Fredrik Hoel Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Leste om sånne miljøvernere som vil ha opp prisen på flyturer.. også tenkte jeg litt. Hva skjer om alle som flyr f.eks mellom Oslo og Trondheim skal kjøre hver sin bil istede? Blir vel mye mer forurensing av det? Noen som vet sånn ca. hvor mange biler som skal til for å forurense like mye som f.eks en 737? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Olafsen Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Hei. Er det noe nytt at miljøvernere vil ha opp prisen på fossilt brennstoff? For mere info om forurensing, ta en titt på denne siden. Mvh, Thomas. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Ifølge SAS sine hjemmesider bruker en 737NG 0.34 liter på milen per sete, dvs en god del mer enn en vanlig bil. Dessuten er flyene ofte halvfulle, men det er jo biler også for den saks skyld. Forøvrig er det vel tog eller buss som er alternativet på de aktuelle strekningene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Men så er det ikke på langt nær så langt mellom to steder når man flyr en tilærmet rett linje. Et godt eksempel er herfra til Notodden flyplass. Langs veien er det drøye 8 mil, og tar en god time å kjøre. I luftlinje er det 58 km, altså litt under to mil kortere, og tar ca 5 minutter å fly. La oss også regne bensinforbruk, selv om mengde bensin inn ikke akuratt helt henger ihop med mengde forurensning ut. Med bilen går det ca 10 liter bensin, delt på 82km (som er ca distanse) blir det 0.125 liter pr km i forbruk. La oss si at vi er 7 personer i bilen, det blir da 0.018 liter pr person pr km. Med flyet bruker jeg ca 7,5 liter drivstoff på 5 minutter (tar C310'n nå siden det er det jeg flyr for tiden), delt på 58 km blir det 0.129 liter pr km i forbruk. La oss si at vi er 6 personer i flyet, det blir da 0.021 liter pr person pr km. Altså ikke store forskjellen. MEN, nå er det ikke alle biler som er registrert for 7 personer, om vi tar utgangspunkt i en vanlig 5 seter så er tallene ganske like for flyet og bil. Kanskje ikke akuratt mest vitenskapelige måte å forklare ting på dette. Men det viser at det er mange faktorer med i en slik utregning. Og selvfølgelig er det ikke helt riktig å bruke småfly i denne sammenligningen siden ruter vanligvis blir fløyet med store jetmaskiner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Er det noe nytt at miljøvernere vil ha opp prisen på fossilt brennstoff? typisk sv-politikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Men så er det ikke på langt nær så langt mellom to steder når man flyr en tilærmet rett linje. Et godt eksempel er herfra til Notodden flyplass. Langs veien er det drøye 8 mil, og tar en god time å kjøre. I luftlinje er det 58 km, altså litt under to mil kortere, og tar ca 5 minutter å fly. La oss også regne bensinforbruk, selv om mengde bensin inn ikke akuratt helt henger ihop med mengde forurensning ut. Med bilen går det ca 10 liter bensin, delt på 82km (som er ca distanse) blir det 0.125 liter pr km i forbruk. La oss si at vi er 7 personer i bilen, det blir da 0.018 liter pr person pr km. Med flyet bruker jeg ca 7,5 liter drivstoff på 5 minutter (tar C310'n nå siden det er det jeg flyr for tiden), delt på 58 km blir det 0.129 liter pr km i forbruk. La oss si at vi er 6 personer i flyet, det blir da 0.021 liter pr person pr km. Altså ikke store forskjellen. MEN, nå er det ikke alle biler som er registrert for 7 personer, om vi tar utgangspunkt i en vanlig 5 seter så er tallene ganske like for flyet og bil. Kanskje ikke akuratt mest vitenskapelige måte å forklare ting på dette. Men det viser at det er mange faktorer med i en slik utregning. Og selvfølgelig er det ikke helt riktig å bruke småfly i denne sammenligningen siden ruter vanligvis blir fløyet med store jetmaskiner. Og det er vel ikke ofte man kjører 5 stk i en bil da? Det hadde jo kanskje vært flott, men gjennomsnittet ligger vel på 1-2? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_Andre Martinussen Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Tror problemet med forurensing fra fly ligger i utslipps-sonen.I 30000 fot går skillet for troposfæren,og det er her miljøet er ekstra sårbart..Tror det blir feil å regne på drivstoff-forbruk hvis effekten er så stor i forhold til bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Njaa. Troposfæren går ifra bakken og opp til tropopausen. Tropopausehøyden varierer ifra dag til dag, årstid til årstid og ifra sted til sted på jorda. Men det er vel relativt sjelden den ligger under 30000 fot, og snitthøyden er 36090 fot. Så jeg tror nok vesentlig mere enn 50% av flygingen foregår i troposfæren, det er nok bare en liten prosentandel som går opp i stratosfæren. Det er mulig at miljøet er ekstra sårbart dess høyere man kommer, det skal jeg ikke si sikkert. Men jeg tror uansett ikke at et fly forurenser noe mere enn bilen på de fleste strekninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åke Lindberg Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 ...och flygplanet tar dig från dörr till dörr? Åke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.