Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg bare lurte på hvordan det blir med callsign situasjonen til British Airways etter at Concorde er satt på bakken for godt.

Jeg vet at dette kanskje er en diskusjon utenom det vanlige, men etter det jeg har hørt er "Speedbird", altså dagens callsign opprinnelig Concorde sitt callsign.

Men siden Concorde er en Britisk/Fransk oppfinnelse og British Airways er det "nasjonale" flyselskapet til England følte de kanskje at de måtte bruke "speedbird" til sitt callsign som et uoffisielt "copyright" på Concorde?

Siden Concorde nå er satt på bakken for godt, betyr det at British Airways må lete etter et nytt callsign..?

Selv synes jeg det blir litt tåpelig, og jeg tviler på at det blir realitet, men det er jo et interessant spørsmål å stille seg selv.

Skrevet

Jepp, forstår hva du mener.

Jeg er klar over at det er lite trolig at det kommer til å skifte, eller at det i heletatt at tanken har vært i BA ledelsen sine tanker..

Tenkte bare jeg skulle bruke lørdagskvelden på å filosofere litt! ""

Skrevet

Jag är osäker på hur länge BA har använt Speedbird som callsign, men Speedbird logon har vart i bruk i vart fall sedan Imperial Airways blev BOAC.

 

[image]http://aerosite.net/logos/boac50s.gif[/image]

[image]http://aerosite.net/logos/boac.gif[/image]

[image]http://aerosite.net/logos/ba_orig.gif[/image]

 

I modern tappning så verkar det som om Speedbirden blivit en slöyfe ""

 

[image]http://aerosite.net/logos/baw.gif[/image]

 

Enligt sidan med dessa logos(http://www.aerosite.net/) så hade BOAC Speedbird som callsign... Men jag är inte säker.

 

/Jörgen

Skrevet
de lar nok sikkert Speedbird callsign være til minne om concorden.

 

Jo men det är just det att Callsign Speedbird har inte med Concorden att göra... Alla andra BA flights använder Speedbird som c/s.

 

Lite sök på nätet gav följande:

 

http://airlines.afriqonline.com/

British Overseas Airways Corporation used Vickers VC10s and Super VC10s on their long-haul route network during the 1960s. The Super VC-10 G-ASGM shown here wears BOAC's final modernised variation of blue and gold. BOAC became British Airways in 1973 after merging with BEA. The fin had the 'Speedbird' logo in gold and the airline's callsign was 'Speedbird', a callsign that remains with British Airways today.

 

http://airlines.afriqonline.com/airlines/560.htm

 

B.O.A.C.

UNITED KINGDOM - G

CALLSIGN: Speedbird

ERA: 1939 - 1974

 

 

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...