Gå til innhold

CTR er jo egentlig noe annet


Trond Fossen

Anbefalte innlegg

God kveld folkens

 

Tenkte jeg skulle komme med en liten oppklaring rundt et begrep som er mye brukt blant online-ATC. Og det er forkortelsen CTR. Stort sett mener vel folk tjenesten områdekontroll når de benytter denne forkortelsen, og det kommer vel helt sikkert av det amerikanske begrepet center. I ICAO-land derimot (Norge er et slikt), benevnes en områdekontroll-enhet for "Control" i radiotelefonien (for eksempel "Bodø Control"). Rent skriftlig benyttes forkortelsen ACC (Area Control Centre). CTR derimot er faktisk kort for Control zone, eller kontrollsone om du vil. Dette er luftrommet som omfatter kontrollerte flyplasser, altså tårnets luftrom, ikke ACCs.

 

Er ikke meningen å være pirkete eller noe, men det kan jo være kjekt å ha klart for seg forskjellen på de to forkortelsene. Også er det jo et poeng å ikke bli for amerikanisert selv om mye av programvaren vår produseres der, er det ikke? ""

 

Ikke altfor lenge til desember nå folkens, da blir jeg mye mer å se online. Gleder meg til å treffe folket igjen!

 

Fortsatt god høst!

 

 

-Trond-

 

PS:

For den ekstra ivrige, her er definisjonene fra ICAO:

Ref: ICAO doc 4444, chapter 1; definitions

-Area control centre (ACC). A unit established to provide air traffic control service to controlled flights in control areas under its jurisdiction.

-Control zone. A controlled airspace extending upwards from the surface of the earth to a specified upper limit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...