Gå til innhold

Hvordan gjøre en LLZ / DME innflyging ??!?


Tarjei Lundarvollen

Anbefalte innlegg

Det er det sikkert endel som lurer på, og jeg har foreløbig ikke skrevet noe eksakt om akuratt det. Men jeg skrev en liten "forklaring" om bruk av NDB i fly på www.scannernytt.net igår kveld. NDB har blitt svært "inn" blant medlemmene der, og det er faktisk folk som har klart å få kontakt med NDB fyr som er over 100 km borte. Ikke dårlig med tanke på at dem befinner seg på bakken.

 

I den forbindelse ble jeg spurt om jeg kunne skrive litt om bruk av NDB i fly, og denne teksten legger jeg også ut her for de interesserte. Husk at dette er skrevet for folk som ikke har særlig peiling på fly og med tanke på bruk av NDB. Får jeg lysten over meg kanskje jeg endrer den litt de nærmeste dagene og lager en "oppskrift" på hvordan fly en LLZ / DME approach.

 

Siden det er en maks bredde på 800x pixler på dette forumet så må jeg legge inn linker til bildene isteden. For de som vil lese innlegget på scannernytt.net finnes det her

 

----

 

Jeg vil ta for meg en innflyging etter instrumenter til Notodden lufthavn. I utgangspunktet er det enn innflyging som bruker localizer (en radiostråle som sendes ut og forteller oss om vi ligger riktig i horisontalplanet innover mot rullebanen) og DME (en radiosender som forteller oss distansen til senderen ved å måle tiden ifra flyet har sendt en spørrepuls og til denne mottaes igjen). Men også her bruker vi NDB aktivt. La oss først ta en titt på kartet vi bruker:

 

kart

 

Vi ser at HE på 324 kHz og NTD på 400 kHz er NDB'er som brukes under denne innflygingen. Vi ser også at mesteparten av flygingen er sentrert rundt HE fyret.

La oss forestille oss at vi kommer ifra Sandefjord lufthavn Torp og skal fly inn til Notodden flyplass. Det normale vil da være at vi flyr direkte til HE på 324 kHz. Dette fyret settes inn både på ADF'en vår (som er mottakeren for NDB, kontrollpanelet til ADF'en ser dere helt nederst på bildet under, den boksen pila peker mot) og vi setter også inn fyret på GPS'n for dermed å ha avstand og tid til fyret, samt direkte kurs for å slippe å prøve seg frem med kurskorreksjoner for vinden.

 

Jeg vil også forklare littegrann om instrumentet i flyet, se på bilder under:

 

Instrumenter

 

Det instrumentet som har rød ring rundt seg er instrumentet hvor vi ser i hvilken retning radiofyret vi har satt inn på ADF mottakeren befinner seg. På dette flyet er kompassrosen i bakgrunnen på instrumentet "slavet" opp mot flyets gyrokompass slik at retningen nesa på flyet peker alltid står rett opp på denne kompassrosen. Vi har det som kalles for en "RMI" eller "RadioMagneticIndicator". På endel småfly er kompassrosen fast slik at man enten har denne på rett Nord hele tiden og regner seg frem i hodet ved å se på gyrokompasset, eller justerer kompassrosen på instrumentet selv etter gyrokompasset når man skal bruke ADF'en. Når kompassrosen på dette instrumentet er satt til den retningen som flyets nese peker så vil nålen fortelle oss hvor i verden vi befinner oss i forhold til radiofyret. Halen på nålen vil ALLTID (så sant man har sterkt nok signal til at man har en stabil avlesning da selvfølgelig) indikere retningen IFRA fyret TIL flyet. La oss se på eksempelet på bildet. Halen på nåla sier ca 295 grader. Det betyr at vi skal være vest, nord / vest av HE fyret. Om vi ser på den øverste GPS'n i flyet ser dette ut til å stemme sånn noenlunde.

 

Men vi var på vei ifra Torp til Notodden. Vi har passert HE fyret og er på vei utover for å klaregjøre oss for innflygingen og komme riktig inn i localizer strålen. Om vi ser på kartet skal vi tracke ut på det som heter for QDR 312 ifra HE. Det betyr i klartekst at vi skal fly 312 grader ut ifra fyret. Ikke så vanskelig vil kanskje noen tro, det er jo bare å fly rett over fyret, og styre til man har 312 grader på kompasset utover det. Samtidig kan man sjekke ved å se at halen på nåla til ADF'en ligger på 312 grader.

Vel, så enkelt er det, i teorien men desverre ikke i praksis. For det første er denne typen navigasjon, med NDB, ganske unøyaktig. Det er fort noen grader fra eller til på de kursene vi ser på instrumentene. I tillegg har vi fenomenet som kalles for vind. Om vi har vind ifra siden vil flyet faktisk fly litt sidelengs, og den retningen nesa peker er ikke den retningen vi flyr over bakken. Derfor må vi legge nesa litt inn i vinden for å kompensere for avdriften. Der er GPS'n til stor hjelp, om vi legger opp en kurs på 312 grader etter GPS'n så flyr vi 312 grader over bakken. På bildet har jeg derfor ganske nøyaktig 312 grader ut ifra fyret, etter GPS'n. Men som vi ser stemmer ikke dette helt med ADF instrumentet mitt.

 

Vi flyr nå utover til vi er 14 NM (nautiske mil) ifra Notodden. Deretter svinger vi venstre inn i localizer strålen og begynner samtidig å gå ned i høyde. Jeg har desverre ikke noe bilde av hvorden det ser ut når vi er midt i localizer strålen. Men dette ser jeg på instrumentet under den kunstige horisonten (som er det instrumentet med blå himmel og brun jord). Dette instrumentet heter for en "HSI" (horisontal situation indicator). Når vi ligger midt i localizer strålen på vei innover så vil kompasset der ha snudd seg slik at den gule pila peker omtrent rett opp, noe som blir ca 113 grader. I tillegg vil senterstykket på nåla ha sentrert seg med resten av nåla, dette indikerer at vi ligger midt i localizerstrålen. Dersom senter på nåla beveger seg mot en av sidene betyr det at vi ikke lenger flyr helt i senter av strålen og må svinge litt for å hente den inn igjen. Dersom denne nåla går mer enn halvveis til en av sidene så er vi utenfor innflygingstraseen og må gå opp igjen og gjøre et nytt forsøk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...