle flyplass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Berge Skrevet 29. november 2003 Forfatter Del Skrevet 29. november 2003 Hadde av en eller annet grunn fått for meg annenveis..... hehe, sjønner ikke hvorfor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Chr. Hansen Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Men trur at dem ringer en flygeleder først da men det veit jeg ikke... men du spør om det er tårnet eller AFIS'n på flyplassen som gir klareringen. og siden et tår ikke kan snakke (??) så blir jo det AFIS'n Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Jeg mener å huske at AFIS kun gir "runway free", opplyser om vær og slikt, mens take-off-klareringen blir gitt av kontrollsentralen (center) i området. Men korriger meg for all del hvis jeg tar feil Håkon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 <zitat>Jeg mener å huske at AFIS kun gir "runway clear", opplyser om vær og slikt, mens take-off-klareringen blir gitt av kontrollsentralen (center) i området.</zitat> Iflg. det jeg husker av pappas leksjoner rapporterer AFIS om trafikk, runway clear (flyene avtaler selv hvem som skal lande først etc.) væroppdateringer, og gir klareringer. AFIS kan ikke gi takeoffklarering, kun runway free. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Jeg mener å huske ifra de turene jeg har i cocpitt hos Widerøe at tårnet gir all nøvendig klarering til flyet det gjelder. Center har flyplannene liggende hos seg, så de har på den måten oversikt over når det kommer fly ifra kortbaneflyplassene. Steinar Grindstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Vel.. Nå tror jeg Asbjørn AFIS'n må trå til å oppklare dette Men jeg er helt sikker på at AFIS ikke kan formulere klareringer selv som innebefatter noe som er i, skal i eller kommer fra lufta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Jeg mener å huske at AFIS kun gir "runway clear", opplyser om vær og slikt, mens take-off-klareringen blir gitt av kontrollsentralen (center) i området. Men korriger meg for all del hvis jeg tar feil Håkon Sist eg fauk frå Sørstokken Stord, så sa fykjaren fylgjande: Lima November-Romeo Alpha Foxtrot taxiing to three zerofor takeoff for VFR over Bømlo. Fekk då som svar: Lima Alpha Foxtrot runway free, cleared for takeoff å ha ein skikkelig flott tur Karl... Så tok me då av og Karl svinga flyet inn på vestleg kurs like etter takeoff Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 AFIS har ikke lov til å si "cleared take off, touch and go, to land" etc. De skal bruke fraseologien "runway free", hvilket stort sett betyr at de ikke har noen kjent trafikk på rullebanen. Når det gjelder ruteklareringer, ("Widerøes 123 is cleared to ENxx via xxxxxxx departure, flight plan route, squawk xxxx") formidles disse fra enheten som eier det kontrollerte luftrommet som ligger over AFIS-plassen/luftrommet som flyet senere kommer til å entre, via AFIS-betjenten og til flygeren. F.eks.: "Widerøes 123 is cleared by Stavanger Control to ENxx ..." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Berge Skrevet 29. november 2003 Forfatter Del Skrevet 29. november 2003 Takker for svar... men hvorfor er det slik? Er ikke AFIS-folka utdannet ordentlige flygeledere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Nei, de er ikke flygeledere. De har et 2-3 mnds (?) kurs, pluss lokal opplæring. De yter flygeinformasjonstjeneste, mens flygeledere i tillegg yter flygekontrolltjeneste. Hvorfor det er slik? De er noe billigere i drift enn flygeledere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 .. og derfor er det paradoksalt at lufttrafikktjenesten i form av en AFIS-figur på noen flyplasser har mye mer å gjøre enn en mye bedre lønnet flygeleder på en av landets roligere stamflyplasser. Hammerfest kontra Banak kanskje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Hammerfest skal om kun kort tid få innflygingskontroll/TMA tjeneste fra Bodø ATCC, i tillegg til at Kirkenes TMA skal utvides slik at flere plasser får kontrollert luftrom helt ned til TIZ øvre grense. AFIS er en uting, og ikke annerkjent av ICAO. Eurocontrol sitt standpunkt er at alle flyplasser med passasjertrafikk IFR skal være kontrollert med minimum klasse E luftrom. Selv om kollegene innen AFIS gjør en god jobb, er tjenesten en uting, da det flere eksempler på at piloter har trodd de har hatt større beskyttelse enn de faktisk har. Dette har ført til stygge episoder. Mange europeiske forsikringsselskaper utenom norden vil IKKE forsikre flyselskaper som flyr på slike plasser, det er rett og slett for stor risiko. Jeg kan trygt si at det er 100% flaks at vi ikke har hatt flere stygge mid airs på kortbanenettet. Bare så synd at det ikke er stemning for å gjøre sikkerheten bedre i disse dager. Hammerfest, Brønnøysund og Molde er flyplasser som alle MÅ bli kontrollert, om vi skal aspirere til holde nogenlunde samme nivå som resten av europa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Er problemet det at ATCC ikke har god nok radardekning ned til "TMA-nivå" på de enkelte småplassene, eller har de rett og slett for mye å gjøre til å ta seg av detaljstyring? Håkon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 La meg ta et eksempel ifra en Kjevik tur jeg hadde med 310'n IFR ifra Notodden til Kjevik for en tid tilbake. Jeg har selvfølgelig sendt flygeplan på forhånd, og vært oppe i tårnet og snakket med dem, fått notam osv og gitt dem litt mere utfyllende opplysninger om flygingen enn det som står på flygeplanen (hvordan jeg vil utføre utflygingen,l om jeg trenger lang rullebane osv). Et paradoks er vel sannsynligvis at jeg denne gangen fikk lang rullebanen for siste gang noensinne på Notodden, men det er en annen sak. Min første oppkalling til tårnet blir: "Notodden information, Lima November November Papa Xray, god morgen". Svaret blir "Lima Papa Xray god morgen" og det kommer værinformasjon på dette tidspunkt, det eneste jeg trenger å lese tilbake her er QNH. Etter dette kommer beskjed om at "short runway free for taxi" eller "call when ready for taxi". Når jeg er klar sier jeg "lima papa xray entering runway", vanligvis får jeg til svar "long runway free for taxi". Omtrent på dette tidspunktet løfter AFIS'en på telefonrøret som automatisk kobler opp en direktelinje til Oslo ctr. AFIS'en får nå min rute og utflygingsklarering. Når denne er i boks sier han til meg "call when ready to copy clearence". Når jeg er klar sier jeg "ready to copy clearence" og den var noe sånt som: "lima papa xray you are cleared by oslo controll to destination kjevik FL080 direct Birkeland, bravo november, squawk 0435" (jeg husker ikke squawk koden i farta). Når jeg er klar for avgang sier jeg "lima papa xray ready for take off". AFIS'en svarer: Lima papa xray winds xxx/xx, long runway free En stund etter avgang sier AFIS'en: Lima papa xray, contact farris on 134.05, ha en god tur! Omtrent slik forløper kommunikasjonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 "lima papa xray ready for take off". Slik skal det være ja! Bare én liten ting, mest for å spikke fliser... Jeg mener at frasen/ordene "take-off" kun skal brukes i sammenheng med at man får en klarering for take-off, eller at man leser tilbake en slik klarering. Når man skal fortelle at man er klar for avgang bør ordet "departure" brukes, i henhold til BSL G. Feks: "Ready for departure, L-PX". Dette litt for å "helliggjøre" ordene "take-off" og forminske sjangsen for at feks et annet fly oppfatter de ordene og kanskje får det for seg at det var en avgangsklarering ment for han. Det viser seg ofte at det lett lar seg gjøre å høre meget feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Er problemet det at ATCC ikke har god nok radardekning ned til "TMA-nivå" på de enkelte småplassene, eller har de rett og slett for mye å gjøre til å ta seg av detaljstyring? Egentlig ikke, Luftfartstilsynet bestemmer heretter hva slags tjeneste man skal ha i hvilket luftrom. Mer kontrollert luftrom fører før eller senere til større bemanningsbehov, og det koster penger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.