Gå til innhold

SAS sine MD-90


Gjest

Anbefalte innlegg

SAS er svært fornøyde med sine MD90, og ønsker seg flere. Dette flyet bruker lite drivstoff, og er det klart mest behagelige for passasjerene i klassen 130-160 pax. SAS vil derimot bli kvitt 736, MD-80 og A321, men med dagnes marked er det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, vil blir kvitt 736 og a321?

 

737-600 fikk dem pg.a de fikk et tilbud som "launch coustomer", og det var et tilbud de ikke kunne si nei til.

 

De ville nok ikke bestilt a321 den dag idag, men jeg tviler litt på de ikke vil ha de - Siden de da hadde kvittet seg med de, eller leid de ut. Og det smart å ha siden de flyr med a330/340 på forskjellige baser.

 

Angående 717, så må Boeing (MD) utvikle ideen litt videre, siden SAS helst vil ha 717-300, per idag finnes bare 717-200

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ingen direkte planer om å kvitte seg med verken 736 eller 321. A321 er et konkurransekrav, ifølge Lindegard. Riktignok er leveransen av de fire siste A321(SE-REL,SE-REH,LN-RKL,LN-RKK) utsatt til etter 2005. Også MD-80 flyene er planlagt å være i trafikk en del år fremover (Heldigvis! - ingen fly er så vakre som MD-80 "" )

 

Det er planlagt å kjøpe in et større antall regional jets i årene fremover, og 717 blir bl.a. vurdert. Denne handelen skal gjøres sammen med andre StarAlliance partnere, som f.eks. Lufthansa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at de fikk 736 veldig billig, men flere i SAS har sagt at det var en dårlig investering på sikt. Innkjøpskostnaden er bare toppen av isfjellet når man skal bestemme hva som er lønnsomt og ikke. At de vil bli kvitt 321 er ikke min påstand, men en sjefspilot jeg snakka med. At de ikke har kvitta seg med de er på grunn av dagens marked. De får rett og slett for lite for de, så da kan de like gjerne være i trafikk til trafikkgrunnlaget er der, eller markedet for brukte fly blir bedre.

De jeg har flydd med har anten vært på 321 eller 330/340. Noen av de på 330 hadde ikke engang 340, så store fordeler med lik cockpit har ikke SAS opplevd ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skulle lønne seg å fase ut 736 til fordel for et annet fly tror jeg ikke. Med tanke på felles pilotutsjekker, enklere vedlikehold osv, så er det jo billigere å ha alle størrelsene (100-170 seter) innenfor samme modell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående 717, så må Boeing (MD) utvikle ideen litt videre, siden SAS helst vil ha 717-300, per idag finnes bare 717-200

 

Nå har jo Boeing allerede lansert 717-300(et par uker siden), les mer på Boeings hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, fullt klar over det. Men de har jo forsatt et fly å bygge og ikke minst teste.... og det er tidskrevende arbeid selv om det er videreutvikling av et ekisterende fly

 

SAS kjøpte vel den pg.a av oppgradering og behov.

Md-90 skulle ersatte md-80, og er et fly for det 21. århundre. Og mens md produserte md-90, ble de oppkjøpt av Boeing. Den aller siste MD90-30 ble levert, til China Northern, fra denne produksjonslinjen i september 2000. Var vel rundt 113 stykker som ble bygd - noe som var altfor lite for dette nydelige flyet som forsatt holder GODT mål.

 

SAS er forøvrig det eneste selskapet i Europa som operer dette flyet, derfor er det stas for spottere rundt om i Europa når denne typen ankommer....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...