Gå til innhold

Foruresing fra fly


Fredrik Hoel

Anbefalte innlegg

Leste om sånne miljøvernere som vil ha opp prisen på flyturer.. også tenkte jeg litt. Hva skjer om alle som flyr f.eks mellom Oslo og Trondheim skal kjøre hver sin bil istede?

 

Blir vel mye mer forurensing av det?

Noen som vet sånn ca. hvor mange biler som skal til for å forurense like mye som f.eks en 737?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det ikke på langt nær så langt mellom to steder når man flyr en tilærmet rett linje. Et godt eksempel er herfra til Notodden flyplass. Langs veien er det drøye 8 mil, og tar en god time å kjøre.

 

I luftlinje er det 58 km, altså litt under to mil kortere, og tar ca 5 minutter å fly.

 

La oss også regne bensinforbruk, selv om mengde bensin inn ikke akuratt helt henger ihop med mengde forurensning ut.

 

Med bilen går det ca 10 liter bensin, delt på 82km (som er ca distanse) blir det 0.125 liter pr km i forbruk. La oss si at vi er 7 personer i bilen, det blir da 0.018 liter pr person pr km.

 

Med flyet bruker jeg ca 7,5 liter drivstoff på 5 minutter (tar C310'n nå siden det er det jeg flyr for tiden), delt på 58 km blir det 0.129 liter pr km i forbruk. La oss si at vi er 6 personer i flyet, det blir da 0.021 liter pr person pr km. Altså ikke store forskjellen. MEN, nå er det ikke alle biler som er registrert for 7 personer, om vi tar utgangspunkt i en vanlig 5 seter så er tallene ganske like for flyet og bil.

 

Kanskje ikke akuratt mest vitenskapelige måte å forklare ting på dette. Men det viser at det er mange faktorer med i en slik utregning. Og selvfølgelig er det ikke helt riktig å bruke småfly i denne sammenligningen siden ruter vanligvis blir fløyet med store jetmaskiner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det ikke på langt nær så langt mellom to steder når man flyr en tilærmet rett linje. Et godt eksempel er herfra til Notodden flyplass. Langs veien er det drøye 8 mil, og tar en god time å kjøre.

 

I luftlinje er det 58 km, altså litt under to mil kortere, og tar ca 5 minutter å fly.

 

La oss også regne bensinforbruk, selv om mengde bensin inn ikke akuratt helt henger ihop med mengde forurensning ut.

 

Med bilen går det ca 10 liter bensin, delt på 82km (som er ca distanse) blir det 0.125 liter pr km i forbruk. La oss si at vi er 7 personer i bilen, det blir da 0.018 liter pr person pr km.

 

Med flyet bruker jeg ca 7,5 liter drivstoff på 5 minutter (tar C310'n nå siden det er det jeg flyr for tiden), delt på 58 km blir det 0.129 liter pr km i forbruk. La oss si at vi er 6 personer i flyet, det blir da 0.021 liter pr person pr km. Altså ikke store forskjellen. MEN, nå er det ikke alle biler som er registrert for 7 personer, om vi tar utgangspunkt i en vanlig 5 seter så er tallene ganske like for flyet og bil.

 

Kanskje ikke akuratt mest vitenskapelige måte å forklare ting på dette. Men det viser at det er mange faktorer med i en slik utregning. Og selvfølgelig er det ikke helt riktig å bruke småfly i denne sammenligningen siden ruter vanligvis blir fløyet med store jetmaskiner.

 

 

Og det er vel ikke ofte man kjører 5 stk i en bil da? Det hadde jo kanskje vært flott, men gjennomsnittet ligger vel på 1-2? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa. Troposfæren går ifra bakken og opp til tropopausen. Tropopausehøyden varierer ifra dag til dag, årstid til årstid og ifra sted til sted på jorda. Men det er vel relativt sjelden den ligger under 30000 fot, og snitthøyden er 36090 fot. Så jeg tror nok vesentlig mere enn 50% av flygingen foregår i troposfæren, det er nok bare en liten prosentandel som går opp i stratosfæren.

 

Det er mulig at miljøet er ekstra sårbart dess høyere man kommer, det skal jeg ikke si sikkert. Men jeg tror uansett ikke at et fly forurenser noe mere enn bilen på de fleste strekninger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...