Gå til innhold

Svensk Super Puma styrtet.


Ole-Andre Lindanger

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg noen faglig bakgrunn for å utale meg i det hele tatt, kun personlig mening, men jeg er flittig leser av havarikommisjonens rapporter. Synes det er mange 'incidents' med puma. I tillegg har jeg vært innom endel andre lands kommisjoner og det er ganske mye puma 'stoff' for å si det slik. For ikke å provosere noen så sier jeg det igjen: Jeg har på ingen måte noen kompetanse til å vurdere om det er mange hendelser med puma i forhold til andre helikopter, kun en personlig mening.

 

Ulykken i skjærgården i Sverige er svært tragisk for de etterlatte. Mine tanker går til dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jag såg bara "totalt 30 helikopterolyckor"

Och det finns ju fler helikopter märken en Super Puma.

 

Men det er väl 2 med den här isåfall.

 

"11 augusti 2000. En militär räddningshelikopter av typen Superpuma kraschar rakt in i en bergvägg på fjället Kaskasapakte i Tarfalamassivet norr om Kebnekajse. Helikoptern exploderar och tre besättningsmän omkommer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olyckan i Tarfala hade nog inget med fabrikat eller modell att göra. Det var en räddningsaktion under svåra väderförhållanden.

Den här senaste olyckan däremot verkar underlig. Allt tycks ha gått väldigt fort. Inga anrop. Vittnen på räddningskryssaren som ingick i övningen såg plötsligt strålkastarsken från helikoptern, därefter dök den rätt ner i havet. Mycket sorglig händelse.

 

Åke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...